RallyNieuws
Philip Geipel & Katrin Becker-Brugger - Skoda Fabia Rally2 - Rallye Sulingen 2022
Philip Geipel & Katrin Becker-Brugger - Skoda Fabia Rally2 - Rallye Sulingen 2022

Twee Nederlandse equipes in top-5 Rallye Sulingen

Dertien klassementsproeven en net iets meer dan 485 kilometers werden afgelopen weekend geslecht door de deelnemers aan de 33e editie van de ADAC ACtronics Rallye Sulingen. Een wedstrijd die in 2020 en 2021 wegens Corona verstek moest laten gaan. Een wedstrijd ook waar steevast menig Nederlandse equipe aan de start verschijnt, mits de equipe geen gebruik maakt van biobrandstof.

De winst ging dit jaar naar Philip Geipel en Katrin Becker-Brugger. Zij wisten in hun Skoda Fabia Rally2 Evo De Volkswagen Polo GTi R5 van Julius Tannert en Frank Christian voor te blijven. De derde plaats was voor Dominik Dinkel en Pirmin Winklhofer in de Ford Fiesta Rally2.

Snelste Nederlander was Kevin van Deijne, samen met Hein Verschuuren. Zij reden voor het eerst in de splinternieuwe Hyundai i20 N Rally2. Zij moesten bijna drie minuten toegeven op de top-3. De eerste kilometers maakte het duo tijdens de shakedown die op donderdag werd verreden. Op ruim 41 seconden daarachter waren het Erik Wevers en Jalmar van Weeren in de Skoda Fabia R5 Evo die de top-5 vol maakten. Tussen al het R5 en Rally2 geweld, waren het Ingo ten Vregelaar en Jorie Christiaans in de Ford Fiesta Rally3 die een achtste plaats veroverden.

Stof

Op de vrijdagavond werden vooral gehinderd door de wind, of eigenlijk het geheel ontbreken daarvan. Het stof op de onverharde stukken waaide in de eerste omloop nog wel weg, maar in de tweede omloop bleef het echter hangen. Het zicht reduceerde daarmee tot nagenoeg nul. Een aantal equipes hadden pas door dat ze links of rechtsaf konden, toen ze al midden op de kruising stonden. De organisatie besloot vervolgens om de laatste proef niet om de minuut, maar om de twee minuten te starten.

Niet alleen het stof speelde de deelnemers parten, ook het onverhard zelf deed een duit in het zakje. De vele gaten zorgen ervoor dat menig onderkant van de auto tegen de weg klapte. Als gevolg daarvan brak bij Will Bruins de baksteun van zijn Volvo 850 T5R, die hij op vrijdagavond niet meer gerepareerd kreeg en dus moest opgeven. Bij Yannick Vrielink werd de uitlaat onder zijn Toyota GR Yaris geplet. Jari van Hoof reed zijn eerste wedstijd in de Opel e-Corsa in de ADAC Opel e-Rallye Cup. Hij kreeg echter te maken met problemen aan de versnellingsbak. Uiteindelijk is het gelukt om die problemen op te lossen, zodat hij zaterdag weer van start kon gaan.

Regen

De zaterdag begon droog, hoewel het op sommige plekken wel had geregend. Terwijl het publiek zich op de negende klassementsproef stond te vergapen aan de soms enorme sprongen, regende het pijpenstelen op de volgende proef. Naarmate de dag vorderde nam de regen verder toe. Vlak voor de deelnemers voor de laatste keer de service verlieten brak ook daar de hemel open. De vraag werd dus welke banden te steken. Regende het alleen op de service of ook op de klassementsproeven? De laatste proef was een nieuwe rondkoers die tegen het serviceterrein aan lag. Die proef was dus sowieso nat

Van de ‘slechts’ 65 gestarte deelnemers, wisten 16 equipes, de eindstreep niet te halen. De vorige winnaar van deze wedstrijd stond dit jaar niet aan de start. Christian Riedeman werd op zaterdagmorgen vader van een zoon.

Tekst: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com