RallyNieuws
Bob de Jong & Kees Hagman - Citroën DS3 R5 - Twente Rally 2015
Bob de Jong & Kees Hagman - Citroën DS3 R5 - Twente Rally 2015

Bijzondere deelnemers aan vernieuwende Twente Rally

Op 22 oktober wordt op de wegen rondom Hengelo opnieuw de Conrad Twente Rally verreden. Vier klassementsproeven heeft de organisatie uitgezet. Daarbij heeft de organisatie zichzelf ten doel gesteld om niet ieder jaar dezelfde proeven te rijden, maar ééntje echt nieuw te laten zijn. Op de andere klassementsproeven worden daarnaast ook licht gewijzigd.

Stepelo

De nieuwe klassementsproef is de proef Stepelo, gelegen tussen Haaksbergen en Hengevelde. De proef kent een lengte van 11,3 kilometer. Deze proef wordt , net als de andere proeven, vier keer gereden. De totale lengte van de wedstrijd komt daarbij op 150 wedstrijdkilometers.

Officials

Althans, als het aan de organisatie ligt. Het probleem is echter de opkomst van de officials. Daaraan is ten tijde van dit schrijven nog een groot gebrek. Henk Bosscha, de voorzitter van het organisatiecomité, stelt desgevraagd dat er op dit moment een honderdtal officials te kort zijn. Daarom is hij met zijn mensen druk bezig met het opstellen van allerlei noodscenario’s. “We kiezen er niet voor om één of meerdere proeven te laten vervallen, maar we korten iedere klassementsproef zover als nodig is in. Veel organisatoren hebben dit jaar problemen met het vinden van voldoende officials en ook wij ontkomen hier helaas niet aan. Eigenlijk is het onbegrijpelijk. De rallysport zit weer helemaal in de lift, gezien de deelnemersaantallen en met de komst van de nieuwe Dutch R5 Challenge. Daarnaast proberen we het de officials zo goed mogelijk naar de zin te maken en toch moeten we bijna smeken of ze alsjeblieft toch willen komen,” aldus de voorzitter.

kennisoverdracht

De Conrad Twente Rally gaat door een aantal gemeenten in de regio. “Gelukkig hebben we een goed contact met de gemeenten. In een ‘multi-overleg’ zoals we dit noemen, zitten we met alle gemeenten tegelijkertijd aan tafel. Dat is wel zo makkelijk en ook de kennisoverdracht is zo optimaal, ook tussen de hulpdiensten van brandweer, politie en ambulance,” zegt Henk Bosscha. “Daarom is het ook niet goed om na alle overlegronden te zeggen dat we een klassementsproef in een gemeente zullen laten vallen. Het inkorten van de proeven is mede daarom de beste optie,” vult Henk aan.

Kampioenschappen

In de Hellendoorn Rally zijn een aantal kampioenschappen reeds beslist. Zo werd Janjur Monshouwer kampioen in de Short Rally. Hermen Kobus wist zowel het Open Nederlands Rally Kampioenschap en de winst de Dutch R5 Challenge binnen te hengelen. Het Nationaal Rally Kampioenschap is dit jaar opnieuw in handen van Jasper van den Heuvel. Bij de junioren was het Roald Leemans die de titel voor zich wist op te eisen, net als het kampioenschap in de klasse RC3. Op dit moment is hij druk bezig zijn DS3 R3T weer op te bouwen na zijn crash tijdens de Shakedown van de East Belgium Rally. Uit Frankrijk werd een compleet nieuw chassis gehaald.

Desondanks valt er in deze Conrad Twente Rally nog wel wat te winnen. Zo gaat bij de navigatoren in het juniorkampioenschap de strijd nog tussen Nadia Muilwijk en Bart Woolderink. Volgens Jeroen van Beugen, de rijder waarnaast Bart dit jaar zit, verdiend Bart het om te winnen. Nadia zit ook nu weer naast haar vader, Wim Muilwijk, in de BMW M3. Zij staat tweede in het kampioenschap maar kan de eerste plaats van Bart nog overnemen.

i20

Naast een nieuwe proef, kent deze wedstrijd nog meer verrassingen. Zo zal Bob de Jong niet meer met de vertrouwende DS3 R5 deel gaan nemen, maar heeft hij zijn keuze laten vallen op de nieuwe Hyundai i20 R5. Chassis #30 komt, samen met een engineer van Hyundai Motorsport, naar het Oosten van het land om daar vertrouwd te raken met de i20 R5. Daarbij mag Bob de Jong ook rekenen op de ondersteuning van Hyundai Nederland.

Nieuw

Ook Janjur Monshouwer zal met een R5, welliswaar in de Short Rally, de strijd aangaan. Hij komt met de Ford Fiesta R5 uit de stallen van Hans Weijs Motorsport. Diezelfde Fiesta werd in de Hellendoornrally nog gereden door Kevin van Deijne. Hij komt echter in de Conrad Twente Rally met zijn eigen Ford Fiesta R5 Evo2 aan de start. Hij rijdt in Frankrijk nog één wedstrijd in de Clio R3T Trophy, waarin hij tijdens de laatste wedstrijd zijn derde plaats in de Trophy zal verdedigen. Voor het seizoen 2018 is een deelname aan de Dutch R5 Challenge het meest voor de hand liggend. “Of ik ga deelnemen aan de R5 Challenge hangt af of het programma van de Challenge voldoende uitdaging biedt. Een aantal interessante buitenlandse wedstrijden zijn wat mij betreft een must,” vertelt Kevin van Deijne. Volgens de initiatiefnemers van de R5 Challenge zal de kalender inderdaad een uitdagend internationaal karakter kennen en lijkt de deelname van Van Deijne daarmee wel zeker.

Finish

De finish van de wedstrijd is weer op het DHL terrein aan de Diamantstraat op het industrieterrein in Hengelo. Daar zullen ook de bekers worden uitgereikt. De organisatie heeft daarbij bedacht de officiële indeling zo uit te leggen dat het eerlijker wordt. “Een 2liter Evo X is natuurlijk geen partij voor een 1600cc tweewiel aangedreven voortrekker. We willen wat dat betreft een eerlijker verdeling van de prijzen,” vertelt Henk Bosscha tot slot.

foto: archief

Plaats reactie

1 reactie

  • Ga nog eens met elkaar om tafel Hengelo Hellendoorn en Hardenberg en maak er 1 grote Europese rally van de 3 H rally. Op deze manier kun je er weer iets groots van maken waar zowel publiek als deelnemers en officials op af komen. En ik denk dat dit de enige manier is om de rallysport in heel Nederland nog toekomst heeft.

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com