RallyNieuws

Twentse thriller voor 325i challenge

Het Twentse landschap rondom Hengelo was ook dit jaar weer het strijdtoneel voor de afsluitende wedstrijd voor de 325i challenge. Een wedstrijd die in het teken zou staan van de beslissende strijd om het kampioenschap in de challenge. Twee teams gingen deze strijd met elkaar aan, Mmotorsport uit Hulst met Sjef Meersschaert en Debbie Everse en Rallyteam Autobedrijf Frank uit Rijssen met Frank Gerritsen Mulkes en Gert-Jan Nijkamp. Met vier overwinningen uit vijf wedstrijden hadden Frank en Gert-Jan vooraf de beste papieren in handen door toepassing van een schrapresultaat (de vijf beste resultaten uit zes wedstrijden tellen mee). Mmotorsport was echter zeker niet kansloos en gingen als leider in de tussenstand van start. Hun opdracht was duidelijk, zo hoog mogelijk eindigen en proberen vijf plaatsen voor Frank en Gert-Jan te eindigen, dan zou namelijk de titel naar het team uit Hulst gaan. En met negen BMW’s 325i aan de start was het niet ondenkbaar dat een verschil van vijf plaatsen mogelijk zou zijn. Kortom, spanning alom bij beide teams en hun supporters.

Dag 1: De pechduivel brengt spanning tot ongekende hoogte.

De eerste dag begon dus met de nodige gespannen gezichten. Maar op proef een wordt al snel duidelijk dat beide teams de zenuwen onder controle hadden. Frank en Gert-Jan schreven de eerste scratch op naam met Sjef en Debbie netjes in het spoor. Daarachter vonden we Jouter Feddema met Glenn Finnema op een keurige derde plaats terug. Gedurende het seizoen geplaagd door technische problemen, maar nu met een goed functionerende auto meteen mee van voren. Op proef twee zijn de rollen omgedraaid, Sjef en Debbie pakken wat tijd terug op Frank en Gert-Jan en lieten zien zich niet zomaar gewonnen te willen geven. Helaas voor Sjef en Debbie volgde op proef drie een kleine spin die zorgde voor een tijdsverlies van 13 seconden. Frank en Gert-Jan schreven de tweede scratch en werden gevolgd door een snelle Albert Bouwhuis en Arjan Reefhuis. Een derde tijd was er voor het terugkerende BMW racing met Paul Spieringhs en Pieter van Gompel, blijkbaar nog steeds in vorm ondanks een paar maanden zonder 325i gereden te hebben. Na de eerste boucle van drie proeven stonden Frank en Gert-Jan aan de leiding met 18 seconden voorsprong op Sjef en Debbie. Daarachter zagen we Henk Bakkenes en Henk van de Brug keurig volgen op 3 seconden gevolgd door Jouter en Glenn.

De tweede boucle van drie proeven ging van start aan het eind van de middag bij lichte schemer. Echter een auto bleef achter op het serviceterrein. En wel de auto van de leiders in de tussenstand, Frank en Gert-Jan. Een vastgelopen versnellingsbak zorgde voor het einde van de eerste rallydag. Gelukkig bestaat er Superrally, zodat de volgende dag weer gestart kan worden met een gerepareerde auto. Echter met 15 minuten straftijd voor de drie gemiste proeven zat hoog eindigen er niet meer in en dus slonken de kansen op de titel zeer sterk. Hoog eindigen doet wel Rallyteam Almelo met Jouter en Glenn in de auto, zij schreven namelijk de vierde proef van de dag op hun naam, de eerste ooit in hun korte 325i challenge bestaan. Daarachter scoorde Wesner Averesch met Jan Beumer een tweede tijd. Wesner en Jan waren nog in een strijd verwikkeld om de derde plaats in het kampioeschap met Henk Bakkenes en gaan Henk hiermee voorbij, die een stevige 20 seconden moest toegeven. Op een gedeelde derde plaats op deze proef zagen we een andere challenge debutant terug, Bas Lensen, deze keer genavigeerd door de ervaren Aaldert Aaltink. Op proef vijf had Henk Bakkenes de snelheid weer te pakken en tikte als tweede aan achter Sjef. Door een paar goede tijden achter elkaar schoof Jouter door naar een tweede plaats in de tussenstand. Onderaan deze stand zagen we Christophe Teugels en Marcilla van der Toolen terug, mede door een slechte tijd op kp vijf. Maar voor dit team gold vooral meters maken als belangrijkste doel in hun eerste wedstrijd in de 325i challenge, daarbij niet geholpen door een niet optimaal functionerende motor in de matzwarte BMW. De laatste proef van de dag zorgde voor nog meer drama. Na de uitval van Frank en Gert-Jan was het nu de beurt aan Jouter en Glenn. Een crash als gevolg van falende remmen zorgende ervoor dat ook het serviceteam van deze mannen aan de slag mocht om de volgende dag onder Super rally regels te mogen starten. Erg jammer na een bijzonder sterke start van de rally. Op dezelfde proef zagen we Henk Bakkenes als snelste over de meet komen, kort daarop gevolgd door Albert en Arjan en wederom een goede tijd voor Bas Lensen, die Wesner Averesch achter zich wist te houden. Uiteindelijk werd de avond afgesloten met Sjef en Debbie op de eerste positie in de tussenstand met 23 seconden voorsprong op Albert en Arjan. Henk en Henk volgden op korte afstand op positie drie.

 

Dag 2: De onmogelijke ontknoping?
Zondag ochtend op het serviceterrein zagen we een gespannen Sjef Meersschaert en een ontspannen Frank Gerritsen Mulkes. Waarom? Omdat Sjef zich geen fouten kon permiteren en eerste moest blijven, wilde hij de kans op de titel niet vergooien. En een ontspannen Frank omdat hij alle hoop op de titel al had opgegeven. 15 minuten achterstand en een stel betrouwbare 325i’s voor zich was een kansloos uitzicht. Uitrijden en nog wat lol beleven was het enige doel voor dag twee. Dat doel werd niet gehaald door Rallyteam Almelo. Met man en macht werd geprobeerd de auto weer aan de start te krijgen, maar de porblemen met de remmen werden niet binnen de tijd opgelost. Definitief uit de wedstrijd dus. Hoe betrouwbaar de BMW’s normaal gesproken zijn, zo onvoorspelbaar kunnen andere zaken zijn. Zo zagen we Albert Bouwhuis de eerste keer op Hengelo-Zuid spinnen, echter zonder grote gevolgen. Grotere gevolgen had de slipper van Wesner en Jan, zij schoven zijwaarts een bocht in en raakten aan de buitenkant twee betonnen blokken in de berm. Natuurkundige wetten bepaalden dat de auto in no time met de wielen in de lucht kwam te liggen. De mannen stapten zonder problemen uit de auto. Maar nadat de auto weer op de wielen werd gezet, vervolgden ze proef om uiteindelijk op de service alsnog de handoek in de ring te moeten gooien. In de beschikbare servicetijd kreeg men de auto niet meer goed genoeg gerepareerd om verantwoord de rally te kunnen vervolgen.

Dat deden Frank en Gert-Jan wel, echter op een rustig maar lekker dwars tempo waarmee ze door de uitval van Wesner en Jouter alsnog dichtbij de titel leken te komen. De volgende proef, proef acht, zal de boeken in gaan als de beslissende klassementsproef. Sjef ging hier op safe en liet de scratch aan Frank op korte afstand gevolg door Henk Bakkenes. Maar de beslissing werd niet gemaakt door Sjef of Frank, maar door Bas Lensen. Bas kwam op proef acht aan de start met een zeer strakke tweede tijd op Hengelo-Zuid in de broekzak. Maar al vroeg na de start werd een bocht gemist en maakte de BMW een sprong over een sloot waarbij de wielbasis aan de rechterkant zo’n 10 centimerte werd ingekort. Ook deze mannen wisten de service te bereiken, maar ook hier bleek de schade te groot om de wedstijd te kunnen vervolgen. En dus stonden Frank en Gert-Jan plots op vijf plaatsen achterstand van Sjef en Debbie en reden dus op titelkoers. Wie had dat gedacht? Na proef acht zat de wedstrijd dan ook eigenlijk op slot. Sjef en Frank namen geen risico’s en deden wat ze moesten doen. Paul Spieringhs en Henk Bakkenes laten nog van zich spreken, waarbij ook Paul nog een scratch meepakte. Aan het eind van (het spannende) liedje zagen we Sjef en Debbie hun missie voltooien en de overwinning pakken, de tweede van het seizoen. Henk en Henk sloten het seizoen af met weer een keurig resultaat op positie twee gevolgd door Albert en Arjan. De derde plaats ging naar Paul en Pieter die gevolgd werden door de debutanten Cristophe en Marcilla. Als laatste, maar als de nieuwe kampioenen, kwamen Frank en Gert-Jan met de grootste glimlach van allemaal over het finishpodium. Daar werden ze verwelkomd met een douche van het lokale bier. Maar de overwinnings champagne diende, zoals het hoort, als tegenprestatie zodat ook de trouwe monteurs met een natpak de avond in konden. Een spannender einde van een druk rallyseizoen is eigenlijk niet mogelijk. Sjef en Debbie hebben het hele jaar gevochten voor wat ze waard waren en komen maar 1 puntje te kort, maar Frank en Gert-Jan waren net een maatje te groot en daarmee waardige kampioenen.

Seizoen krijgt nog een staartje
Ook al is het kampioenschap beslist en zit het seizoen er op, de challenge valt nog niet in een winterslaap. Op 25 november zal namelijk de befaamde sponsordag van de challenge plaats vinden op het VM motorsport terrein in het Duitse Furstenau. Hier kunnen de sponsoren, teamleden, familie en vrienden een keer instappen en de challenge vanuit de passagiersstoel ervaren. Daarnaast staat in december ook nog de jaarlijkse feestavond met prijsuitreiking op het programma. Ook dit jaar weer bij Kartplaza in Nijverdal waar op de kart nog even snelheid getoont kan worden. Ook door de navigatoren en monteurs. Daarna is het tijd voor een winterpauze die door velen benut zal worden zich voor te bereiden op seizoen 2012. Een aantal mensen zal deze periode gebruiken een nieuwe auto te bouwen om zo nog beter voor de dag te kunnen komen in het komende seizoen. Volg de laatste ontwikkelingen hiervan en meer 325i challenge nieuws op: http://www.facebook.com/#!/325ichallengeNL. En bekijk na het weekend de compilatie video van Skaap productions op: http://www.youtube.com/user/325ichallenge.

Eindstand 325i challenge 2011:
1: Frank Gerritsen Mulkes / Gert-Jan Nijkamp: 171 pnt
2: Sjef Meersschaert / Debbie Everse: 170 pnt
3: Henk Bakkenes / Cindy Verbaeten (Henk van de Brug): 165 pnt
4: Wesner Averesch / Jan Beumer: 136 pnt
5: Albert Bouwhuis / Arjan Reefhuis: 126 pnt
6: Jouter Feddema / Egbert Kamp (Glenn Finnema): 90 pnt
7: Marius Reeder / Ivar Stein: 68 pnt
8: Paul Spieringhs / Pieter van Gompel: 66 pnt
9: Bas Lensen / Dennis Masselink (Aaldert Aaltink): 64 pnt
10: Michael Kamper / Jorgen Sprong: 34 pnt
11: Niek Sanders / Bert Vloedgraven: 33 pnt

Tekst: PB 325iChallenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com