RallyNieuws
Timo van der Marel & Rebecca Smart

Van tamtam tot stille trom

In mei van dit jaar werd in Eindhoven hard op de tamtam geslagen om de geboorte van een nieuw rallyteam aan te kondigen, het Vacansoleil Rally Sport Team. De ambities logen er niet om, nationaal en internationaal zou er gereden worden, zelfs deelname aan een aantal WRC wedstrijden stonden er op het programma.

Naast de mensen van Vacansoleil zelf, Henk van der Riet en Wim Backers, bestonden de overige twee equipes uit Timo van der Marel met Rebecca Smart en KNAF Talent First rijder Leo van der Eijk met Jac Gillis. Gereden werd met twee en waar nodig met drie, in het blauw/geel gestoken Ford Fiësta R2’s. Vacansoleil had aangegeven in eerste instantie voor drie jaar in de sport te willen instappen met een optie om langer te blijven.

Beide laatst genoemde equipes hebben inmiddels via een simpel bedankbriefje meegedeeld gekregen dat niet alleen het duo Van der Riet/Backers ging stoppen, maar dat Vacansoleil als geheel de rallysport de rug toekeert. Als reden wordt aangegeven de drukte in de agenda’s en de aandacht die nieuwe investeringen binnen Vacansoleil het komende jaar vergen. Vooraf had vooral Wim Backers de benodigde tijd die gemoeid gaat met het rijden van wedstrijden te optimistisch ingeschat.

Dit staakt haaks op de intenties die er waren om komend seizoen een Fiesta R5 in te zetten. Een oriënterend bezoek hiervoor aan M-Sport was zelfs al gemaakt. Ook tijdens de ADAC Rallye Deutschland in augustus waren hierover met diverse partijen al gesprekken gevoerd.

Navraag bij Vacansoleil leert dat er een kans bestaat dat de naam Vacansoleil ook komend seizoen in enige vorm nog steeds in de rallysport terug te vinden kán zijn. Over namen van mogelijke  rijder(s) en in welke vorm het geheel wordt  gegoten, wilde de woordvoerder van het bedrijf desgevraagd nog niets kwijt. Zowel Leo van der Eijk als Timo van der Marel hadden al voorstellen ingediend over het te rijden programma. Voor Leo van der Eijk een programma dat past binnen het KNAF Talent First programma en voor Timo van der Marel een meer internationaal programma, gericht op ERC en/of WRC wedstrijden. Ook schijnt zich een andere rijder met internationale ervaring in de strijd om de gunsten van Vacansoleil te hebben geworpen.

Wrang is de smaak bij Timo van der Marel als in Spanje, tijdens de voor het WRC meetellende Rally van Spanje, geen officiële persfoto’s gemaakt mogen worden en de kontakten zich daarvoor al ineens tot het hoogstnoodzakelijke beperkten. Uitvallen door rijdersfouten is niet aan de orde geweest, anders dan door de steen die er bij het verkennen in Duitsland niet lag, en zijn prestaties kunnen zich met de overige rijders in de klasse meten. Alleen in Putten moest Van der Marel de in blauw/geel gehulde Ford Fiësta R2 met mechanische pech aan de kant zetten.

Was men bij Vacansoleil ontevreden over de geleverde prestaties? Liepen de kosten uit de hand? Waarom dan al dat reizen om de mogelijkheden  van de inzet van een R5 te onderzoeken? Liggen de ingediende begrotingen voor 2015 nog op tafel of zijn ze er van afgeveegd? Heeft de komst van de mogelijk nieuwe kandidaat hier iets mee van doen? Zegt de wijze waarop het stoppen van Vacansoleil binnen het team is aangekondigd boekdelen?

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com