RallyNieuws
Roald Leemans & Chris van Waardenburg - Volkswagen Polo GTi R5 - GTC Rally 2023
Roald Leemans & Chris van Waardenburg - Volkswagen Polo GTi R5 - GTC Rally 2023

Verassende overwinning in GTC Rally blijft uit door lekke band

Op zaterdag 8 juli werd de GTC Rally verreden. Onder zeer warme omstandigheden moesten de deelnemers zo’n 150 kilometers op snelheid afleggen. In de snikhete auto’s en in de niet-ademende brandvrije overalls werd het een ware slijtageslag. Winnaars werden Kevin van Deijne en Hein Verschuuren in hun Hyundai i20 N Rally2.

De wedstrijd verloor al snel Bob de Jong en Erik de Wild. Een crash, waarbij de Hyundai i20 R5 werd afgeschreven, maakte een eind aan de aspiraties van Bob om de wedstrijd voor een vijfde keer te winnen. De schade aan lijf en leden bleef gelukkig beperkt tot wat blauwe plekken, kneuzingen en spierpijn. Of de auto echter de crash heeft overleefd moet nog blijken, maar gezien de grote hoeveel schade lijkt deze afgeschreven te zijn. Bij de Historics gebeurde even later op hetzelfde punt eenzelfde ongeluk. Daan Ossenblok en Martijn van Nijnatten kregen het echter wat zwaarder te verduren. In het ziekenhuis bleek Daan een ruggenwervel te hebben gebroken. Ook hier geldt dat de Opel Manta er minder goed vanaf is gekomen.

De grote verassing van de wedstrijd bleek Roald Leemans te zijn. In de Volkswagen Polo GTi R5 wist hij, na het uitvallen van Bob de Jong, lange tijd Kevin van Deijne en Bjorn Satorius achter zich te laten en ging negen proeven aan de leiding. Op de tiende proef echter sloeg het noodlot toe. Een lekke band maakte een einde aan zijn overwinningskansen. Kevin van Deijne, die hele dag stuivertje wisselde met Bjorn Satorius om de tweede en derde plaats, kreeg, nadat Satorius al was uitgevallen, de overwinning in de schoot geworpen. Met nog twee proeven te gaan kon Leemans de achterstand van 16 seconden niet meer goedmaken. De teleurstelling bij Leemans en zijn navigator Chris van Waardenburg was enorm groot. Het zou een geweldige stunt geweest om slechts 1x per jaar in te stappen en dan ook te winnen. Helaas mocht het niet zo zijn.

Jim van den Heuvel en Jouri Dockx maakten het finishpodium compleet. Zij reden in de compleet nieuwe Renault Clio Rally3. Zij bleven directe concurrent Mitchel van den Brink, rijdend in eenzelfde auto, bijna drie minuten voor. In het algemeen klassement moesten Jim en Jouri minder dan twee minuten toegeven op de uiteindelijke winnaar. Ingo ten Vregelaar en Raoul Werger, de derde equipe in de klasse RC3, gleden in de laatste boucle, net als tijdens de verkenning, van de weg.

Bij de Historics was de winst voor Antoine Biesheuvel en Saskia Bleijenberg. In hun totaal opnieuw opgebouwde BMW M3 reden ze naar de overwinning. De auto werd, na de crash in de Vechtdalrally, door het team van Mats van den Brand in record tempo opnieuw weer opgebouwd. Ze lieten Paul Lietaer in de Opel op zeven seconden achter zich. Michiel Sanders en Jeroen Engels werden in de BMW derde.

Met 76 deelnemers aan de reguliere rally en ‘slechts’ 42 equipes die de finish wisten te behalen, mag het een zware wedstrijd worden genoemd. Ook bij de Historics was het een grote slijtageslag. Van de 22 deelnemers kwamen er uiteindelijk 14 over de finish.

Tekst: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com