RallyNieuws
Gert-Jan Kobus & Martin Nortier - Skoda Fabia R5 - GTC Rally 2021
Gert-Jan Kobus & Martin Nortier - Skoda Fabia R5 - GTC Rally 2021

Vierde plaats voor Gert-Jan Kobus in zeiknatte GTC Rally

Voor de meeste equipes was het alweer een tijdje geleden dat ze aan de start van een rally stonden. Zo ook voor Gert-Jan Kobus en Martin Nortier. Tien maanden geleden maakte het duo nog hun debuut met de nieuw aangekochte Skoda Fabia R5 en wisten zij dit debuut te bekronen met een zesde plaats algemeen in de Vechtdal Rally. Afgelopen zaterdag 10 juli was het na een lange “pauze” weer tijd voor rally: de GTC Rally. Eén van de belangrijkste evenementen van de Nederlandse rallykalender. Op het programma: 150 kilometers tegen de klok, een topaffiche qua deelnemers en verraderlijke weersomstandigheden. Vooraf werd door het team het doel gesteld om veel progressie te boeken en de wedstrijd zonder kleerscheuren te finishen. Daarnaast hoopte het duo de aansluiting te vinden bij de gevestigde toprijders. Met een vierde plaats algemeen, de eerste scratch (snelste tijd) met deze auto en meerdere top drie tijden is dit zeker gelukt!

Eindelijk

Aan het einde van de middag rond half vijf, mochten Gert-Jan en Martin eindelijk weer het startpodium betreden. Het rallywapen: de Kroon-Oil gesmeerde Skoda Fabia R5 van het Kobus Tuning Competition team. Vooraf werd er nog getwijfeld welke banden er gemonteerd moesten worden omdat er een klein beetje regen voorspelt was. Er werd uiteindelijk gekozen voor slicks, ofwel droogweer banden.

Tijdens de eerste twee klassementsproeven bleef het nog droog en werd er voorzichtig gestart. Dit resulteerde in een zesde tijd op de eerste proef en een mooie derde tijd op de tweede proef. De toon was gezet.

Voor de start van de derde klassementsproef begon het steeds harder te regenen. De slicks bleken niet erg geschikt voor het natte asfalt. Gert-Jan liet zien dat hij de baas bleef over de blauwe Skoda Fabia R5 en zette met zijn geringe ervaring in deze auto een nette vierde tijd neer, ondanks een klein tijdrovend foutje. Het begon hierna steeds harder te regenen en het kwam met bakken uit de hemel. Veel aquaplaning op hoge snelheid en spannende momentjes typeerden de vierde klassementsproef van de rally. Tot ieders grote verbazing wisten Gert-Jan en Martin hun eerste scratch te rijden met de Skoda in een grote wedstrijd. Met bijna tien seconden voorsprong op hun naaste belagers kon met recht gesproken worden van een toptijd! In het algemene klassement werd opgeklommen naar de tweede positie, achter de uiteindelijke winnaar Bob de Jong.

Grip

Tijdens de service werd Skoda nagekeken en werden regenbanden gemonteerd. Door een gebrek aan vertrouwen met deze banden kon het duo de tweede plaats tijdens de tweede boucle niet vasthouden. Er bleek veel meer grip in de banden te zitten, maar dit werd niet benut. Gedurende deze boucle werd de snelheid wel langzaam weer verhoogd. Een zesde, vijfde, vierde en tweede tijd was het resultaat. Het duo stond hierna vierde algemeen op 9,2 seconden van Kevin van Deijne.

“Ik ben zeer tevreden met het verloop van de wedstrijd. We zijn hier gekomen om te leren en progressie te boeken. Ik had gehoopt te kunnen starten zoals ik tijdens de Vechtdal rally geëindigd was. Dit is zeker gelukt en tot nu toe hebben we de verwachtingen overtroffen. We zijn goed bezig om het gat met de top te verkleinen. Ik heb na het analyseren van de beelden van vorig jaar mijn rijstijl aangepast en de Skoda is verbeterd. Wij kunnen nog zoveel harder, dus dit geeft veel vertrouwen voor de toekomst!” Aldus Gert-Jan Kobus.

Bandenspanning

De laatste klassementsproeven werden verreden in het donker. Hoewel dit normaal de specialiteit is van het duo, werd besloten om geen risico’s meer te nemen en de punten voor het kampioenschap te pakken. Vervolgens werd een vierde tijd neergezet op klassementsproef negen van de rally. Voor de start van tiende klassementsproef werd gekozen om later in te klokken om de spanning van de banden af te laten. Gert-Jan en Martin waren wederom op koers om de snelste tijd neer te zetten en zaten aan het einde van de proef alweer achter de Ford van Henk Vossen. Dit zorgde wellicht voor een klein moment van concentratieverlies. “De Skoda schoof in een bocht naar rechts van de weg en over een slootje. Gelukkig konden we de weg vervolgen ondanks een kapotte bumper en een lekke band. Aan het einde van de proef verloren we amper 4,4 seconden op de eerste tijd, dus een tweede scratch had er ingezeten…,” aldus Martin Nortier.

De lekke band werd na de proef vervangen en het tempo werd nog een beetje bijgesteld. Met een derde en een vierde tijd op de laatste klassementsproeven werd de vierde plaats algemeen veilig gesteld.

De Kobus Tuning Competition Skoda Fabia R5 gaf tijdens de wedstrijd geen krimp. Er zijn weer veel stappen vooruit gezet door het team en het podium was erg dichtbij. Dit resultaat werd mogelijk gemaakt door de steun van Kroon-Oil, KAN Reclame, Flatlander performance en Ramko Rohrhandels GmbH. De volgende wedstrijd op de kalender van het Kobus Tuning Competition team is de Vechtdal Rally die verreden wordt op 28 augustus.

Social Media

Wil jij alles weten van het Kobus Tuning Competition rallyteam? Volg dan onze Kobus Tuning Competition facebook pagina en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!

Bron: Kobus Tuning Competition

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com