Een cup die een stille dood leek te zijn gestorven wordt door WDM Motorsport toch in leven gehouden. De Nissan 350Z Challenge kende in 2016 zijn laatste kampioen. Roel van der Zanden was toen, samen met navigator Ilse van de Sande, de snelste van het seizoen.
De cup genoot in haar hoogtij dagen een grote mate aan populariteit. Niet alleen bij de rijders, maar ook bij het publiek. De snelheid en het kenmerkende geluid van deze achterwiel aangedreven Japanse kanonnen waren dat waar het publiek voor bleef staan.
Homologatie
Aangezien de 350Z geen FIA homologatie kent, maar slechts beschikt over een cup-homologatie, leek het niet meer mogelijk om deze auto’s nog aan de start te brengen. Dat was echter tegen het zere been van Peter Wieringa van WDM Motorsport, een groot liefhebber van de 350Z. “Ik vind het een serieus leuke auto en een aanvulling voor de rallysport,” laat Peter aan RallyNieuws weten. “Het zou echt zonde zijn om deze auto’s niet meer te kunnen gebruiken. Daarom houd ik de cup namens Nico Biesheuvel in ere.”
Standaard
Een echt kampioenschap zal het voorlopig nog niet worden, laat Peter weten. “De auto’s zijn daarvoor te verschillend. In het verleden konden de verschillende teams hun auto’s verregaand aanpassen”, gaat Peter verder. “Zo waren er auto’s met een H-bak en er waren er met een sequentiële versnellingsbak. Ook waren er teams die extra lichte stoelen gebruikten of ‘race spiegels’ in plaats van standaardspiegels. Als de cup echt weer tot leven gaat komen en er wordt onderling serieus een kampioenschap gereden, dan worden alle auto’s echter gelijk getrokken. Voor nu is het belangrijkste dat de auto’s kunnen blijven rijden.”
Op het moment van schrijven telt de Nissan 350Z Challenge een vijftal teams en evenzovele wedstrijden.
tekst: RallyNieuws
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie