RallyNieuws
Hermen Kobus & Gert Jan Kobus - Skoda Fabia R5 - Circuit Short Rally 2018
Hermen Kobus & Gert Jan Kobus - Skoda Fabia R5 - Circuit Short Rally 2018

Winst voor Hermen Kobus in Circuit Short Rally

Op zaterdag 24 februari werd onder een stralende zon en bij een straffe wind, de zevende editie van de Circuit Short Rally verreden. Deze wedstrijd, die in Nederland het rallyseizoen opende, kende ook het debuut van RallySafe. Op het circuit van Zandvoort reden de deelnemers twee klassementsproeven met de klok mee, waarna de organisatie de proeven omdraaide en er tegen de klok in werd gereden. De vier zo ontstane klassementsproeven kende een lengte van 51,74 kilometer. In tegenstelling tot eerdere edities was dit jaar het onverhard in de duinen niet opgenomen in het parcours.

RallySafe

Begin dit jaar werd door KNAF/BSR bekend gemaakt dat het timing- en trackingsysteem van RallySafe gebruikt zou gaan worden. De Circuit Short Rally had daarmee het debuut van dit systeem in de Nederlandse rallysport. In Duitsland wordt dit systeem reeds gebruikt bij wedstrijden van het DMSB en de ADAC tot grote tevredenheid bij organisatoren en deelnemers gebruikt. Ook in het WRC wordt dit systeem dit jaar voor het eerst gebruikt. Nieuw is dat deelnemers reeds tijdens de verkenningen een datalogger mee krijgen.

R5

Maar liefst zes auto’s uit de R5 klasse stonden aan de start. Slechts drie van deze auto’s zouden de finish halen. Bob de Jong raakte mijn zijn Hyundai i20 R5 van de baan en beschadigde zijn auto flink, zodanig dat hij besloot niet verder te rijden. Wie ook besloot niet verder te rijden was Martin van Iersel. Hij gebruikte deze wedstrijd om zijn Hyundai i20 R5 te testen en toen hij zijn antwoorden had vond hij verder rijden niet nodig en leverde zijn tijdkaart in. Ook Cally Weijs, die met de Ford Fiesta R5 van start ging, ging het niet van een leien dakje. Een probleem met de versnellingsbak zorgde ervoor dat ze voortijdig de pijp aan Maarten moesten geven.

Winst

De winst was voor Hermen Kobus in de Skoda Fabia R5. Hij werd voor de gelegenheid genavigeerd door zijn broer Gert Jan Kobus. Erik de Wild, die de volgende wedstrijd weer ‘zijn’ plek weer in zal nemen. Tijdens de Circuit Short Rally begeleidde Erik de navigators die hun debuut in de rallysport maakten, zoals Lean Potgieter die zijn wagenziekte moest zien te overwinnen.

Debuut

Een ander debuut was er voor Erik van Loon. Hij stapte in een Skoda Fabia R5 uit de stallen van Wevers Sport. Na jaren in WRC’s te hebben gereden, zoals de Subaru Impreza WRC S14, De Ford Fiesta RS WRC en de Ford Focus WRC, waar hij in 2010 Nederlands kampioen werd. Aangezien WRC’s niet meer toegestaan is Erik geïnteresseerd in deze klasse en testte daarom deze auto op tijdens de Circuit Short Rally. Harmen Scholtalbers las zoals altijd de pace notes aan Erik voor.

Afscheid

Kevin van Deijne maakt, geflankeerd door Hein Verschuuren, de top drie compleet. Kevin heeft afscheid genomen van de Renault Clio R3T, waar hij in het de Franse Clio R3T Trophy derde mee werd. In de afgelopen Hellendoornrally maakte Kevin reeds kennis met de Ford Fiesta R5. Dat is ook de auto waar hij dit jaar mee ten strijde zal trekken.

Lancer

In de klasse RC2 rijden, achter de R5’s die ook in deze klasse zijn ingedeeld, ook een legertje Mitsubishi Lancer Evo 10’s. Na jaren met een Ford Escort RS Cosworth bij menigeen het gehoororgaan te hebben gestreeld, stapten Ad Smits en Arie Boertje weer in en deden dat in de Mitsubishi Lancer Evo X. Het duo liet daarbij zien het nog lang niet verleerd te zijn en eindigden op een zesde plaats. Hij moest daarbij Lambert Parren en Steen Andersen, beide eveneens in de Mitsubishi Lancer Evo X, voor zich dulden.

Rentree

Nog een debuut was er voor Roel van der Zanden. Hij nam afscheid van zijn Nissan 350Z en stapt ook in de Mitsubishi Lancer Evo X. De bijzondere kleuren die zijn 350Z kenmerkten, zijn ook op de Lancer toegepast. Daarmee blijft deze auto herkenbaar als zijnde van VDZ Racing. Na lange tijd van afwezigheid was het opnieuw Ilse van de Sande die haar plekje naast Roel weer innam. Na ruim een jaar van afwezigheid maakte zij voorzichtig haar rentree. Desgevraagd liet Roel weten dat de auto hem erg goed bevalt en dat hij er achter komt dat hij steeds later kan remmen.

Hielen

Roald Leemans wist met zijn Citroën DS3 R3T de winst in de klasse RC3 naar zich toe te trekken. Hij werd daarbij op de hielen gezeten door Ramon van de Lindeloof in de Honda Civic Type R. Het verschil tussen beide mannen was minder dan een seconde. Op iets meer achterstand was het de Opel Astra van Ton Kamer.

206 Rally Cup

Hoewel de wedstrijd niet op de kalender staat van de 206 Rally Cup, stonden toch diverse Peugeots aan de start. Een aantal rijders van deze cup maakten hun debuut, zoals Dylan Teiwes die door zijn vader Johan werd genavigeerd. Ook de broers Pepijn en Quinten ten Broeke maakten hun rallydebuut, net als Carlo Izelaar. Hij werd genavigeerd door Tim van Zalingen die in het vorige seizoen reeds naast Eric Sliphorst plaats nam. Eric en Carlo zullen afwisselend plaatsnemen in de 206, waarbij Tim van Zalingen de vaste navigator is. Eric en Carlo zijn en blijven circuitracers en maken, als de circuitkalender het toelaat, graag een uitstapje naar de rallysport.

Pechvogels

De grootste pechvogels waren de equipes Janjur Monshouwer en gelegenheidsnavigator Hans van Goor in de Opel Ascona 400 en Gerard Tijink en Tim Rietveld in de BMW M3. Beide equipes wisten de finish van de eerste klassementsproef niet te halen. Al in het eerste rondje van de eerste klassementsproef strandde de Opel Ascona als gevolg van een stuurfout en de BMW gaf er spontaan de brui aan. Beide mannen mochten echter als demorijders nog een aantal rondjes rijden.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com