RallyNieuws
Bob de Jong & Bjorn Degandt - Hyundai i20 R5 - ELE Rally 2021
©Joris van Esch | Bob de Jong & Bjorn Degandt - Hyundai i20 R5 - ELE Rally 2021

Winst voor Bob de Jong en Bjorn Degandt in 56e ELE Rally

Nadat ze in 2013 voor het eerst samen instapten en prompt de ELE Rally wonnen, hebben Bob de Jong en Bjorn Degandt dit hoofdstuk afgesloten. Door ook de laatste rally die ze samen reden te winnen neemt Bjorn afscheid van Bob als zijn vaste navigator. In de Twente Rally zal Erik de Wild naast Bob gaan plaatsnemen. Bob laat desgevraagd weten vertrouwen in deze nieuwe samenwerking te hebben en dit voort te willen zetten.

Tweede werd de equipe Kevin van Deijne en Hein Verschuuren met de Skoda Fabia R5. Zij moesten een stevig robbertje vechten met Michiel Becx in de Volkswagen Polo R5, Jim van den Heuvel in eveneens een Polo R5 en Gert-Jan Kobus in de Skoda Fabia R5. Gert-Jan Kobus balanceerde de gehele wedstrijd op het randje van de top-5, om uiteindelijk als vierde te eindigen. Becx moest echter de strijd uiteindelijk opgeven. Lambert Parren wist in de Mitsubishi Lancer Evo X de top-5 te compleet te maken.

Mis ging het op de derde klassementsproef voor Piet van Hoof, nota bene zijn ‘thuis proef’ Wintelre. Op het onverhard verloor hij de controle over zijn Mitsubishi Lancer Evo IV. Hij en zijn navigator Sander van Hoof moesten voor controle naar het ziekenhuis. Sander is inmiddels thuis en Piet moest de nacht blijven voor verder onderzoek.

Als eerste deelnemer op de plaats van het ongeval waren Jim van den Heuvel en Jouri Dockx. “Gelukkig waren er reeds de nodige officials en publiek om hen te helpen,” laat Jim aan RallyNieuws weten. De achterstand van Jim liep vanaf de vierde proef ver op. “Een dergelijk zwaar ongeval is natuurlijk niet bevorderlijk voor je concentratie. We kregen een normtijd toegewezen, maar kregen daar uiteindelijk nog twaalf seconden van terug. Ook hadden we problemen met de auto op de vijfde proef. We moesten de auto tot drie keer toe opnieuw starten, net voor een lang recht stuk van 700 meter. Dat leverde een flink verlies op.” De zesde proef, opnieuw Wintelre, had Jim liever niet gereden vanwege het slechte onverhard. “Dat juist Piet er hier hard van af ging zegt volgens mij genoeg. Zelf maakte ik bij een chicane ook nog een foutje.” Uiteindelijk kon de equipe zich voor de laatste proeven herpakken met een drietal scratches, de derde plek veilig stellen en de extra punten van de Power Stage bijschrijven. “Uiteraard wil ik Piet en Sander alle beterschap en een spoedig herstel toewensen,” laat Jim nog weten.

Ook opvallend was de het terugvallen in het klassement van Nick den Braber en Joyce Ruiter met de Hyundai i20 R5. Joyce laat weten dat ze in de eerste boucle van drie proeven problemen gehad. De proef ‘Strijpse Kampen’ lag het duo niet. “We zijn achterste voren gegaan en de motor was ook afgeslagen. Bij de tweede doorkomst, tijdens de tweede boucle, bleef het gaspedaal hangen. De laatste twee boucles gingen beter,” aldus Joyce,

Historics Rally, Shortrally, Cross Country Rally

In de derde ELE Historic Rally ging de winst naar de Belgische equipe Piet-Hein en Mika van der Heijden met de Lancia Delta. Tweede werden Christophe de Leeuw en Rutger Govaerts met de Opel Ascona A en de derde plaats is er voor Sander Drijber en Thies Stegeman met de BMW 320/6. In de Cross Country Rally werd er een loepzuivere hattrick gescoord door Joost Hofmans en Mark van der Spank die met hun McRae Enduro iedereen wederom te snel af waren.

Kampioenschappen

Naast de overall plaatsing, zijn er ook punten te verdien in de meetellende kampioenschappen. In het Open Nederlands Rally Kampioenschap was De Jong het snelste, in het Nederlandse Rally Kampioenschap pakte Lambert Parren de overwinning in de Mitsubishi Lancer Evo X door Ad Smits, eveneens in een Lancer Evo X, voor te blijven en Michael Kamper won de BMW 130i Challenge. Tevens was er een mooi succes voor de broers Stevens uit Eindhoven, die de eerste plaats in de RC4-klasse behaalden.

Editie 2022

De organisatie hoopt snel de datum voor de 2022 editie van de ELE Rally te kunnen bekendmaken. Daarbij wil men weer terug naar een ‘normalie’ edite van deze wedstrijd, te weten weer een wedstrijd over twee dagen en wellicht ook weer terug naar de eigenlijke plaats op de kalender, het voorjaar.

tekst: RallyNieuws

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com