De wedstrijd in Spanje kenmerkt zich vooral door de wisselende ondergronden. Op de vrijdagavond staat het onverhard op het programma om vervolgens op de zaterdag en zondag alleen op asfalt te rijden. Dat betekent enorm veel werk voor de monteurs die de auto’s op vrijdagavond moeten ombouwen van een gravel setup naar een asfalt setup. Hiervoor krijgen ze amper 75 minuten tijd. Ook voor de monteurs is deze wedstrijd meer dan andere een race tegen de klok, waarin erg veel werk moet worden verzet.
(H2>Hyundai Motorsport
Het Koreaanse Hyundai Motorsport, met de thuisbasis in het Duitse Alzenau, mag nu, willen ze nog kans maken op het kampioenschap bij de constructeurs, geen punt meer verliezen. De gekozen rijdersbezetting bestaat daarom uit Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen en Dani Sordo. Ze hebben maar één taak: punten scoren voor het constructeurskampioenmschap. Daarnaast kan Thierry Neuville het rijderskampioenschap binnen halen. Hij staat ‘slechts’ 17 punten achter op Sébastien Ogier. Volgens teambaas Michel Nandan is Hayden Paddon in Wales weer van de partij. Het bijzondere hieraan is dat in Wales alle vier de rijders acte de préséance zullen geven.
M-Sport
Malcolm Wilson brengt met zijn M-Sport ook drie auto’s aan de start. Zijn nummer één rijder, Sébastien Ogier, gaat aan de leiding bij de rijders. M-Sport heeft nu dan ook sinds lange tijd de kans om beide kampioenschappen binnen te halen. Om zijn kampioenschap veilig te stellen kan Ogier zich geen fouten permitteren. Hij zal nu dus moeten finishen om zijn vijfde kampioenschap op rij veilig te stellen.
Citroën Sport
Het team dat ook van de diensten van Ogier gebruik wil maken volgend jaar is Citroën Sport. Teambaas Yves Maton heeft Carte Blanche gekregen om voor 2018 zowel Ogier als Loeb binnen te halen, naast de reeds bevestigde Kris Meeke. Het team zal in Spanje de strijd aan gaan met Kris Meeke, Stéphane Levebvre en Khalid Al Qassimi. Het team staat op dit moment onderaan in het kampioenschap met de helft van het aantal punten dat M-Sport heeft weten te verzamelen.
Toyota Gazoo Racing
Bij Toyota Gazoo Racing heeft teambaas Tommi Mäkinen geen idee wat hem te wachten zal staan. “Ik heb daar nooit in deze opzet gereden, maar gelukkig heeft Jari-Matti Latvala dat wel,” aldus Mäkinen. Het team heeft voorafgaand aan het evenement twee dagen getest. “Op het asfalt hebben we ons geconcentreerd op de ophanging, terwijl we op het onverhard vooral keken naar de differentiëlen,” aldus Jari-Matti Latvala. “Op het onverhard in Finland hadden we de snelheid om te winnen en ook op het asfalt in Duitsland zaten we er goed bij. We kunnen de competitie zeker aan gaan,” zegt Latvala.
Adapta
In Duitsland moest hij nog verstek laten gaan, maar in Spanje is Mads Ostberg weer van de partij. Hij zal dan de laatste kandidaat navigator gaan testen. Reed Ostberg eerder dit jaar nog onder de vlag van het Jippocar team, vanaf nu zal hij met zijn eigen team aan de start verschijnen. “Het karakter van het onverhard past wel bij me,” zegt Ostberg. “Het asfalt is glad en lijkt wel van een circuit te zijn. Ik hoop dat we daarop ook competitief kunnen zijn. In Zweden heb ik met een Porsche aan een aantal races deelgenomen, puur om ervaring op het asfalt op te doen. In Noorwegen nam ik met de Fiesta WRC deel aan een wedstrijd. Daar heb ik ook Emil Axelsson als navigator getest,” besluit Mads Ostberg.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe