Koploper Peterhansel: “Om in de top te eindigen moesten we echt tot het uiterste gaan. Maar tegelijkertijd moet je de auto waar mogelijk sparen. De duinen waren verschillend en er was veel kameelgras. Hierdoor hadden de HUMMER’s door hun veel grotere veeruitslag een groot voordeel ten opzichte van ons.”
Aan het begin van de special stage werd Holowczyc opgehouden door een andere rijder en later verloor hij nog eens waardevolle tijd door twee lekke banden. “Op een smal stuk reden we een behoorlijk lange tijd achter een quad die ons niet voorbij wilde laten gaan,” zei de Pool. “Ik probeerde hem toch in te halen en raakte toen een steen. Met als resultaat een lekke voorband en een leeglopende achterband.”
Op het geneutraliseerde traject bezorgde teamgenoot Ricardo Leal dos Santos twee nieuwe banden bij Holowczyc. “We hebben toen beide lekke banden gewisseld, alsmede de andere voorband en de gebruikte meegenomen als reserveband.”
De consequentie voor Dos Santos was dat hij het voorzichtig aan moest doen in de tweede special omdat ze maar één reserveband hadden. MINI-rijder Novitskiy verloor tijd in de duinen. “Jammer genoeg kwamen we vast te zitten op een duin omhoog, waardoor wij zo’n 10 minuten verloren,” zei navigator Schulz.
Tijdens de rustdag hebben de MINI-rijders veel tijd gespendeerd aan het te woord staan van persvertegenwoordigers, want de MINI’s baren veel opzien door hun prestaties in de Dakar-rally 2012.
Bron: X-RAID