Tekst: Fried van de Laar Racing / Foto: Rallymaniacs
Het was nogal een contrast: de duinen van de vierde etappe of die van de zesde. Totaal andere duinen, dat om te beginnen. “Maar of je in het donker rijdt, met een kapotte koppelingsplaat, of in het licht zonder problemen, dat is een wereld van verschil,” merkte Jan van de Laar. Het was aan het resultaat te zien: truck #533 kwam met de 29ste tijd aan in Iquique.
De equipe van Fried, Jan en Ben van de Laar bolde zonder gekke dingen mee te maken door de zesde etappe. Het loopt lekker aan boord, vertelt Jan, die de rol van monteur heeft. “Ons pap kan goed sturen en onze Ben snapt het navigeren helemaal. We hebben nog geen meter gemist. De truck is ook goed. We hebben twee dagen wat problemen gehad, maar het gaat nu vlekkeloos.”
Doordat het technisch goed gaat, kon de familie Van de Laar deze keer bij daglicht de duinen aan het eind van de etappe in. “Dat is fijn hoor,” vond Jan. “In het donker heb je maar een tunneltje licht. Dat is bijna niet te doen. Overdag kun je goed zien waar je heen moet. We zijn één keer de auto uit geweest om te kijken hoe de achterkant van een duin eruit zag, maar verder is het niet nodig geweest. Ik wil niet zeggen dat het niks voorstelt, maar het gaat wel een heel stuk gemakkelijker.”
Hoewel de truck zich nu al dagen goed houdt, vindt Jan de marathonetappe die nu komt wel spannend. De racetrucks staan in een afgelopen bivak, waar de servicewagens niet mogen komen. De monteurs blijven in Iquique. Zeven DAF-teams hebben onderling afspraken gemaakt om reserve-onderdelen en gereedschap te verdelen, zodat niet iedereen alle mogelijke onderdelen mee hoeft te zeulen. “Als er eentje een lasapparaat bij zich heeft, is het goed. Het is te hopen dat niemand echt stukken krijgt, want we moeten het zelf oplossen. Nu hebben we nog hulp van vijf monteurs, maar in de marathonetappe moeten Ben, ons pap en ik het zelf doen.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe