RallyNieuws
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - Zuiderzeerally 2017
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - Zuiderzeerally 2017

Zuiderzeerally kent verassende ontknoping

Afgelopen zaterdag startte het rallyseizoen in Nederland. Emmeloord was de plaats van handeling. Het startveld van 35 wagens ‘slechts’, iets wat in Nederland bijna gewoon geworden is, kende een aantal buitenlandse deelnemers. Zij streden mee in het kader van de FIA Benelux Rally Trophy of de West Euro Rally Cup. Een enkeling kwam alleen maar om te testen, zoals bijvoorbeeld de Duitse equipe Christian Riedemann en Michael Wenzel in hun Peugeot 208 T16.

Strijd

Dat leverde wel een mooie strijd op. Zij moesten het namelijk met hun in de R5 klasse ingedeelde Peugeot opnemen tegen Hermen Kobus in de Skoda Fabia R5 en Bob de Jong met de Citroën DS3 R5. Op papier hadden deze drie equipes de snelste wagen en zouden zij het podium onderling kunnen gaan verdelen. Dat een R5 wagen echter geen garantie op succes bleek, bewees Jasper van den Heuvel die met zijn Mitsubishi Lancer Evo 10, ingedeeld in de R4 klasse. Hij reed, genavigeerd door zijn vrouw Martine, op tien van de dertien klassementsproeven een snelste tijd.

Tijdcontrole

Bij de finish werden Jasper, regerend Nederlands kampioen, en Martine feestelijk gehuldigd als winnaars. In een ingediend rapport echter stond dat de equipe een minuut te vroeg een tijdcontrole was ingereden. De sportcommissarissen besloten daarop een tijdstraf van één minuut toe te kennen. Daardoor zakte het duo van een eerste naar de derde plaats. Hermen Kobus en Erik de Wild werden daardoor de officiële winnaars en schoof de equipe van Christian Riedeman en Michael Wenzel door naar de tweede plaats.

Pech

Bob de Jong en Bjorn Degandt moesten de strijd voortijdig staken. Technische problemen zorgden ervoor dat zij in de derde boucle niet meer van start konden gaan. De Deen Brian Madsen moest zijn Peugeot 306 Maxi al in de eerste rondgang aan de kant zetten. Ook Randy Doreleyers kende geen geluk. Hij raakte van de weg, reed door het gras en raakte een greppel die zijn voorkant teveel beschadigde. Voor de Hongaarse equipe Tibor Érdi Junior en György Papp was het op de tweede klassementsproef reeds over en uit. Door zich in te schrijven voor de Zeebodemshortrally kon deze equipe toch nog een viertal proeven rijden en met de winst naar huis.

Roest

Waar menigeen naar uitkeek was het optreden van Coen Vink met de Subaru Impreza 555. Hij mocht, samen met navigator Hans van Goor, als 15e van start. Hij wist uiteindelijk de wedstrijd op een achtste plaats te eindigen. Hij had last van problemen met de brandstofdruk. Dit heeft hem naar eigen zeggen tijd gekost en was een betere klassering mogelijk geweest. Daarnaast merkte hij dat een tijd niet te hebben gereden, hem ook wat roestig had gemaakt. Hij liet bij de finish wel doorschemeren wellicht vaker met de Impreza aan de start van een Nederlandse wedstrijd te komen.

AGPRO Arena

Na jaren langs de brandstofzuilen van het tankstation aan de Nagelerweg te hebben gereden, was er voor dit jaar wat nieuws bedacht: de AGPRO Arena. Hier reden de deelnemers over het terrein en door de hal van de firma AGPRO. Nadat de deelnemers de hal, met muziek en sfeerlicht, achter zich hadden gelaten, volgde een klein parcours over het terrein waar door velen volop gedrift werd.

Shortrally

De Zuiderzeeshortrally werd gewonnen door Hans Weijs en Jamilla van Altena in de Volkswagen Golf F2 Kitcar. Janjur Monshouwer en Jeroen Docter werden tweede in de Opel Ascona 400 en de derde plaats was voor Anton Moree en Youp Scheffers in de Ford Escort RS.

Zuur

De Zuiderzeeshortrally kende een groter deelnemersveld maar de lijst met uitvallers was wat kleiner. Een heel zuur resultaat was er voor Arno van Beek en Dennis Lippens. Op klassementsproef zes raakte de Opel Ascona van de weg en belandde in een sloot. De auto van het uit Putten afkomstige Van Beek Autosport was na veel tegenslag de afgelopen jaren eindelijk in orde. Deelname aan de thuiswedstrijd, de Centraal Nederland Rally is hierdoor uitgesloten. Ook kunnen de plannen voor het kampioenschap dit jaar in de ijskast.

Zeebodemshortrally

In de Zeebodemshortrally was er dus de winst voor de Hongaarse equipe Tibor Érdi Junior en György Papp. In de snelle zwarte Ford Escort Mk2 waren het Kevin en Michael Hofhuis die tweede werden. In de Opel Adam van het Han Automotive Rally Team. Dit jaar kende de Zeebodemshortrally nog slechts twee klassementsproeven, dit jaar was dat uitgebreid naar vier.

Debuut

In Emmeloord debuteerde ook de nieuwe 206 Rally Cup. Een cup waarin gestreden wordt met een Peugeot 206. Deze nu al populaire cup, waarin nu al zeven deelnemers van start gaan en aan nog meer auto’s wordt gewerkt, rijdt met een gehomologeerde Peugeot 206. Met een relatief klein budget kan deze wagen worden opgebouwd en wordt de drempel om de rallysport in te stappen flink verlaagd.

Een debuut was er ook voor Roald Leemans, winnaar van de Opel FWD Challenge in 2016. Hij stond voor het eerst aan de start van een wedstrijd met de Citroën DS3 R3T. In de week voorafgaand aan de wedstijd werd nog naarstig gezocht naar een oplossing voor de instabiliteit op hoge snelheid. Uiteindelijk werd de oplossing gevonden in de banden en konden Roald Leemans en Chris van Waardenburg met een gerust hart van start. Na te zijn gestart vanaf een 22e plaats wist Roald de DS3 de winst in de klasse te pakken en als 13e algemeen de finishen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com