RallyNieuws
Sebastien Ogier & Julien Ingrassia - WRC Champion 2016
Sebastien Ogier & Julien Ingrassia - WRC Champion 2016

WRC Spanje… the quotes

Afgelopen weekend werd Sébastien Ogier voor de vierde keer wereldkampioen in het Wereldkampioenschap Rally, kortweg het WRC. Het is zijn vierde titel op rij en ook de vierde die hij behaalde bij Volkswagen Motorsport, in de Polo R WRC. Een wagen die sinds zijn debuut het veld domineert.

De wedstrijd in Spanje kent een bijzonder karakter. Op de donderdagavond wordt de showproef op de wegen in het centrum van Barcelona verreden. De wagens staan dan echter in  een gravel configuratie, aangezien de vrijdag volledig op onverhard wordt verreden. Aan het eind van de dag hebben de monteurs 75 minuten om de wagen om te bouwen naar een asfalt configuratie. In die tijd worden zo’n 1400 onderdelen vervangen, die grofweg in zo’n 13 modules zijn samengebouwd.

Ogier kijkt aan het eind van de vrijdag uit naar de resterende dagen. “Het voelt hier in Catalonië altijd een beetje aan als op een circuit. De wegen zijn absoluut perfect en erg breed.” Voor Latvala zit persoonlijk succes er na de vrijdagavond al niet meer in. “Het is uitermate teleurstellend. We staan er morgen weer en zullen proberen zoveel mogelijk punten voor het constructeurskampioenschap te halen.”

Bij Hyundai kijken ze met andere ogen op de vrijdag terug. Sordo zegt “Het is een ongelooflijke dag. Het is een enorme prestatie om deze dag zonder problemen door te komen.” Neuville, met de winst van de tweede proef op zak zegt: “Het is een dag met twee helften. Ondanks de omstandigheden konden we druk uitoefenen en wonnen we de twee proef. In de middag verloor ik tijd omdat de wagen spinde en een boom raakte.” Paddon heeft vrijdag technische problemen en zegt: “Ik kijk op van de tijden die we hebben kunnen neerzetten. We hadden, gezien de tijden, competitief kunnen zijn, een gemiste kans dus.” Kevin Abbring kreeg te maken met motor problemen. “Het is teleurstellend de dag zo te moeten eindigen maar het is wel een positieve ervaring. De omstandigheden hebben de lat hoog gelegd.”

M-Sport rijder Mads Ostberg zegt over de vrijdag: “We reden sterk op de vrijdag maar het geluk was niet aan onze kant. We hadden problemen met een nieuw differentieel.” Zijn teamgenoot Eric Camilli besluit de vrijdagavond: “We hebben onze snelheid dit seizoen al laten zien. Het is nu tijd al het andere te managen en door te gaan met leren opdat we volgend jaar meer progressie kunnen laten zien.”

Kris Meeke weten dat hij onder de slechte omstandigheden niet voor de winst kon strijden. “Ik werd gegrepen door water in de sporen, ging dwars en begon te rollen. De schade was minimaal en ik concentreerde me weer op mijn primaire doel: vind een goed ritme en probeer je thuis te voelen op deze ondergrond.” Craig Breen is blij weer terug naar asfalt te gaan: “We maakten een foutje op proef 5 en raakten daarbij een boom. De radiator werd daardoor beschadigd. Ik ben blij dat we weer omschakelen naar asfalt.”

Aan het eind van de zaterdag weet Sordo te vertellen dat het jammer is de leiding in het klassement kwijt te raken. “We wisten dat het een behoorlijke uitdaging zou worden, maar als je aan de top staat wil je dat vasthouden.” Thierry Neuville was in gevecht met Andreas Mikkelsen totdat die er af schoot. “Ik ben tevreden vandaag. We hadden wat onderstuur en dus is er ruimte voor verbetering. Al met al ben ik blij.”

Bij M-Sport is Mads Ostberg blij met de progressie die hij boekt op het asfalt. “Soms moet je iets nieuws leren om verder naar voren te komen. Dat doen we op het asfalt. Je moet het wat tijd gunnen maar je ziet ook de vorderingen en ik ben blij dat we de goede kant op gaan en dat we sneller gaan.” Zijn Franse teamgenoot Eric Camilli zegt over de zaterdag, na problemen met zijn versnellingsbak: “Het was helemaal geen slechte dag maar het is wel teleurstellend de dag zo te eindigen. Onze snelheid was beter en we hebben ook ons vermogen ons aan te kunnen passen laten zien.”

Bij Volkswagen weet Ogier nog goed hoe hij de Power Stage vorig jaar beëindigde. ”We begonnen de eerste proef voorzichtig maar openden vanaf toen de aanval. Er is geen twijfel aan dat we willen winnen morgen. Ik weet echter nog hoe de Power Stage vorig jaar eindigde. Dat gaat dit jaar niet gebeuren.” Voor Latvala ging het de laatste tijd niet zo goed, gaf Jari-Matti zelf toe. “We leverden snelle tijden en het gevoel voor de wagen, de lijnen en de rijstijl is weer helemaal terug.”

Kris Meeke had bijna iedere proef wel een foutje. “De zaterdagochtend was frusterend. Het is aan mij om die domme foutjes te vermijden. Het goede nieuws is dat ik me met de top kan meten als alles goed gaat.” Ook voor Craig Breen was geen goede dag. “Het was geen goede dat, maar soms moet je dit soort ervaringen slikken om de goede momenten te waarderen.”

Bij Volkswagen draagt Sébastien Ogier de wereldtitel op aan zijn zoon. “We hebben het gedaan, ondanks de moeilijkere regels dit jaar en de sterke concurrentie! In het achterhoofd speelde de Power Stage van vorig jaar nog wel mee.” Latvala is blij voor zijn teamgenoot maar realiseert zich ook dat het te vaak te vroeg over is geweest voor hem. “We hadden geen gelegenheid om ons terug te vechten na de problemen op de vrijdag. We hebben wel wat punten voor het constructeurskampioenschap kunnen winnen.

Bij Hyundai Motorsport is Dani Sordo blij met zijn tweede plaats. “Het was een ongelooflijk weekend en ik kan de fans niet genoeg bedanken. We hebben alles gedaan wat we konden maar niets kon Sébastien Ogier stoppen.” Thierry Neuville werd derde. “Ik ben voorzichtig begonnen vanmorgen. We hebben mooie podiumplaatsen behaald en wilden dat niet verpesten. We hebben ons op de 15 punten geconcentreerd en hebben de tijden op de proeven daarop aangepast.” Ook Hayden Paddon was tevreden:  “We hebben onze leercurve voortgezet en ondanks dat we niet op het podium zijn gefinisht, ben ik toch tevreden met het resultaat.” Ook Kevin Abbring is tevreden met zijn zevende posities:  “We hoopten meer voordeel te halen uit onze startposities op de vrijdag, maar de natte omstandigheden speelden ons niet in de kaart!”

Bij M-Sport begint Mads Ostberg het rijden op asfalt onder de knie te krijgen. “Het is bijna jammer dat we weer naar het  gravel moeten overschakelen,” zegt Ostberg. Voor Eric Camilli was het geen slecht weekend. “We hebben veel plezier gehad op deze proeven en we zullen ze ons herinneren met een glimlach op ons gezicht.”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com