Komend weekend gaat de ADAC Hessen Rallye Vogelsberg van start, meetellend voor het Duits Rally Kampioenschap. Aan de start staan 87 deelnemers die, verdeeld over twee dagen een twaalftal klassementsproeven zullen afleggen. Daarbij rijden ze 134 kilometer op snelheid over (on-)verharde wegen.
Het team van Rallysport Utrecht is afgelopen jaar, tijdens één van haar deelnames aan een andere Duitse wedstrijd, door Fabian Kreim geattendeerd op de charmes van deze wedstrijd. Men kon dus niet anders dan hier gehoor aan geven.
Winterperiode
Om ook dit seizoen weer goed beslagen ten ijs te komen, zijn beide auto’s in de winterperiode helemaal nagekeken. In de Twente Rally raakte de Mitsubishi Lancer Evo 8 van de uit Houten afkomstige rijder Ernst Kranenburg flink beschadigd aan de oliekoeler. De monteurs hebben die problemen opgelost en alles zo geconstrueerd dat dit in de toekomst zo goed als mogelijk wordt voorkomen. Daarnaast zijn uiteraard ook alle andere delen van de auto, zoals versnellingsbak, ophangingen en uiteraard ook de motor grondig nagekeken.
Aandacht
De Mitsubishi Lancer Evo 7 van de in Bilthoven woonachtige rijder Martin Menzing, kreeg vanzelfsprekend dezelfde aandacht. Voor deze auto werd echter ook nog een nieuwe motor opgebouwd. Deze werd weer vakkundig afgesteld en zal straks in Vogelsberg zijn krachten weer op alle vier de wielen loslaten.
Pace notes
Voor beide rijders is deze wedstrijd geheel nieuw. Ondanks een voornamelijk Duits georiënteerde kalender de afgelopen seizoenen, stond deze wedstrijd nog niet eerder op het programma. Veel zal dan ook afhangen van de verkenningen. Bij Martin zal de Hengelose Alex Eisenberg de notities maken en deze als pace notes teruglezen tijdens de wedstrijd. Datzelfde zal de in Uithoorn wonende Peter van Teunenbroek doen voor Ernst Kranenburg.
Shakedown
Op de donderdagavond zullen beide auto’s deelnemen aan de Shakedown. Dit betreft een rondkoers van ruim 11 kilometer, in de nabijheid van de plaats Schlitz-Willofs. Daar kunnen de beide equipes voor het eerst sinds de winterstop de auto’s echt de sporen geven om te controleren of alles goed is. Mocht er onverhoopt nog wat zijn kunnen de monteurs dit nog voor de feitelijke start op vrijdagavond oplossen. De eerste deelnemer zal om 17:46 officieel van start gaan.
Concurrentie
In dit grote deelnemersveld is de concurrentie stevig. De auto’s vooraan in het veld, zoals die van bijvoorbeeld Christian Riedemann met de Peugeot 208 T16 en Fabian Kreim in de Skoda Fabia R5, zullen tegen nog een legertje R5 rijders strijden om de podiumplaatsen in het algemene eindklassement. “Ik verwacht dat Ernst, rijdend met startnummer 18, een plek in de top 15 moet kunnen halen. Voor mezelf ben ik al tevreden met een plek bij de eerste 20,” zegt Martin Menzing. “Als dat voor ons beiden uitkomt dan vieren we echt een feestje!” Martin zal met startnummer 19 op zijn auto rijden.
Te koop
Het team laat bij monde van Martin Menzing ook weten dat beide auto’s, ingedeeld als een Groep-A, te koop staan. “We willen graag opwaarderen naar bijvoorbeeld een Mitsubishi Lancer Evo X, maar daarvoor moet dan zeker één van beide huidige auto’s verkocht worden. “Er is trouwens ook geen ruimte voor drie auto’s in onze nieuwe werkplaats,” zegt Martin. “Die werkplaats, Bij Self Storage Zeist, hebben we in de winterperiode betrokken en helemaal moeten inrichten. Dat was een drukke periode want het werk aan de auto’s ging ook gewoon door.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe