RallyNieuws

WRC 2014 seizoen van start met Rally Monte Carlo

Een nieuwe constructeur doet zijn intrede in het WRC. Teambaas Michel Nandan heeft in iets meer dan een jaar zowel een team als een i20 WRC gebouwd. Bij deze herintrede van het Koreaanse merk, dat eerder al met de Accent meestreed, zijn aanprekende namen van rijders en navigatoren gecontracteerd.

Het Belgische duo Thiery Neuville/Nicolas Gilsoul, overgekomen van M-Sport bestuurt de eerste i20. Het Spaanse duo Dani Sordo/Marc Martí bestuurt de tweede i20 WRC. Het afgelopen half jaar heeft het in Alzenau, Duitsland, gesitueerde team ruim 8000 test kilometers afgelegd.

Tijdens de Autosport Show in Groot Brittannië is de nieuwe kleurstelling van het M-Sport World Rally Team onthuld. Beetje bij beetje werd de nieuwe kleurstelling duidelijk naarmate de mensen van 3M vorderden met het beplakken van de wagen.

Eerder ging het gerucht dat Vodafone de nieuwe partner van Malcolm Wilson’s M-Sport zou worden. Dat gerucht blijkt niet bewaarheid. Op de nieuwe livery van de Ford Fiësta RS WRC is de telefoonmaatschappij niet terug te vinden. Voor de ontwikkeling van de Fiësta RS WRC werkt het Britse M-Sport nog steeds samen met Ford Motorsport.

De rijders zijn de van een Frans avontuur teruggekomen Mikko Hirvonen en Jarmo Letthinen. Voor hen is het een hernieuwde kennismaking met een totaal vernieuwde Ford Fiësta RS WRC. Ondanks dat ze al eerder de Fiësta RS WRC reden moet het duo de wagen helemaal opnieuw leren kennen. De tweede Fiësta wordt bestuurd door Elfyn Evans. Hij en zijn navigator Daniel Barrit zijn dankzij hun succes in het WRC2 gepromoveerd tot fabrieksrijder in het WRC. Met deze mix van ervaring en jong talent zijn er natuurlijk ook diverse doelen te verwezenlijken. Hirvonen is overtuigd van de mogelijkheid het podium te behalen in Monte Carlo terwijl Evans voorzichtiger zal zijn om ervaring op te doen en de wedstrijd uit te rijden.

Net als Hirvonen twee jaar geleden maakt nu Mads Ostberg samen met zijn navigator Jonas Andersson de overstap naar het Franse Citroën. Zij zullen naast het duo Kris Meeke/ Paul Nagle de tweede DS3 WRC besturen. Ook Khalid Al Qassimi zal opnieuw met de DS3 WRC een aantal wedstrijden rijden.

Bij Volkswagen is de team samenstelling hetzelfde gebleven. De zeer betrouwbare en snelle Volkswagen Polo R WRC is op diverse punten verder doorontwikkeld. Sébastien Ogier mag dit jaar met de nummer ‘1’ op de wagen van start gaan. Iets waar men bij Volkswagen erg trots is. Desondanks waakt het team er voor niet arrogant te worden maar met respect de Rally van Monte Carlo te benaderen. Een moeilijke wedstrijd met verschillende weersomstandigheden waarbij de juiste bandenkeuze steeds cruciaal is.

In 2014 zijn ook een aantal reglementswijzigingen doorgevoerd. Zo zal een wedstrijd altijd op donderdag beginnen met de shakedown en zal de finish altijd op zondagmiddag zijn. Tijdens de Monte Carlo Rally zal hier direct van worden afgeweken. De laatste proef zal op zaterdagavond zijn. De Powerstage zal altijd de laatste proef zijn. Iets wat door sommige organisatoren ook wel eens aan een eerdere proef werd toegewezen. Ook aan het Rally2 systeem is het één en ander veranderd. Zo zullen die rijders die van Rally2 gebruik willen maken na Priority 1 en 2 rijders starten.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com