RallyNieuws

Prodrive aast op podium in Nieuw Zeeland

Het Prodrive WRC Team keert na een afwezigheid van twee maanden keert het Prodrive WRT Team terug naar het Wereldkampioenschap Rally tijdens de Brother Rally van Nieuw Zeeland. Nadat de vernieuwde MINI John Cooper Works WRC in Portugal zijn potentie had laten zien met door het behalen van de snelste tijd op zes klassementsproeven heeft het team er het volste vertrouwen in dat Dani Sordo op het gravel proeven om een podiumplaats kan strijden.

Hoewel Sordo sinds Portugal niet meer in het WRC had gereden viel hij toch in in de Rally van Argentië voor de geblesseerde Jari-Matti Latavala. Als een elektrisch probleem op de laatste proef geen roet in het eten had gegooid had hij de Ford Fiësta RS WRC naar het podium gereden, zijn tweede dit jaar.

Twee weken later echter won hij in de Corsica Rally van het IRC. In deze ronde van het International Rally Championship, rijdt de voor asfalt geprepareerde MINI John Cooper Works S2000 naar het hoogste schavot van het podium.

“In Portugal waren we echt verast door Dani’s snelheid. De upgrades maakten echt een verschil en Dani zat in een goed ritme gedurende de tweede dag nadat een elektrisch probleem hem dwong te stoppen tijdens de eerste dag,” volgens Dave Wilcock, teambaas van het Prodrive WRT Team. “het is hartje winter in Nieuw Zeeland en de omstandigheden kunnen zo van glad en strak omslaan naar vochtig. Die situaties passen bij de MINI en Dani’s rijstijl. Hij heeftin Portugal laten zien wat hij in dergelijke omstandigheden kan en waarom hij in het WRC zo gewaardeerd wordt die zomaar voor een podium kan gaan terwijl hij voor de eerste keer in een andere auto rijdt zoals in Argentinë.”

Tussen de evenementen door gebruikt Sordo vrije tijd om in topconditie te blijven door deel te nemen aan 160km lange mountainbike wedstrijd. Daarbij wist hij het voor elkaar te krijgen om vlak achter de kop te eindigen in een veld van 250 deelnemers. Daarnaast vloog hij naar Engeland om auto voor Nieuw Zeeland een shake down te geven en nieuwe onderdelen te testen voor rallies later dit jaar zoals Groot Brittanië en Duitsland en nog andere.

“De MINI had een goede snelheid in Portugal en ik had een erg goed gevoel bij deze nieuwe wagen,” aldus Sordo. De wagen komt bijzonder tot zijn recht tijdens vloeiende hoge snelheids proeven zoals in Nieuw Zeeland. Echter, er hangt veel af van onze positie en het weer. Het kan erg koud en nat zijn.”

Het is veertig jaar geleden sinds een 1275 GT Mini Clubman in 1972, bestuurd door de Schot Andrew Cowan, de Heatway International Motor Rally in Nieuw Zeeland won. Hij bleef daarbij het Toyota fabrieksteam, BMW’s, Ford Escorts en Holden Torana XU1’s voor. Acht jaar later waren de wendbare 95 pk sterke Mini’s die de sterkere tegenstanders overwon.

Bron: Prodrive
Vertaling: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com