Tekst: Top Trucks Dakar / Foto: Rallymaniacs
De mannen van Team TopTrucks hebben een zware eerste Dakar. Op weg naar de start van de zesde etappe vertelde Hein Verschuuren, de navigator op de truck, dat ze in drie dagen tijd vijf uur hebben geslapen. “Het is moeilijk om gefocust te blijven.”
Als laatste kwamen Vick Versteijnen en zijn mannen uit de duinen van de vierde etappe. Het bivak in Cópiapo was al vrijwel leeg en verlaten toen zij er aankwamen. Na een flitsservice gingen ze weer op weg om aan de vijfde etappe te beginnen, een proef van 458 kilometer naar Antofagasta. De proef was niet alleen lang, maar ook fysiek zwaar door het gehobbel over stenen en feshfesh. De deelnemers vooraan merkten dat al op, voor Team TopTrucks was het nog veel erger. Alles was kapot gereden, de sporen in het feshfesh waren alleen nog maar dieper geworden. Stenen die aan het begin van de dag nog vast hadden gelegen, waren losgewoeld.
“Na een toch al zware etappe en een nacht ploeteren in de duinen, was 450 kilometer butsen en knotsen bepaald geen pretje,” sprak Hein Verschuuren. “We zijn nog een keer verkeerd gereden ook. Je weg vinden in het pikkedonker, als je niet hebt geslapen, valt niet mee. Maar ik heb in totaal nog maar één waypoint gemist, het is allemaal goed gegaan en we zijn gefinisht. Ik denk wel dat vandaag vooral mentaal zwaar wordt. Het is doorbijten. Maar dat is Dakar.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe