De Vechtdalrally werd afgelopen weekend voor de 19e keer verreden. De organisatie had vier klassementsproeven uitgezet, die elk drie keer moesten worden verreden. Dit niet alleen op verharde ondergrond, ook op zand moesten de deelnemers het gevecht aangaan. Eén van de equipes die aan de start stonden was die van Paul Souman en zijn navigator Arjen Alons. Zij gingen in de Ford Fiesta Rally3 de strijd met de ruim 60 andere equipes aan.
Ritme
Met het toegewezen startnummer 24 gaan ze als 23e deelnemer van start voor de eerste vier proeven. Ondanks dat Paul zijn wedstrijd altijd rustig opbouwt, heeft de equipe zich al opgewerkt naar een 17e plaats in het algemeen klassement. “Ik begin een wedstrijd eigenlijk altijd opbouwend. Hoe gedraagt de auto zich, hoe, is het onverhard nu we er op volle snelheid overheen gaan, een beetje op zoek naar het ritme.” Het ging tot aan de vierde proef allemaal prima. “Op de vierde proef merkten we dat de auto vermogen begon te verliezen,” vertelt Paul. “Zo erg zelfs dat we in een aantal bochten nog eens een extra versnelling terug moesten schakelen.”
Oorzaak
Op de eerste service van de dag kon het serviceteam geen duidelijke oorzaak vinden. Toch ging het van kwaad naar erger. “De auto begon in de tweede omloop zelfs te roken, van die blauwe rook. Dan weet je dat er olie verbrand wordt.” We hebben de gehele tweede boucle op maar twee van de drie cilinders gereden,” vertelt Paul. “Daardoor konden we sportief gezien natuurlijk geen vuist maken. Ondertussen ging er van alles door ons hoofd wat het zou kunnen zijn. Zijn het de bougies, is het de bobine, kabels en ga zo maar door. Tijdens de tweede service hebben we een nieuwe bougie geplaatst. Hiermee leek het probleem verholpen te zijn.”
Onderweg naar de start van de negende klassementsproef, de eerste proef van de derde en laatste boucle, liet de auto de equipe weer in de steek. “De Fiesta rijdt weer op slechts twee cilinders“ We hebben op de verbindingsetappe nog even contact gehad met het serviceteam en besloten de auto definitief aan de kant te zeten. Dit om de motor niet te beschadigen.”
Thuiswedstrijd
“Het is jammer om in deze wedstrijd, mijn thuiswedstrijd eigenlijk, niet de finish te kunnen halen,” kijkt Paul terug. “In de GTC Rally hopen we ons te kunnen revancheren. De auto wordt de komende weken grondig nagekeken en ik verwacht dat deze op tijd klaar zal zijn.”
De GTC Rally belooft pittige wedstrijd te worden. De start is om 16:00u terwijl de finish rond 00:16u voor de eerste deelnemer wordt verwacht. De deelnemers hebben dan zo’n 152 kilometer op snelheid afgewerkt, waarvan zo’n 10% op onverhard gereden zal worden.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie