RallyNieuws

325i Challenge in de startblokken voor nieuw seizoen

Het huidige koufront doet sterk denken aan de omstandigheden die normaalgesproken heersen bij de laatste wedstrijd van het jaar, de Euregio rally in Hengelo. Deze wedstrijd ligt echter al weer vier maanden achter ons en dus wordt het weer tijd om de rallyauto’s de sporen te gaan geven. Gelukkig is er nog maar een kleine twee weken te gaan tot de OVD Ede short rally en gaat de seizoenstart niet lang meer op zich laten wachten. Na de technische keuring van afgelopen weekend is de 325i Challenge er in ieder geval helemaal klaar voor. Het concept van de bijna standaard, budgetvriendelijke en altijd dwarse 325i’s blijft ook in 2013 de basis. Dat dit concept crisisbestendig is, blijkt wel uit de 16 teams die zich hebben aangemeld voor de 325i Challenge 2013. Maar ondanks het ongewijzigde concept is er wel degelijk nieuws te melden.

MOV’IT the brakes Nederland nieuwe hoofdsponsor
Na twee jaar van prettig samenwerken, zal dit jaar het logo van Riwald recycling niet meer te zien zijn op de auto’s van de 325i Challenge. De hoofdsponsor van de afgelopen jaren slaat nieuwe wegen in met haar sponsoring. De 325i Challenge bedankt Riwald recycling meer dan hartelijk voor deze steun, die er mede voor heeft gezorgd dat de Challenge de afgelopen jaren, tegen de stroom in, heeft kunnen doorgroeien.
Uiteraard wil de 325i Challenge deze lijn voortzetten en dus werd er een nieuwe hoofdsponsor gezocht en gevonden. Vanaf dit jaar valt Movit-remmen.nl te lezen op de voorruitstreamers van alle deelnemende auto’s. Dit is het webadres van MOV’IT the brakes Nederland, het adres voor remsystemen voor de sportieve, veeleisende bestuurder en mensen die het circuit niet schuwen. Een meer dan toepasselijke sponsor dus, die dit jaar zeker in de spotlight gezet gaat worden door de 16 deelnemende teams. Naast deze nieuwe hoofdsponsor is er tevens een nieuwe sub-sponsor bijgekomen, De Groot Achterveld, Cultuuronderhoud & aanneming. Naast De Groot Achterveld zijn de overige sponsoren van vorig jaar wederom van de partij: Autosoft Automotive internet, Timelight reclame en Kleinjan dieseltechniek Nijverdal.

Nieuwe deelnemers en gewijzigde teamsamenstellingen
In 2013 zien we vele bekende namen terug aan de start, maar er zullen ook diverse nieuwe gezichten te zien zijn:
– Nieuw, maar ook niet helemaal, is Rob Verhees met navigator Timothy Kion. Rob stond vorig jaar al ingeschreven, maar kreeg af te rekenen met een total loss rallyauto na de eerste short rally van het jaar. Uiteindelijk zat deelname aan een Challenge wedstrijd er niet meer in. Maar inmiddels staat er een nieuwe auto klaar en gaat in Ede de eerste confrontatie met de tegenstanders van de Challenge plaatsvinden.
– Aan een nieuwe auto wordt ook hard gewerkt door de mannen van het Preston Palace rallyteam, Dirk de Boer en Egbert Kamp. Dirk de Boer is geen onbekende in de rallywereld en maakt dit jaar de overstap naar de achterwiel aangedreven BMW. Helaas is de auto nog niet klaar voor de OVD Ede short rally en dus staat het debuut nu gepland voor de Sulinger land rally.
– In Ede zien we wel een andere nieuwe auto aan de start, de wit/blauwe 325i van het Willowstreet rallyteam, met Gerwin Voortman achter het stuur en Annika Bekmann in de bijrijdersstoel. Voor hen wordt Ede de eerste echte rallywedstrijd, na al geproefd te hebben aan de Classic Euregio rally.
– Voor Rick Mollink wordt Ede de tweede short rally van het jaar, na ook in Zandvoort al gestart te zijn. Rick mag zich uniek noemen binnen de Challenge, aangezien hij als enige met een 4-deurs versie van de 325i aan de start verschijnt.
– Ook in Zandvoort debuterend, waren broer en zus Bas en Marieke Slob. Ook zij gaan in Ede zien waar ze staan binnen de Challenge en doen dit met een opvallende, ANWB gele 325i.
Deze gele 325i is niet te missen, maar de meest beruchte is toch wel de dwarse, rode die tot voor kort toebehoorde aan Frank Gerritsen Mulkes. Inmiddels is deze spectaculaire auto in bezit van Henk Bakkenes, die de zaken dit jaar extra serieus aanpakt. De kleur van de auto was bij de keuring nog steeds rood, maar of dit zo zal blijven is nog niet zeker. We gaan het zien tijdens de komende thuiswedstrijd van Henk, die dit jaar met de ervaren Aaldert Aaltink aan de start zal staan.
– Een andere ervaren navigator, Tim Rietveld, stapt dit jaar in bij de jonge maar snelle Niek Sanders van Rallyteam Twente.
– Ook Bjorn Scherff wisselt van navigator en komt met de jonge Marlon Krieger in actie.
Genoeg wisselingen en nieuwe deelnemers dus om er een onvoorspelbaar jaar van te maken.

Puntjes op de i tijdens technische keuring
Zoals elk jaar worden alle deelnemende auto’s voorafgaand aan het seizoen onderworpen aan een grondige technische keuring door de technische commisie van de 325 Challenge. Ook dit jaar bestaat dit team uit de ervaren Bart Voermans, Eric van Ameide en Sylvester Wobben. Nieuw gezicht binnen de TC is Michel van Houtum, waarmee er een vier-koppig team technisch mannen klaar staat. Niet alleen bij de jaarlijkse keuring, maar ook bij elke Challenge wedstrijd zullen zij de auto’s keuren aan de hand van het Challenge reglement. Ook dit jaar vond de keuring weer plaats bij sponsor Kleinjan Dieseltechniek in Nijverdal. Hier werden de auto’s technisch nagekeken, gewogen en getest op motorvermogen op de rollenbank. Voor dit laatste waren de mannen van Kleinjan Dieseltechniek de hele dag in de weer op de nieuwe high tech 4 wiel rollenbank. Aan het eind van de dag hadden de mannen van de TC 13 auto’s gekeurd en werden er, zoals gewoonlijk, alleen een paar kleine aandachtspuntjes gevonden. De teams kunnen zich dus op het gemak voorbereiden voor de seizoenstart over een kleine twee weken.

Tekst: 325i Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com