In de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, de East Belgian Rally in de Oostkantons, speelden de drie titelkandidaten de hoofdrol. Door fel regenweer in de openingsronde, was het de lastigste editie sinds jaren. Na een voorzichtige start, trok Kris Princen in de namiddag alle registers open. De Limburger behaalde zijn derde overwinning van het seizoen met 11 seconden voorsprong op Vincent Verschueren, die leider blijft in de tussenstand van het BRC met 12 punten voorsprong. Alles wordt beslist in de Condroz Rally in het eerste weekend van november.
Achtervolging
De snelste starter in de Oostkantons was nochtans Kevin Abbring, die met de officiële Peugeot 208 T16 de eerste twee beste tijden klokte. Maar, toen Princen het vertrouwen gevonden had, moest Abbring in de achtervolging. Hij bleef duwen, tot hij in Bütgenbach een fout maakte: “Na een snelle rechtse ging ik iets te enthousiast op het gas en in de modder brak de achtertrein bruusk uit. We stonden 2 minuten vast in een gracht. Daarna vond ik het vertrouwen niet meer, want ik wilde liefst aanvallen, maar dat had geen zin meer, want de titel mochten we vergeten…”
Rijbewijs
Abbring zou uiteindelijk 9de worden. Mathematisch is hij uitgeteld voor de titel. Hans Weijs bleef nog even aandringen bij Kris Princen, maar de snelle Nederlander bleek ook op de verbinding op de openbare weg te snel, waardoor hij zijn rijbewijs moest inleveren. Zo rukte Vincent Verschueren op naar de 2de plaats. Een ideaal resultaat om zijn titelkansen veilig te stellen, maar de overwinning ging naar zijn enige titelconcurrent, Kris Princen. “Deze wedstrijd stond hoog op mijn verlanglijstje,” aldus Princen. “De klassementsproeven zijn schitterend en zeker vandaag lagen ze er bijzonder verraderlijk bij. Het begon deze ochtend slecht, want op de eerste proef ging ik rechtdoor en sloeg de motor af. Maar, in de namiddag, toen er veel modder lag, heb ik het verschil gemaakt en na de fout van Kevin Abbring kon ik de wedstrijd controleren. De titelstrijd zal beslist worden in de Condroz.”
Vincent Verschueren, tweede, blijft leider in het BRC voor de slotmanche in Hoei
“Ik wist dat ik niet moest winnen en ik heb me op geen enkel moment druk gemaakt. Ik heb mijn eigen tempo gezocht. De proeven lagen er bijzonder verraderlijk bij, maar we hebben geen foutje gemaakt. Op de laatste proef naderde ik nog tot op 11 seconden van Kris Princen, hoewel ik dacht dat ik enorm veel tijd verloor in de mist. Dit is een perfect resultaat voor het kampioenschap,” lachte Vincent Verschueren, die de Belgische titel van zijn copilote mocht vieren. Veronique Hostens is immers al zeker van de Belgische titel bij de copiloten.
Cédric Cherain eindigde in het spoor van Verschueren op de 3de plaats met een DS3 R5. “Een prima resultaat met het oog op de Condroz Rally,” aldus Cherain. “Motorisch waren de Skoda’s gewoon te sterk.” Ghislain de Mevius was uitermate tevreden met zijn 4de plaats na een lange afwezigheid, terwijl Michaël Albert de Top 5 kon afsluiten met de Skoda Fabia WRC, voor Adrian Fernémont in een Ford Fiesta R5. Stuk voor stuk snelle jongens die zich kwamen voorbereiden op de grote finale van het seizoen in de Condroz. Daar mogen we ook Cédric De Cecco verwachten, na zijn mooie prestatie met de Peugeot 208 T16, voor Achiel Boxoen, die opnieuw probleemloos de Skoda aan de finish bracht.
Opgeven
Kevin Demaerschalk moest opgeven met een elektronische motorstoring, terwijl Guillaume Dilley zelfs forfait moest geven met motorproblemen.
M-Cup
In de BMW M-Cup ging de overwinning naar Kurt Braeckevelt voor Tom Ceuppens en Wim Muilwijk, die aan de derde plaats voldoende had voor de titel van vice-kampioen.
Junior BRC
In het Junior BRC stond er geen maat op Sébastien Bedoret, de enige die mathematisch Guillaume de Mevius in de Condroz Rally nog van de Junior-titel kan houden. Romain Delhez werd tweede.
Historic BRC
In het Historic BRC viel de leider in het kampioenschap, Stefaan Prinzie, 2 km voor het einde van de wedstrijd nog uit met een kapotte motor. De Opel-rijder zal nog flink aan de bak moeten in de Condroz om de Historic-titel te pakken, want hij wordt in de tussenstand gepasseerd door Robin Maes, die voor de tweede opeenvolgende keer de East Belgian Rally op zijn naam zette. Maes troefde lokale specialist Rainer Hermann af. Stefaan Stouf moest na enkele kanontijden opgeven met koppelingsproblemen. Op de eerste twee klassementsproeven was het echter het duo Mats van den Brand en Eddy Smeets die met hun BMW M3 de snelste tijd op de klokken wisten te zetten. Helaas moesten ze echter op de eerstvolgende service de handdoek in de ring gooien wegens motorproblemen.
Het RACB Criterium werd met ruim overwicht gewonnen door Bruno Blaise, voor Dany Born.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe