Met minder dan twee te gaan is het testen klaar. Peugeot stuurt de drie Peugeot 2008 DKR’s naar de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires om daar te starten in de Dakar Rally. Aan het stuur van één van de drie Peugeot’s zit 11 voudig winnaar Stéphane Peterhansel.
In het oosten van Marokko testte Peugeot de prestaties en de duurzaamheid van de 2008 DKR. Hiervoor werden de drie duo’s ingezet. Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Carlos Sainz/Lucas Cruz en Cyril Despres/Gilles Picard voelden het tweewiel aangedreven monster hiervoor aan de tand.
Net als in de Dakar Rally zelf, gaat de natuur zijn eigen gang. Rondom de plaats Erfoud, waar de test plaatsvond, waren de wegen ondergelopen door de ergste overstromingen sinds jaren. De wegen waren daardoor onbegaanbaar. Het team heeft deze omstandigheden gebruikt om zichzelf en de wagen aan te passen aan de ruige omstandigheden zoals deze ook tijdens de echte Dakar Rally kunnen voorkomen.
De omstandigheden werden hierdoor zeer realistisch getest en de drie teams zijn nu van mening goed voorbereidt te zijn op de zwaarste uitdaging mogelijk in de autosport. Ze bedwongen een grote variëteit aan omstandigheden zoals het zand, de duinen, stenen, gravel en snelle hardere secties.
Peterhansel heeft in deze streek al zeker 15 keer getest. Hij heeft er echter nog nooit zo snel gereden als nu in de Peugeot 2008 DKR. “Voornamelijk de ophanging is fantastisch,” alsdus Peterhansel. “Zelfs door de duinen is het fantastisch zoveel grip je hebt met tweewielaandrijving. De wagen is echt snel maar we hebben dat vanzelfsprekend nog niet kunnen vergelijken met de concurrentie. De tweewiel aandrijving vereist een mooie vloeiende rijstijl waarbij je niet teveel zijwaarts mag gaan. Dat is één van de dingen die ik hier heb kunnen oefenen.”
Ondanks dat Despres, de rookie van het team, nog veel moet leren voelt hij zich thuis in de 2008 DKR. “Voor het eerst sinds jaren heb ik geen pijn voor de star van de Dakar na al de tests. Ik realiseer me nu ook pas hoe moeilijk het was om én te rijden én tegelijkertijd te navigeren. Ik vraag me af hoe ik dat deed want ik heb nu een navigator die steeds heel erg druk is. Het belangrijkste voor mij in deze test was om mijn ervaringen op de motor om te zetten naar de auto. Op sommige plaatsen zou ik met de motor sneller zijn geweest maar de auto was op de meeste plaatsen sneller.”
Carlos Sainz werkte vooral aan de setup van de wagen. Door lange afstanden te rijden simuleerde hij een intense dag die typisch is voor een Dakar. “Het programma van Peugeot is een nieuwe uitdaging. Een nieuwe auto voor de Dakar ontwikkelen is een hele opgave maar met dit nieuwe concept is bijzonder interessant maar ik heb er alle vertrouwen in. We beginnen nu de wagen te begrijpen en ik kijk uit naar de start van de rally. We hebben veel kilometers onder vergelijkbare omstandigheden kunnen rijden. Dat was het hoofddoel.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe