Het jaarlijkse Eifel Rallye Festival in en om Daun wort dit jaar gehouden van 27 tot en met 29 juli. De organisatie wil bij deze elfde editie behouden wat goed is, maar ook de details verbeteren. Een 150-tal bolides, die de geschiedenis van de rallysport representeren, worden dan weer aan liefhebbers uit de gehele wereld getoond.
De liefhebbers kunnen op twee manieren genieten van het beste uit de geschiedenis van de rallysport. Dit kan door de ‘rallyemeile’ in het centrum van Daun te bezoeken, of door het bezoeken van de klassementsproeven die in de omliggende Vulkaaneifel zijn uitgezet.
Musea
Volgens Reinhard Klein, die als voorman van Slowly Sideways, verantwoordelijk is voor de samenstelling van het deelnemersveld. “Een belangrijk deel van het concept is om het publiek de auto’s van dichtbij in actie te kunnen zien en op de ‘Rallyemeile’ zijn ze bijna aan te raken. De auto’s zijn grotendeels alleen nog in musea te zien, maar hier kun je ze nog echt meemaken.”
De aanvragen om deel te mogen nemen zijn talrijk, maar de inschrijving gaat pas op 1 maart 2023 open. Voor de deelnemers en de bezoekers heeft Reinhard nog een boodschap: “Ondanks dat alle prijzen stijgen, hebben we besloten om het inschrijfgeld en de prijzen voor de tickets op het huidige niveau te behouden.”
Onverhard
De voorzitter van het MSC Daun en voorzitter van de organisatie laat weten dat er dit jaar minder onverhard in het proeven opgenomen zal zijn. “Er is nog maar een klein, maar heel mooi deel, onverhard opgenomen,” aldus Otmar Anschütz. Opmaat vormt de donderdagnamiddag met de Shakedown in Kelberger Land, tussen Bodenbach en Borler. Aansluitend is de ‘welkomstavond’ op de ‘Rallyemeile’ en gaat de openlucht bioscoop open en zijn er interessante gesprekken met de deelnemers.
Op vrijdagmiddag is de technische keuring waarbij de bezoekers allerlei informatie krijgen over de auto’s en hun geschiedenis. De beide proeven die ’s middags worden verreden, zijn dezelfde als die in het verleden ronden om Hochkelberg werden gereden.
De zaterdag begint met de legendarische ‘Mantalog’ en de start in Dreis-Brück en de passage van de bij de fans geliefde bochtencombinaties volgen veeleisende asfaltwegen. Daarna volgt een proef vanuit het noorden van de Uessbachtals en maakt een omweg langs Demerath. Dan vervolgt het nog door het Lehwald om met de huldiging van de winnaar te eindigen. Daarna is er live muziek en een krijgt het met een groot feest een vervolg.
Tekst: Edwin Hengelman
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie