RallyNieuws

Antoine Biesheuvel sterkste in BioMCN 350Z Challenge tijdens Vechtdal

De derde ronde van de BioMCN 350Z Challenge stond in het teken van een echte Nederlandse zomerrally. Onder wisselvallige omstandigheden bleek regerend kampioen Antoine Biesheuvel, genavigeerd door Frans van den Einde, de sterkste van de negen gestarte Nissan 350Z. Debutant en KNAF Talent First rijder Leo van der Eijk wist na een enerverend duel met de andere KNAF Talent First rijder Mats van den Brand de tweede plaats voor zich op te eisen. Van den Brand, die anderhalve proef met een defecte versnellingsbak moest rijden, werd derde. De jongeling uit Sint Oedenrode wacht daardoor nog steeds op zijn eerste zege.

De negen klassementsproeven rondom het Overijsselse Hardenberg bevatten verraderlijke stukken onverhard waarin diepe kuilen vallen als er veel auto’s overheen gegaan zijn. Toch bleven alle deelnemers aan de BioMCN 350Z Challenge keurig uit de problemen. Die waren er echter wel, maar dan van mechanische aard voor de klassementsleiders na de twee openingswedstrijden, Dirk Garvelink en Nicky van Gerwen. Al na de eerste serie van drie klassementsproeven zette de Brabander zijn Nissan op de trailer vanwege een mechanisch probleem. Garvelink zakt door de uitvalbeurt in de tussenstand van de Challenge naar de derde plaats.

Ofschoon er wel een paar momentjes waren voor de diverse equipes kwamen zij allemaal aan de finish. Roel van der Zanden en Paul Geerts  maakten op de openingsproef een klein foutje waardoor de Nissan ruim vier minuten in een sloot lag. Daardoor liepen de mannen de hele dag achter de feiten aan. Ook binnen team Klippel, de slow starters van elke wedstrijd, was het begin niet probleemloos. Navigator Robin Klippel voelde zich niet lekker waardoor het plan om, geheel tegen de gewoonte in, direct met de muziek mee te willen doen, niet van de grond kwam.

In de andere Bestronics auto, die van Anton van Limpt en Godfried Kerssemakers, speelde de uitstap tijdens de Sezoensrally nog een rol. Van Limpt had duidelijk moeite om in zijn ritme te komen. Na een foute bandenkeuze, koos hij eieren voor zijn geld en ging hij op standje ‘uitrijden’. Diter Toprek en Marvin Molenkamp reden een degelijke Vechtdalrally waarin opnieuw stapjes vooruit gemaakt werden vooral als het gaat om het omgaan met lastige omstandigheden zoals die tijdens de Vechtdalrally heersten. Dat gold ook voor Arjan Heijstek en Lisette Bakker die op de vijfde plaats in de Challenge eindigden.

Antoine Biesheuvel – Frans van den Einde
“We wisten dat de auto nog niet 100% is. Dus strak rijden en een goed tempo vanaf het begin was wat we wilden bereiken. Daarom zijn  we er vanaf het begin meteen goed voor gaan zitten. Maar dat het zo goed ging, dat hadden we niet verwacht. Het was jammer dat Dirk Garvelink uitviel. Ik zat zo lekker in mijn vel dat ik dat gevecht wel aan wilde gaan. Na 6 proeven stonden we ruim 30 seconden voor en zijn we tandje minder gaan rijden, geen risico’s meer. Dit is een mooie uitslag voor het kampioenschap want er staan nu een aantal equipes dicht bij elkaar qua punten. Op naar de GTC Rally.”

Leo van der Eijk – Annemieke Hulzebos
“Na een paar hectische weken na de ELE Rally was daar de Vechtdalrally. Op proef 1 was het echt even aftasten, en weer even wennen aan de Nissan. Op proef twee maakte ik in het begin nog een klein foutje wat 4 à 5 seconden kostte, maar daarna kwam het ritme erin. Zo kon ik op proef drie leuk meedraaien in de top! Dit gaf vertrouwen, alleen begon het daarna te regenen. Ik had nog geen ervaring in de regen en dus was dit zeer onwennig. Ook het natte onverhard was wennen waardoor ik veel tijd moest inleveren. De proeven 4 tot en met 6 waren dan ook echt overleven en geen risico’s nemen. Na de laatste service zou het er om gaan spannen tussen mij en Mats. Ik stond voor proef 7 nog drie seconden voor, maar proef 7 was nog nat en hierdoor verloor ik weer wat tijd. Voor proef 8 stond ik daardoor 3 seconden achter. Samen met Annemieke konden we er toen nog een tandje bijzetten en pakten we de volledige 6 secondes weer terug! Op de laatste proef kon ik mijn tweede positie verzilveren. In 1 woord geweldig, om zo te mogen beginnen in mijn eerste wedstrijd voor de 350Z Challenge. Ik heb zoveel plezier gehad, en kon mijn glimlach niet weg krijgen”, aldus Leo van der Eijk.

Mats van den Brand – Eddy Smeets
“We gingen behoorlijk goed van start in de Vechtdalrally. Helaas ging mijn versnellingsbak kapot waardoor ik anderhalve proef zonder derde versnelling moest rijden en we wat tijd verloren. Tijdens de service heeft mijn serviceteam fantastisch werk verricht door de bak in slechts 25 minuten te wisselen. Met de nieuwe bak onder de auto zijn we vol in de aanval gegaan, maar de rally was te kort. Uiteindelijk zijn we derde in de Challenge geworden en 18e algemeen van de 93 deelnemers. We hebben wel goede zaken gedaan voor het kampioenschap want daarin leiden we nu.”

Anton van Limpt – Godfried Kerssemakers
“Het begin verliep voor mij erg stroef. Ik had het Belgische slootje duidelijk nog in het achterhoofd. Dat feit, tezamen met een enorm drukke werkweek, zorgde ervoor dat we meteen al tegen een behoorlijke achterstand aan liepen. Toen we ook nog een verkeerde bandenkeus maakten en in de stromende regen op slicks reden, werd het vertrouwen er niet beter op. Uiteindelijk op hebben we de rally op safe uitgereden en nog wat remtechnieken getest welke ik meegekregen had van Kevin Abbring tijdens de ELE”, vond Anton van Limpt.

Erwin Klippel – Robin Klippel
“Een korte rally waarbij je dus vanaf de eerste meters “erbij” moest zitten. Tijdens de eerste boucle voelde Robin zich niet zo lekker met overgeven tot gevolg. Een niet al te beste start van deze rally”, keek Erwin Klippel terug op de opening. De broers klokten dan ook tijdens de eerste 6 proeven tijden in de middenmoot. Besloten werd om er voor de laatste 3 proeven nog eens goed voor te gaan zitten. “Robin voelde zich weer wat beter en het idee was om met een goed gevoel deze rally af te sluiten met het oog op onze thuisrally op 12 en 13 juli aanstaande. Het ritme was erg goed toen op de laatste proef bij een jump de radiateur beschadigd raakte, besloten we om gecontroleerd naar de finish te rijden”, aldus Erwin Klippel.

Arjan Heijstek – Lisette Bakker
“We een goede rally gehad. Gestart op plaats 56 en gefinisht op plaats 32 algemeen is een leuke opsteker. Zeker als je weet dat we nog geen enkel risico hebben genomen. Helaas ben ik de eerste boucle weer te voorzichtig gestart, het lijkt een chronisch probleem te worden, want ook in bocholt had ik dit probleem. Zeker als je navigatrice zegt dat je nu toch maar eens gas moet gaan geven. Later in de wedstrijd kom ik altijd beter op gang en gaat het dan ook altijd beter. De samenwerking tussen mij en Lisette was weer geweldig, helaas zal zij in de komende GTC Rally niet bij ons zijn, maar bij Edwin Schilt in de Subaru Impreza WRC S14, dit door eerder gemaakte afspraken. We wensen hen daarom veel succes!
De temperatuur buiten was er niet naar, maar het door ons geteste coolshirt bracht in de auto waar de temperatuur wel steeg een aangename verkoeling wat zeker in de langere wedstrijden een verbetering van prestatie met zich mee zal brengen.”

Diter Toprek – Marvin Molenkamp
“Het was een lastige wedstrijd voor Diter. We proberen elke wedstrijd dichter bij de andere deelnemers te komen. Afgelopen zaterdag heeft hij een degelijke wedstrijd gereden. De auto had geen enkel probleem, maar de regen en gladheid zorgden er toch voor dat de stappen die we gemaakt hebben minder groot zijn geweest dan we hadden gehoopt”, aldus navigator Marvin Molenkamp.

Roel van der Zanden – Paul Geerts
“We hadden ons voorgenomen direct vol van start te gaan tijdens de Vechtdalrally. Op de eerste proef bleek al snel dat de omstandigheden erg moeilijk waren met afwisselend nat en droog wegdek. Het kostte mij dan ook moeite het juiste gevoel met de auto te krijgen. Dit, in combinatie met een iets te laten note van Paul, zorgde ervoor dat we in een haaks links naast de weg belandden. Gelukkig konden we met behulp van de fans na ruim 4 minuten alsnog onze weg vervolgen. Hierna koste het even moeite het vertrouwen in elkaar en de auto terug te krijgen, maar dit lukte ons toch aardig. Met een aantal 4e tijden binnen de cup en weer een hele bak extra ervaring onder moeilijke en wisselende omstandigheden zijn wij weer erg blij met het resultaat, ook al had dit zonder bezoek aan de slootkant een stuk mooier kunnen zijn!”

Dirk Garvelink – Nicky van Gerwen
De enige uitvaller in de BioMCN 350Z Challenge was de equipe van klassementsleiders Dirk Garvelink en Nicky van Gerwen. Daarmee verspeelde de Brabantse equipe voorlopig de leiding in de Challenge. Vanaf de eerste meters kon Garvelink het tempo maar met moeite volgen. Na de eerste boucle bleef de Nissan op het servicepark. “Voor mij was het te kort. De motor liep niet goed. We moeten nog uitzoeken wat het is, maar we denken een kapotte injector”, vond een teleurgestelde Garvelink.

Uitslag BioMCN 350Z Challenge Ronde 3 (Autosoft Vechtdalrally, Hardenberg)
1. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde    59:28,5
2. Leo van der Eijk/Annemieke Hulzebos    + 23,3
3. Mats van den Brand/Eddy Smeets    + 30,2
4. Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers    + 2:18,0
5. Erwin klippel/Robin Klippel    + 3:09,4
6. Arjan Heijstek/Lisette Bakker    + 6:02,0
7. Diter Toprek/Marvin Molenkamp    + 7:49,1
8. Roel van der Zanden/Paul Geerts    + 8:34,0

Niet gefinisht:
Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen (na KP 3, mechanisch)

Stand BioMCN350Z Challenge na ronde 3 (Autosoft Vechtdalrally, Hardenberg):
1. Mats van den Brand/Eddy Smeets    71 punten
2. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde    69 punten
3. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen    60 punten
4. Erwin Klippel/Robin Klippel    48 punten
5. Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers    39 punten
6. Roel van der Zanden/Paul Geerts    38 punten
7. Arjan Heijstek/Lisette Bakker    38 punten
8. Leo van der Eijk/Annemieke Hulzebos    25 punten
9. Diter Toprek/Marvin Molenkamp    21 punten
10. Eric Bolhaar/Davy Thierie    16 punten

Van de 7 wedstrijden tellen de 6 beste resultaten

 

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com