RallyNieuws
Audi Quattro - ADAC Eifel Rallye Festival 2012
Audi Quattro - ADAC Eifel Rallye Festival 2012

Audi en Hyundai zetten jubilerend ADAC Eifel Rallye Festival luister bij

Dit jaar viert het ADAC Eifel Rallye Festival, gehouden in en om het Duitse plaatsje Daun, haar 10-jarig jubileum. Het evenement zal dit jaar van 23-25 juli in de Vulkaneifel worden gehouden. De inschrijvingen worden op 1 maart geopend. Volgens Reinhard Klein, verantwoordelijk voor de samenstelling van het startveld, wil de organisatie een zo breed mogelijk spectrum aan auto’s uit de 50-jarige rally historie aan het publiek voorschotelen en zal er dus voor waken om veel deelnemers met eenzelfde rallyauto toe te laten.

Gasten

Om het evenement jaarlijks luister bij te zetten probeert de organisatie steeds hoogwaardige gasten naar het festival te halen. Dit jaar hebben zich reeds twee grote partijen aangemeld om dit jubileum op te sieren. Hyundai Motorsport zal een i20 WRC in gaan zetten. Echter is nog niet bekend wie deze i20 WRC zal gaan besturen. Ook Audi heeft aangekondigd van de partij te zijn. Met welke auto uit hun roemruchte rallyverleden zij naar Daun komen houdt het merk echter nog even geheim.

Rijders

Al eerder zette Audi het evenement luister bij. Zo bracht het in 2018 de winnaarsauto van Pikes-Peak naar Daun en in 2016 bracht het merk uit Ingolstadt een Groep-S Prototype naar het festival. Dit jaar viert de quattro haar 40e verjaardag en dat was voor het merk voldoende reden om opnieuw naar Daun te komen. Het is niet alleen de vraag welke auto’s Audi naar Daun stuurt, ook is nog niet helder wie deze auto’s zullen gaan besturen. Reinhard Klein wil hierover alleen kwijt dat Stig Blomqvist ook dit jaar aanwezig zal zijn. “We maken pas bekend wie er zullen komen als het ook echt zeker is,” aldus Reinhard Klein.

Criteria

Het evenement hanteert strenge regels waar het gaat om de originaliteit van de auto’s in het startveld. De auto’s die deze criteria niet doorstaan mogen ‘ter compensatie’ als opwarmertje voor het publiek voor het eigenlijke startveld over de klassementsproeven. In dit voorveld zijn 20 startplaatsen te vergeven en volgens Jürgen Lenarz heeft meer dan twee keer zoveel aanvragen. “We willen het publiek echter, vanwege het jubileum, een grote variëteit en spektakel bieden. De keuze welke deelnemer mag deelnemen is daardoor niet eenvoudig.”

Probleem

Het jaarlijks terugkerend probleem voor de organisatie is de zogenaamde rally-mijl, midden in Daun. Door de beperkte capaciteit in de binnenstad van Daun kan de organisatie niet aan iedereen een plek bieden. Dit probleem wordt grotendeels veroorzaakt door de grote servicetrucks die veel teams meenemen en die daarmee veel plekken bezet houden. “Door het inschrijfgeld voor de rallyauto’s en de serviceplaats van elkaar te scheiden, willen we aanmoedigen dat teams met elkaar afspreken samen te gaan werken. Doel hierbij is om het aantal servicetrucks terug te dringen, waardoor we meer rallyauto’s ten toon kunnen stellen,” aldus Otmar Anschütz. “We willen iedere vierkante centimeter zo optimaal mogelijk benutten.”

tekst: RallyNieuws

Plaats reactie

Er rust copyright op de inhoud van deze website
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com