RallyNieuws

BioMCN 350Z Challenge op buitenlands avontuur tijdens Sezoens Rally

Sinds de opening van het seizoen voor de BioMCN 350Z Challenge tijdens een bijzonder koude Tank S Rally rondom Emmeloord, mogen Dirk Garvelink en Nicky van Gerwen zich de leiders in het klassement noemen. Maar Garvelink kreeg de zege in de Noordoostpolder zeker niet in de schoot geworpen. Er ontspon zich een fascinerend secondenduel tussen de teamgenoten Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers, Garvelink/Van Gerwen enerzijds en aan de andere kant Mats van den Brand/Eddy Smeets. De drie equipes eindigden na een lange dag rondom Emmeloord binnen 60 seconden van elkaar. Garvelink en Van Gerwen wonnen voor Van den Brand/Smeets en Van Limpt/Kerssemakers. Het tekent de betrouwbaarheid van de Nissan 350Z dat alle negen gestarte equipe ook het finishpodium zagen.

In de twee maanden na de Tank S Rally konden de equipes zich voorbereiden op het buitenlandse avontuur van de Challenge in 2013. Voor het eerst in de geschiedenis van de spectaculaire BioMCN Challenge staat de illustere Sezoens Rally op de kalender. De wedstrijd rondom het Belgische plaatsje Bocholt, een kleine 10 kilometer over de Nederlandse grens bij Weert, is niet alleen de tweede ronde in de 350Z Challenge, maar ook de derde ronde van net Open Nederlands Rallykampioenschap en de vierde ronde van het Belgisch Kampioenschap. In Bocholt komen aankomend weekeinde 8 Nissan-equipes aan de start. Voor de Nissan van het Deltion Team is de Belgische wedstrijd het schrapresultaat.

De Sezoens Rally houd ook in 2013 vast aan het traditionele schema van vier proeven die elk drie maal gereden worden. Traditioneel is de opening voor de KP Goolder gevolgd door de proeven Veldhoven (tegen de Nederlandse grens) en de monsterproef Beek-Bree. Ook de vorig jaar opnieuw in het parcours opgenomen klassementsproef Gerdingen is weer van de partij. Zij staan stuk voor stuk bekend is om hun listige stukken onverhard die geplaveid zijn met de beruchte maaskiezels. Maar liefst een kwart van de rally voert de deelnemers over de onverharde maaskiezelpaden.

Dirk Garvelink-Nicky van Gerwen
Brabander Dirk Garvelink reed voor het laatst in 2009 op de Maaskiezels. Destijds vervulde Anton van Limpt de functie van navigator. Deze stek is nu voor Nicky van Gerwen. De wedstrijd eindigde toen voortijdig vanwege een kapot differentieel. “De Sezoensrally is een mooi evenement met listig onverhard. Mijn laatste deelname eindigde vroegtijdig vanwege een kapot differentieel. Tijdens de Tank S Rally viel eigenlijk alles op zijn plaats en ik verwacht die lijn dit jaar in de Sezoens Rally voort te kunnen zetten,” aldus Dirk.

Mats van den Brand-Eddy Smeets
Het feit dat de jonge Mats van den Brand vertrouwt op de notes van Eddy Smeets zou wel eens een klein voordeel kunnen opleveren voor de KNAF Talent First piloot. Sommige van de concurrenten in de 350Z Challenge hebben, net als Eddy, al flink wat ervaring op het Maaskiezel. Zaak voor Mats dus om er direct vanaf de eerste proef goed bij te zitten om de aansluiting met de concurrentie niet te verliezen. “Het is mijn eerste deelname aan de Sezoensrally en weet dus niet echt wat ik kan verwachten. Eddy en de mannen van VRS hebben flink wat ervaring in de Sezoens dus ik ga er vanuit dat zij me, ongeacht de omstandigheden, kunnen begeleiden naar een top resultaat en mogelijk de winst in de 350Z Challenge,” aldus Mats.

Anton van Limpt-Godfried Kerssemakers
Voor Anton van Limpt is de laatste deelname aan de meest specialistische rally van België in 2011 geweest. Toen reed hij, genavigeerd door broer Hans, met een Mitsubishi Lancer. Ook dat optreden eindigde vroegtijdig door mechanische pech. De derde stek in Emmeloord leverde echter veel zelfvertrouwen op: “Het liep allemaal lekker in de Nissan tijdens de Tank S Rally. De auto voelde goed en dat wekt gewoon vertrouwen. We hebben al een aantal keer meegedaan in de Sezoens Rally en weten dus een beetje wat we kunnen verwachten. Ik hoop dat we die ervaring om kunnen zetten in een top resultaat.”   

Antoine Biesheuvel-Frans van den Einde
Voormalig kampioen Antoine Biesheuvel kende een moeilijke start in het seizoen. Vlak voor de Tank S moest de reservemotor geplaatst worden vanwege een mankement aan de wedstrijdmotor. Na een fabuleuze opening met een scratch werd Biesheuvel in de achtervolging gedwongen: “Vrijwel de gehele wedstrijd liep de reservemotor op 4 of 5 cilinders, maar we konden toch nog 4de worden. Voor de Sezoens Rally is de wedstrijdmotor weer geplaatst. Voor ons wordt het de eerste keer op de maaskiezels, dus het zal even aftasten zijn vooral omdat we 7 weken niet meer gereden hebben. We zullen rustig aan van start gaan en ons geheel en alleen toeleggen op uitrijden”, aldus Antoine Biesheuvel.

Erwin Klippel/Robin Klippel
Na een lange winterstop was het voor de gebroeders Klippel niet eenvoudig om tijdens de eerste rally van het jaar te Emmeloord het “juiste ritme” te vinden. De heren hebben door hun drukke werkzaamheden niet de tijd om te testen en daarom moet het ritme gevonden worden in de wedstrijden. De Tank S Rally werd zonder verdere problemen uitgereden wat een 6e plaats in de Nissan cup opleverde. “Een normale start van het rallyjaar dus”, aldus de broers.
Het juiste ritme vinden zal ook gelden voor de Sezoens Rally. Deze wedstrijd over de befaamde maaskiezel werd  bovendien nog nooit  gereden door het team. “Een nieuwe rally, op vreemde ondergrond. Dus wordt het kijken of we het tempo van de concurrenten kunnen gaan volgen. Spannend dus.”

Roel van der Zanden-Paul Geerts
De voormalige Peugeot 205 equipe debuteerde tijdens de Tank S Rally zeer verdienstelijk in de tweede, door Mats van den Brand opgebouwde, Nissan van M.A.T.S. Racing. De heren wisten met de beduidend potentere achterwielaandrijver snel het ritme te vinden en eindigden op een zevende plaats rondom Emmeloord. Voor VDZ Racing is de maaskiezel van de Sezoens Rally om de hoek, maar rijden deed het duo de wedstrijd nog nooit.

Arjan Heijstek-Lisette Bakker
Arjan Heijstek vertrouwt in Bocholt op de ervaren Lisette Bakker in de rechterstoel van de Nissan. De Brabander had in Emmeloord moeite om het juiste tempo te vinden wat zich uiteindelijk vertaalde in een achtste plaats.

Diter Toprek-Marvin Molenkamp
Voor de equipe Toprek/Molenkamp staat ook de Sezoens Rally weer in het teken van leren. Aan het begin van het seizoen stapte de ondernemer uit Etten-Leur voor de service aan zijn Nissan over naar Team Rally Sport, dat ook de service van Antoine Biesheuvel verzorgd. In de Tank S Rally was al een stijgende lijn te zien in de tijden van Diter Toprek. En dat hoopt hij in Bocholt door te trekken.

Stand 350Z Challenge na Tank S Rally:
1. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen          30 punten
2. Mats van den Brand/Eddy Smeets           25 punten
3. Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers    21 punten
4. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde   18 punten
5. Eric Bolhaar/Davy Thierie                16 punten
6. Erwin Klippel/Robin Klippel              14 punten
7. Roel van der Zanden/Paul Geerts          12 punten
8. Arjan Heijstek/Ilse van der Sande        10 punten
9. Diter Toprek/Marvin Molenkamp             8 punten

Algemene gegevens Internationale Sezoens Rally
Datum                     : 18 mei 2013
Start en finish           : Kerkplein, Bocholt (België)
Centraal servicepark      : Op en rond het Kerkplein, Bocholt
Lengte van de rally       : ca 300 km
Aantal klassementsproeven : 12 (4 verschillende)
Lengte van de KP’s        : 166 KM
Type wegdek               : 75% verhard, 25% onverhard
Website rally             : www.sezoensrally.be

Tekst: BioMCN 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com