RallyNieuws

Brinks Historic Motorsport goes Belgium

Brinks Historic Motorsport start het rallyseizoen 2011 wederom met de door Brinks
Autoservice Gorssel geprepareerde klassieke Volvo Amazon.

Na een succesvol 2010, waarin de Gorsselnaar Olaf Pothoven en zijn Barneveldse navigator Martin Nortier de 44 jaar oude Volvo Amazon naar de 3e plaats in de Groep YR stuurden in de Paradigit ELE Rally, sloeg de pech toe tijdens de zware Hellendoornrally rondom Rijssen.

Tijdens de Hellendoorrally bleek maar weer dat de klassieke Volvo door zijn hoge knuffelgehalte en spectaculaire rijstijl, een echte publieksliefhebber is. Helaas kon het massaal aanwezige publiek de auto niet zien finishen. De één na laatste proef leidde van een schuifpartij tot een aanvaring met een boom, met opgave als gevolg.

Het Gorsselse rallyteam richt de pijlen in 2011 echter meer op het buitenland. Met ondermeer de grote ‘Rally de Wallonie’. Komend weekend op 22, 23 en 24 april, zal het 8 koppige Gorsselse rallyteam aan de start verschijnen van de loodzware Belgische Internationale rally. De ‘Rally de Wallonie’ telt dit jaar mee voor het Open Nederlandse Kampioenschap Rally. De opzet van deze rally is anders dan het team gewend is. In tegenstelling tot de Nederlandse rally’s worden de proeven niet een dag van tevoren verkend maar is dit afgelopen weekend gebeurd. Deze 2-daagse verkenning heeft te maken met de lengte van de rally. De rally heeft maar liefst 196 klassementskilometers waarbij iedere bocht, ieder mogelijk obstakel, iedere hobbel, de verschillende ondergronden, bandenkeuze en rempunten nauwkeurig zullen worden genoteerd.

Er is een duidelijk rolverdeling in het team. Epsenaar Arjan Rozendal is de chauffeur van de grote servicebus en tijdens de rally verantwoordelijk voor de voorkant en vooras van de auto. Thom Oltvoort doet de achterkant en achteras van de auto. Remco Brinks, zoon van Attie is verantwoordelijk voor alles wat met de motor en de elektriciteit te maken heeft. Teammanager Attie Brinks managed het hele team en zorgt ervoor dat de rallymonteurs binnen de servicetijd hun werk afkrijgen. In noodgevallen sleutelt Attie gewoon mee.

De rally wordt op vrijdagavond geopend met een bijzondere rallyproef, de super-show-speciale, op de Citadel in Namen. De rallyorganisatie verwacht hier ieder jaar duizenden mensen publiek. Het team zal van deze rally proberen beelden te maken welke later te zien zijn op youtube.com.

Op zaterdag en zondag zijn de proeven. Snelheid is één ding, maar uitrijden is een tweede ding. Gezien de lengte van de rally zal het rallyteam kiezen voor een goede mix van snelheid en uithoudingsvermogen. Het wegen zijn van een mindere kwaliteit dan in Nederland en kunnen verraderlijk glad zijn. Olaf en Martin hebben beloofd om dit keer hun auto zonder schade aan de finish te brengen. Een leuke bijkomstigheid is dat wij niet de enige klassieke auto in het moderne deelnemersveld zijn. Wij strijden onder andere tegen een paar Ford Escort’s, de Porsche 911’s, een BMW 2002TI en twee MGB’s V8! Wel allemaal rallyauto’s die minstens 10 jaar jonger zijn maar voor mensen met een voorliefde van klassieke auto moet dit een geweldig gezicht zijn.

Alle Belgische en Nederlandse kampioenen van afgelopen strijden ook mee. Zij brengen hun modernste en snelste World Rally Cars (WRC’s) aan de start. Een enorm contrast met de oude Volvo terwijl je wel tegen elkaar rijdt. Overigens was in 1967 de Volvo Amazon een zeer geduchte tegenstander in de rallysport. Maar ja, dat was 1967…….

Pikant detail is echter wel dat wij met startnummer 73 van start gaan. Hiermee staan we echt precies tussen de 2e golf van Mitsubishi Evo’s en Subaru Impreza’s. “Ik hoop wel dat ze op tijd aan de kant gaan als we aan komen stuiven” gniffelt Olaf Pothoven.

Bron: Auto Brinks Historic Motorsport team

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com