RallyNieuws

‘Dag om in te lijsten’ voor Erik van Loon

“Een dag om in te lijsten.” Zo noemde Erik van Loon de eerste etappe van de Dakar 2014. Van Loon zette een scherpe tijd neer en wist op de eerste dag meteen beslag te leggen op een top 10-plaats. “Het is misschien raar om het te zeggen over een etappe van slechts 180 kilometer, maar ik beschouw het als een van mijn beste etappes ooit. Misschien wel dé beste. Ik ben in elk geval nog nooit zo goed aan de Dakar begonnen als nu.”

Hoewel de special van de eerste etappe, van Rosario naar San Luis, maar 180 kilometer was, zijn de verschillen opvallend groot. Het verschil tussen Van Loon en dagwinnaar Carlos Sousa is 6 minuten en 2 seconden. Nummer 30 (Bernhard ten Brinke) heeft op dag 1 al een achterstand van 17.38 minuten. “Ik denk dat er vanavond heel wat een stuk minder lekker in hun hotelbed liggen dan ik in mijn tentje”, grinnikte Van Loon tevreden.

“Het was echt geen gemakkelijke proef. Er zaten veel snelle stukken in, met gemene bochtjes en gaten en geulen die je niet zag en die niet duidelijk in het roadbook stonden. Wij hebben één keer heel veel geluk gehad, toen we in de zesde versnelling met 150 kilometer in zo’n geul knalden. We landden op de neus en waren bijna gerold.”

Maar het ging goed en Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar namen de waarschuwing serieus. “We hebben heel geconcentreerd gereden en eigenlijk helemaal niet gepusht. We hadden vooraf al het idee dat hier meer te verliezen was dan te winnen. Dat bleek onderweg ook wel. We zagen Robby Gordon staan en Guirlain Chicherit; die stonden allebei met sleepkabels te zwaaien. Als je kijkt naar de rest van het veld, waren wij tevreden geweest met een plaats bij de eerste 25. In dit veld en in deze etappe tiende worden, zonder ook maar een krasje op de auto, daar ben ik heel trots op. Deze strategie houden we vast.”

Etappe 2: San Luis – San Rafael
Verbinding: 365 km
Special: 433 km
De eerste auto begint rond 15.00 uur Nederlandse tijd aan de tweede proef, die de snelste special van de Dakar zou zijn – in het eerste gedeelte tenminste. De deelnemers krijgen de eerste duinen voor de kiezen: de grijze duinen van Nihuil. In het verleden is al gebleken dat die bepaald niet eenvoudig zijn en deze keer zal het nog intensiever zijn. De motoren/quads rijden deels een andere route dan de auto’s en de trucks.

Bron: Van Loon Racing

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com