RallyNieuws

Damen en Wassink rukken op naar 2e positie in Ford Fiësta Sport Trophy

Afgelopen weekend stonden Corné Damen en Ronald Wassink met hun Ford Fiësta R2 aan de start van de 2e meetellende rally van de Ford Fiësta Sport Trophy Belgium, de Sezoensrally. Wederom onder een stralende zon werden zaterdag 21 mei 12 proeven rondom het Belgische Bocholt verreden. De equipe kreeg te kampen met enkele problemen, maar wist een 4e plaats te behalen en schuift op naar positie twee in het tussenklassement.

Na de verkenning van de klassementsproeven op vrijdag, reden Damen en Wassink zaterdagochtend vol goede zin over het startpodium van het overvolle kerkplein in Bocholt. De equipe kreeg echter meteen een tegenslag. “Toen we bij de tijdcontrole van de eerste proef aankwamen, kwam er rook onder de motorkap vandaan. Het bleek dat er een koelslang was losgeraakt. Gelukkig hadden we gereedschap bij ons en was een buurtbewoner zo vriendelijk om ons water te geven. Na twee gieters konden we starten. Helaas klokten we daardoor wel vier minuten te laat in, waardoor we al voor de start 40 seconden straftijd aan onze broek hadden,” blikt Damen terug.

Ondanks deze tegenslag verliep de eerste klassementsproef prima. Damen klokte een derde tijd, twee seconden achter de snelste man op de proef, de Luxemburger Hugo Arellano. De tweede proef werd vervolgens door een ongeval geneutraliseerd verreden. “We konden de eerste helft van de wedstrijd de druk er goed ophouden. Kampioenschapleider Manuel Canal begon wat foutjes te maken en Arellano reed zijn radiateur lek. Door constant te rijden en een scratch op proef vijf te noteren, lagen we na zes proeven derde van de Fiësta’s, ondanks de tijdstraf.”

De pech is echter nog niet voorbij voor Damen en Wassink. “Na een lange strook maaskiezel op klassementsproef zeven, merkten we op het verharde deel dat we rechtsvoor een lekke band hadden. Omdat we nog lang niet bij de finish waren, moesten we wel wisselen. Dat kostte ruim drie minuten. Balen!” aldus Wassink. Bij terugkomst op de service bleek de oliekoeler ook nog eens te lekken. Het serviceteam slaagde erin om deze binnen de geoorloofde tijd te vernieuwen. “Complimenten. De motor was erg warm, wat het sleutelen bemoeilijkt, dus dat hebben onze jongens super gedaan.”

De laatste boucle verliep probleemloos. De equipe liet zien wat het in huis heeft door nog eens twee scratches te noteren. “Het werd nog even rekenen, maar door het tijdverlies met de lekke band op proef zeven was onze kans op de derde plek bekeken. We besloten de rally netjes uit te rijden, omdat rondom ons de deelnemers uitvielen. Uiteindelijk bleven we op zes seconden van nummer drie steken. Desondanks zijn we tevreden met wederom een vierde plaats en we staan nu tweede in de tussenstand van de Trophy.”

De volgende rally voor Damen is de ELE Rally, 27 en 28 mei rondom Helmond. “De ELE Rally telt niet mee voor de Trophy, maar wordt mogelijk gemaakt door onze sponsor, Ford-dealer Van de Ven Autogroep. Fantastisch, met name omdat het voor mij een thuiswedstrijd is. Helaas kan Ronald niet op de hotseat plaatsnemen, hij wordt vervangen door Marvin Molenkamp. De volgende meetellende rally voor de Trophy is de Geko Ypres Rally tijdens het laatste weekend van juni, dan rijd ik weer samen met Ronald,”  besluit Damen.

Stand Ford Fiesta Sport Trophy 2011 na twee rally’s:
1. B. Kellen – 31 pnt; 2. C. Damen – 30 pnt; 3. J. Ghyssel – 28 pnt; 4. G. Vander Schelden – 28 pnt; 5. M. Canal-Roblès – 20 pnt; 6. T. Van Parijs – 20 pnt; 7. H. Arellano – 18 pnt; 8. B. Servais – 16 pnt; 9. A. Dedouaire – 11 pnt.

Bron: Annemiek Hulzebos

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com