RallyNieuws
Troela
Troela

Dat zeg ik: rally!

Eindelijk stonden alle planeten op één lijn, vielen alle puzzelstukjes op hun plaats en stonden alle neuzen dezelfde kant op. De familie Troela startte op een vroege zaterdagochtend de trouwe Ford Fiesta en vertrok naar het niet eens zo ver weggelegen Assen. Het was tijd voor het eerste bezoek aan de Gamma Racing Day, hoewel die naam wat de zaterdag betrof, ook Gamma Rainy Day had kunnen zijn. Maar diehard autosportfans komen voorbereid en dus was het regenpak steeds onder handbereik. Natuurlijk hadden we naar een eerdere editie van dit evenement kunnen gaan maar ja, die planeten, puzzelstukjes en neuzen. Enfin, u begrijpt het wel.

Het was een leuke dag met mooie autosport, vooral de historische GT’s die in de stromende regen reden en natuurlijk de demonstratie van de F1-auto van het meest recente type dus met het hybride-gebeuren aan boord. Nou heeft de familie Troela ooit eerder een F1-auto in levenden lijve aanschouwd. Sterker nog, het waren er twee. Het team van Williams kwam in de jaren 90 (was het 1997?) een demonstratie geven op het circuit van Zandvoort. Onze oren hebben afgelopen zaterdag kunnen vaststellen dat er een klein verschil is tussen de huidige en toenmalige F1-auto. Van de nieuwste auto was het geluid goed te harden, ruim 20 jaar geleden waren we al doof toen de auto’s werden gestart.

Die dag, lang geleden, eindigde bijzonder. Iedereen vertrok massaal nadat de decibellenmachines voorgoed het zwijgen was opgelegd. Dat het ook toen druk was, snapt u wel maar dat wij tussen Zandvoort en Overveen een hele Bert Visscher conference op cassette (ja, jongens en meisjes, dat was toen in) hebben kunnen afluisteren, geeft wel aan hoe lang het duurde voordat de file was opgelost. En dan praat die Visscher ook nog eens heel snel, anders had het nog veel langer geduurd. U begrijpt dat de familie Troela de F1 van Zandvoort in 2020 mooi op de bank in eigen huis gaat bekijken.

Het zal u misschien opgevallen zijn dat het woord rally nu pas voor het eerst valt in deze rallycolumn. Opmerkelijk. Maar daar is een reden voor. Het komt omdat rallyauto’s nou eenmaal niet gebouwd zijn voor het circuit hoewel de shortrally in Zandvoort bewijst dat dit eigenlijk weer niet waar is. Volgend jaar ook maar een paar R5’s en WRC’s in de demonstratie mee laten rijden Gamma?

Op de tribune, uitkijkend over de chicane en het rechte stuk naar de finish vroeg ik mij, niet hardop, af of dit nou vreemdgaan is: autosport kijken die niets met de rallysport te maken heeft. Mag dat eigenlijk? Natuurlijk mag dat! Sterker nog, er was nog meer rallyvolk in het publiek.
Maar toch dwaalden mijn gedachten tijdens sommige races weer af. Naar de rallysport uiteraard, naar ergens in de jaren 90. Toen waren wij ook op het circuit van Assen. Voor de Zuiderzeerally, hoewel Assen toch vele kilometers van de ex-zee af ligt. We zijn daar een paar keer geweest maar vraag me niet hoe vaak. Zelfs Google kon mij niet zo een, twee, drie een antwoord geven. Het was een leuk en compact evenement waar je veel kon zien maar als Emmeloorder vond ik het ook wel weer prettig dat de rally gewoon weer ‘thuis’ kwam, op loopafstand.

Na onze laatste, kletsnatte en daardoor spekgladde race, reed de eerder genoemde familie richting huis. Het was een leuke dag geweest maar de conclusie is toch dat er een leukere vorm van autosport is. U begrijpt waar onze voorkeur qua autosportevenementen ligt. Dat zeg ik: rally!
Gelukkig staan er daarvan nog 6 van op onze kalender voor het resterende deel van 2019.

bron: Troelatalk

Plaats reactie

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com