RallyNieuws

Deltion duo onverslaanbaar in Exotic Green Rally

Met maar liefst anderhalve minuut voorsprong op de nummer twee parkeerde de Deltion equipe Kevin Kooijman en Hans van Goor hun 350Z zaterdagavond na afloop van een alles behalve rustige Exotic Green Rally als eerste op het podium. Het viel niet alleen de duo’s Theo van den Berg/Dennis Goossens en Antoine Biesheuvel/Astrid de Geus die op respectievelijk 1.34 min en 2.02 min tweede en derde werden, niet mee de aansluiting met de koploper te behouden.
Net als eerder in Helmond stond er in Etten-Leur geen maat op de jonge KNAF Talent First pupil. Meteen al bij de start kiezen hij en Hans voor de aanval die met een viertal scratches makkelijk tot stand komt en hen zo snel op voorsprong zet. In de middag laat men door verkeerde banden keuzes wat tijd liggen waarop de andere kemphanen dichterbij konden komen. Nimmer was de voorsprong echt in gevaar dus toen alles weer normaal draaide besloot men te consolideren waardoor de rest kon vechten om de overige podiumplekken.

Kevin Kooijman/Hans van Goor
Kooijman en van Goor ervoeren het geheel als een onwijs gave rally. Kevin: “Geweldige proeven met als afsluiting die lange proeven in het donker die deze keer werden vergezeld van harde regen. Om vanaf proef 1 eerste te liggen en de wedstrijd met anderhalve minuut voorsprong te winnen is fantastisch zeker omdat we op de laatste proeven de concurrentie bijna 30sec per proef te snel af waren en met op de laatste kp een vijfde tijd algemeen kunnen we dus alleen maar terugkijken op een super geslaagde rally. Zelf heb ik er onwijs veel van geleerd omdat we op 4 proeven de verkeerde banden hadden (harde slicks) terwijl het hard begon te regenen.” Voor de Deltion crew is de agenda de komende tijd even leeg. ”We kijken wel weer uit naar de volgende wedstrijd waar we het als cup mogen opnemen tegen de Belgen. Ik hoop dat iedereen daar aan de start staat want de snelheid in de cup is erg hoog en dus kan het weer een super mooie strijd worden,” aldus Kevin.

Theo van den Berg/Dennis Goossens
De geroutineerde vd Berg en zijn kundige navi Goossens beginnen goed met het verkennen en het voorbereiden. Men gaat snel op weg. Goossens: “Op KP1 werd de snelheid er direct goed ingebracht, iets te goed zelfs: aan het einde van het eerste stuk onverhard schoten we bij het aanremmen te ver door zodat we tussen de maiskolven belandden. We kwamen er moeilijk uit door de zachte en losse ondergrond waardoor we zo’n 15 tellen inleverden. Op kp 2 en 3 kregen we weer last van de brandstofdruk, hetzelfde euvel als in Sullingen. We vonden de oplossing door de tweede pomp continue bij te schakelen,” onthult Goossens. “Een gescheurd rubbertje in de pomp bleek (wederom) de oorzaak. We wisten dit door eerdere ervaring snel op te sporen en konden snel de pomp wisselen en weer onze weg vervolgen,” vervolgt hij. “Na KP 5 merkten we dat het vermogen iets terug liep en hoorde ook onder de kap dat er een lekkage zat in het uitlaatspruitstuk. Terug van de 2e boucles konden we na overleg bij Bas Koeten Racing terecht om het spruitstuk te bekijken. Enorme dank aan het hele team dat man en machine beschikbaar stelde om het spruitstuk zo goed mogelijk dicht te lassen waardoor we verder konden! Zonder hen hadden we de strijd moeten staken. Op KP 7 rode vlag tijdens de proef doordat Mats er af lag, vreemde situatie want we konden er goed langs komen. Doordat de tijden aangepast moesten worden stonden we niet meer in de uitslag. KP11 hebben we op slicks rondom gereden omdat we wisten dat er een behoorlijke bui aanzat te komen net voor de Borghwerf. We hadden twee regenbanden achterin en hebben deze net voor KP 12 gewisseld aan de voorkant in de regen, twee banden in 5 minuten! Na KP 15 (neutralisatie) kwamen we weer voor in de uitslag en zagen ons terug op een tweede plaats op 24 sec los van Antoine. Met alleen KP 16 (De Hel) nog te gaan, waren het dus de laatste KM’s in donker en de regen die het verschil moesten maken. Op de streep hoorde we dat we 4 seconden sneller waren dan Antoine en hadden daarmee de tweede plaats veilig gesteld. Na de teleurstelling van de ELE en Sullingen, was dit een meer dan mooie klassering waar we erg blij mee zijn,” concludeert Goossens tot slot.

Antoine Biesheuvel/Astrid de Geus
Antoine Biesheuvel en  Astrid de Geus ervaren hun thuiswedstrijd als: van alles wat! “Het was droog,  we kregen bakken met regen, lang was er grip en soms was er geen grip.” Tijdens de wedstrijd was het wel opletten geblazen: “We begonnen redelijk aan de 1ste proef maar werden al op proef 2 even wakker geschud,” begint Antoine. “Vol in 5 raakten we van de weg en ik had mijn handen vol om alles op de rails te houden. Echter, we konden verder zonder kleerscheuren maar we verloren wel veel tijd en de schrik zat er even goed in.” Langzaam komt de equipe in een bruikbaar ritme. “Na een paar proeven begon het ritme weer terug te komen en konden we vol gas weer verder. Ik had helaas de regen niet aan zien komen zodat we op slicks stonden in de regen wat weer veel tijdsverlies gaf. Al dan niet dat we toch op slicks de snelste tijd reden op Borchwerf,” resumeert Biesheuvel. Al met al een topper voor de Nieuwendijkse equipe. “Het was een erg mooie rally. Toch waren er weer wat van die puntjes waarvan je je moet afvragen of die wel in een rally thuis horen. Wij zijn tevreden, we werden 3e in de cup en om daarmee de zomerstop in te gaan is helemaal super,” liet Biesheuvel nog weten.

Erwin en Robin Klippel
De broers Erwin en Robin Klippel rijden in Etten-Leur voor eigen publiek een uitstekende wedstrijd met een spetterend einde. Er werd gestreden om elke seconde. Erwin Klippel over z’n dag: “De eerste proeven verliepen positief, we konden de competitie goed volgen en waren dus op koers voor de gewenste podiumplaats,” rekende hij zich. Die strijd werd een spannende doordat de top 5 bijzonder aan elkaar gewaagd was. Erwin: “Ook in deze thuisrally werden zoals in de ELE rally weer enkele snelste tijden gereden en dat geeft je toch altijd een goed gevoel. Zo’n scratch is toch een teken dat je echt meedoet voor de prijzen. Erg jammer was dat in de avonduren de hemelsluizen open gingen, en dat bakken met water zorgde voor natte en gladde proeven. Die waren ons niet in het voordeel. De gehoopte podiumplaats werd uiteindelijk een 4e plaats in de cup en een 21e plaats algemeen; een uitslag waar we achteraf tevreden mee zijn. Tevreden ook omdat we opnieuw goede zaken doen voor het kampioenschap. Bijzonder waren de aanmoedigingen van de in grote getalen toegestroomde sponsoren en bekenden die deze thuisrally voor ons een geslaagd evenement maakten. Want het blijft altijd speciaal zo’n thuisrally.”

Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers
Voor Anton van Limpt en Godfried Kerssemakers was het de wedstrijd van de waarheid. “Tijdens de EGR werden  diverse nieuwe settings en bandenkeuzes geprobeerd waardoor er steeds meer verbetering kwam in de prestaties. Al met al een leerzame rally waarbij het vertrouwen in de auto weer een stuk verbeterd is, met als hoogtepunt een 2e tijd op Borchwerf in de stromende regen.”

Jurian van Ruiten/Wim Koeten
Het seizoen van Jur van Ruiten verloopt niet zo als gepland was en om de opties open te houden stond de rijder onbedoeld een paar keer langs het parkoers in plaats van  erop. In Etten-Leur viel alles weer op z’n plek en dus stond hij klaar om mee te vechten. Jur: “Prima rally om weer in te komen, na alleen dit seizoen de Tank-S gereden te hebben,” laat hij weten. Dan is het snel over tot de wedstrijd. “Op kp1 en 2 reden we redelijke tijden. Ik moet er altijd even inkomen” verontschuldigt hij zich. “Maar bij de start van KP3 was het bij het los laten van de handrem: poef! Aandrijfas gebroken. Met het nodige kunst- en vliegwerk (diff-lock) toch de auto over de proef gestuurd wat op het onverhard voor verwarring bij de aanwezige fotografen zorgde…” Snel word de service opgezocht. “Met 1 aandrijfas toch op tijd zowel de regroup als de service gehaald waar de Koeten-crew snel en vakkundig voor een nieuwe as (en wiellager) zorgde. Toen alleen nog maar voor de fun de paden op: dwars en met veel plezier!” een actie die je door Jur wel uit kunt laten voeren. Na afloop is hij opgelucht. ”Ik ben heel blij de finish gehaald te hebben met een paar strakke tijden in de natte avond. Het was een mooie rally met leuke en moeilijke proeven: die liggen mij wel. De HEL-XL was weer een droom, in één woord: geweldig! En dat circuitgedoe hoeft van mij echt niet (meer): wat een verschrikkelijke onderbreking van een prachtige rallydag,” aldus de rijder.

Arjan Heijstek/William de Graaf
Heijstek is kort maar krachtig: “Wat heb ik een frustrerend weekend gehad, de kansen met de zo gewilde grote voorremmen konden niet verzilverd worden, eerder nog heeft het ons de hele rally (waarvan we de proeven zo goed kennen) tegen gewerkt.” Met continu blokkerende remmen en in gevecht zijn met de auto om hem op de weg te houden vraagt toch wel veel van de rijder. “Gelukkig hebben we ook nog een paar proeven best aardig gepresteerd waar we nog maar rond de 20 seconden achterstand hadden op de aansluiting, maar die verbetering werd helemaal te niet gedaan toen het ‘s avonds begon te regenen en de auto bijna helemaal niet op het parcours te houden was en we heel veel tijd hebben verloren. De eindstreep is in ieder geval gehaald. Dat was een nog enigszins positief blad in het boek over een zeer teleurstellende Nacht van Achtmaal. “We hopen dat we de problemen kunnen gaan verhelpen in de komende tijd en een correct reagerende auto kunnen neer zetten, anders sluit ik een vroegtijdig einde van het seizoen niet uit,” meldt Heijstek. Wordt vervolgd!

DNF
Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen
Dirk Garvelink is een man van weinig woorden. In plaats van praten Facebook’d hij wat hij dan ook nog tijdens de wedstrijd doet ook. Luister naar zijn online relaasr; “Kp 1 jammer! Einde onverhard afgeslagen verder ging het goed. Proef is erg glad. Op kp 2 brandstof pomp kapot gelukkig hebben we er twee! Kunnen proef 3 toch rijden.4 Gelukkig Kp 3 achter de rug, service kunnen we brandstofprobleem verhelpen. Hopelijk volgende boekeltje beter. Brandstof probleem opgelost.  Kijken of we wat tijd goed kunnen maken in de loop van de dag! Zo nieuwe banden en nieuwe pomp meteen snelste tijd ;)! Nu op regroup. We komen langzaam in de buurt, zeer goed weer wel erg warm in de zon. — with Kevin Kooijman and Hans van Goor. Onderweg naar Rijsbergen op regenbanden! Donkere wolken, maar het blijft een gok. Wij staan te wachten voor kp 10. Regen is gestopt, banden hebben profijt gehad op kp 9
Wij staan voor de proef: DE HEL! 19 km. Met de snelste tijd op kp DE HEL pakken wij de 2e plaats. Helaas helaas, wij zijn uitgevallen op kp 14! Wij staan nu in de regen.”

Mats van den Brand/Mark van den Brand
Voor vader en zoon van den Brand was het wederom een nieuwe rally. Mats: “We hadden een andere insteek en ons doel was het halen van de finish. Bij de KNAF Talent First hebben we geleerd hoe je op b.v. 80% kan rijden. Dit heb ik toegepast en dat ging vrij aardig op de 1e 6kp’s. We hadden een redelijk tempo en reden nette tijden. Er was rust in de auto en eigenlijk was er geen reden tot paniek of stress,” luidt z’n relaas. “Het probleem dat ik met de versnellingsbak had tijdens de ELE was nu weg en dat gaf mij meer vertrouwen.” Toch is niet alles koek en ei. Mats opnieuw: “Bij kp7 begon de ellende al bij de start. Tijdens de laatste 5 tellen vergat de starter mij tegen te houden waardoor ik bij 0 gewoon wegreed. Gelukkig misten we op een haar na een andere auto. Dit kostte ons erg veel tijd. Vader Mark merkt plots op dat er iets niet helemaal goed is met onze linkse bochten. Mats: “Ik had veel onderstuur, dat had ik nog niet eerder meegemaakt. “Let maar op zei pa nog tegen me,” aldus Mats, die de boel vanaf dat moment goed in de gaten hield.” Bij een sluwe linkse bocht stuurde hij in maar halverwege schoot de auto ineens rechtdoor en kon hij die niet meer opvangen. “Plots waren daar die bomen die we vol raakten,” herinnert Mats zich nog. “Ik had gelukkig niks. Mijn vader had last van zijn ribben.” Nu na de wedstrijd is ook de wagen bekeken. “De 350Z is zwaar beschadigd en ik hoop dat deze nog te redden is. Dit was voor mij toch wel even moeilijk om mee om te gaan.. achja.. thats racing zeggen ze dan weleens.” Toch had het ongeluk volgens Mats nooit mogen gebeuren. “Op camera beelden van mijn broertje hebben we gezien dat er links voor iets niet goed was, dit kunnen we gelukkig nog verder uitzoeken want deze kant van de auto is niet beschadigd.” Toch ziet de jonge rijder het weekeinde als geslaagd. “Wij vonden het een leuk evenement met mooie proeven. Er werd wel het een en ander gezegd over de organisatie, hier hebben wij geen last van gehad! Een troost voor ons is toch wel de steun van alle mensen, partners, sponsoren, vrienden en kennissen om ons heen die ons zullen helpen met de wederopbouw van de 350Z. Hiervoor zijn wij hun heel erg dankbaar.”

Diter Toprek/Alex Eisenberg
Met de thuiswedstrijd op het programma had het één van de mooiste weekenden van het jaar moeten worden voor Diter Toprek (Etten-Leur) en Alex Eisenberg (Hengelo). Alles werd eraan gedaan om het weekend te laten slagen, de voorbereiding was top! “Met maar liefst 4 auto’s onder de tent van Bas Koeten Racing,” legt Alex Eisenberg nadien uit. “Er kon niks meer misgaan, de 350Z stond te glinsteren en kon niet wachten om weer losgelaten te worden. In de eerste boucle van 3 proeven werd de tempo geleidelijk opgebouwd.” Na de eerste service werden dezelfde proeven nogmaals bezocht. Het tempo zat er goed in en er werden geen onnodige risico’s genomen. Helaas sloeg het noodlot op kp 5 weer eens  toe. Alex legt uit: “In een scherpe bocht naar links schoof de auto rechtdoor en ging over de kop de sloot met water in.” Gelukkig wist de bemanning op eigen gelegenheid uit de auto te komen. Op een nat pak en een dosis flinke spierpijn na heeft de equipe er niets aan over gehouden. Momenteel wordt de auto door Bas Koeten Racing weer klaar gemaakt voor de volgende rally. “Via deze weg willen we de officials bedanken die ons gelijk te hulp schoten en hun taak op een zeer correcte wijze uitgevoerd hebben.”

DNS
Timo van der Marel/Rebecca Smart
René Walraven/Martine Walraven

Volgende wedstrijd
Het eskader der Nissans heeft als volgende ontmoeting de Omloop van Vlaanderen in de agenda staan. Dit Belgische uitstapje naar het Vlaamse Roeseleare vindt plaats op 8 en 9 september aanstaande.

Uitslag ronde vier BioMCN 350Z Challenge – 25e Exotic Green Rally
1.  Kevin Kooijman – Hans van Goor in 2:01:31.6uur
2.  Theo van den Berg – Dennis Goossens +1:34.2
3.  Antoine Biesheuvel – Astrid de Geus +2:02.4
4.  Erwin Klippel – Robin Klippel  +2:33.5
5.  Anton van Limpt – Godfried Kerssemakers +5:15.0
6.  Jurian van Ruiten – Wim Koeten +5:35.4
7.  Arjan Heijstek – William de Graaf +15:41.6
DNF
Dirk Garvelink – Nicky van Gerwen 13 KP’s
Mats van den Brand – Mark van den Brand 6 KP’s
Diter Toprek – Alex Eisenberg 4KP’s
DNS
René Walraven – Martine Walraven
Timo van der Marel – Rebecca Smart

Tussenstand rijders BioMCN 350Z Challenge: na ronde vier:
1.  Kevin Kooijman 111 punten
2.  Erwin Klippel 69 punten
3.  Antoine Biesheuvel 58 punten
4.  Timo van der Marel 55 punten
5.  Dirk Garvelink 51 punten
6.  Theo van den Berg 50 punten
7.  Arjan Heijstek 40 punten
8.  Rene Walraven 34 punten
9.  Jurian van Ruiten 32 punten
10. Anton van Limpt 30 punten
11. Diter Toprek 22 punten
12. Edward Goossens 12 punten
13. Mats van den Brand 0 punten

Tussenstand navigatoren BioMCN 350Z Challenge: na ronde vier:
1.   Hans van Goor 111 punten
2.   Robin Klippel 69 punten
3.   Rebecca Smart 55 punten
4.   Wim Koeten 54 punten
5.   Nicky van Gerwen 51 punten
6.   Dennis Goossens 50 punten
7.   Astrid de Geus 42 punten
8.   Godfried Kerssemakers 32 punten
9.   Lieke Bouman-Dautzenberg 28 punten
10.  Edwin Alferink 18 punten
11.  Martine Walraven 16 punten
12.  Hans v Limpt 14 punten
13.  Carina van Westen 0 punten
14.  Alex Eisenberg 0 punten
15.  Fiona Aengenend 0 punten
16.  Mark van den Brand 0 punten

Tekst: BioMCN 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com