Het zijn de kleine dingen die het doen. Een afgeslagen motor na een sprong, ongeveer halverwege de 11 kilometer lange proloog van de Dakar 2016, kostte Erik van Loon seconden. Kostbare seconden, want daarmee begint Van Loon morgen als negentiende aan de eerste etappe. Het verschil met Bernhard ten Brinke, die met 6 minuten en 8 seconden de snelste was, bedroeg 23 seconden.
“Het ging best goed,” vertelt Erik van Loon bij de finish van de proloog. “Op één klein dingetje na. Ik tikte op de rem bij een jump en toen sloeg de motor van de Mini af. Daarmee verlies je een paar seconden. Op het rechte stuk na die sprong, trok de auto niet goed en dat kostte weer een paar seconden. Het kan te maken hebben met de waterdoorwading, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. We moeten het in het bivak vanavond even goed uitzoeken.”
Het gevolg van het euvel was dat Van Loon, als zevende auto gestart, zijn vooraf gestelde doel – een plaats bij de eerste 15 – niet haalde. “Van een aantal rijders die achter me startten, wist ik dat ze sneller zouden zijn. Een aantal anderen had ik simpel achter me gehouden als dit niet was gebeurd. Het is een beetje jammer, maar er is op zich niets verloren. We zullen aan de bak moeten morgen.”
Die eerste etappe gaat van Rosario naar Villa Carlos Paz (bij Cordoba) en telt 258 kilometer tegen de klok.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe