RallyNieuws

Dramatische start voor het 205rallyteam in de Conrad Euregio Rally

fgelopen weekend werd de Conrad rally verreden in Hengelo op 3 & 4 november.

De afgelopen weken heeft het 205rallyteam gewerkt aan de Peugeot 205 en is er eindelijk een hydraulische handrem met rembalans regelaar gemonteerd, wat tot verbetering moet leiden van de Peugeot 205. In de Conrad euregio rally kon deze dan ook getest worden.

Op KP 1 bleek na een aantal bochten dat er totaal geen grip was, de bandenspanning was veel te hoog, waardoor Gwendolyn Grootenhuis rustig aan begon. Bijna aan het eind van de KP was er eindelijk grip. Gwendolyn dacht dit is dan het moment om de remmen te proberen en te kijken wat er gebeurd. Op een lang recht stuk, waarna een haaks rechtse bocht volgde, remde Gwendolyn maximaal, waarna de auto plotseling links uitbrak. Gwendolyn probeerde tegen te sturen, maar dit ging met zo’n snelheid dat er niets meer aan te houden was. Het gevolg een gigantische crash. De auto spinde 360 graden rond, raakte bijna een fotograaf, raakte een aantal borden en paaltjes en kwam in een diepe sloot terecht.

De Peugeot moest er door de berging worden uitgehaald. Toen de auto weer op het droge stond werd de Peugeot gestart en het bleek dat de Peugeot nog rijdbaar was. Het 205rallyteam ging richting de service waar de schade werd bekeken. De enige schade was de kofferbak. Deze werd door het 205rallyteam weer uitgedeukt en recht getikt. Waarnaar de auto weer naar de thuisbasis werd gebracht in Vriezenveen.

Gwendolyn en Jeroen gingen naar Delden, om zich aan te melden voor de super rally de volgende dag. Na een aantal testen met de Peugeot 205, ook door een mede rijder Wim Stevens, bleek dat de rembalans regelaar niet goed werkte en dit de oorzaak was van de crash. Na wat sleutel en testwerk tot half 1 in de nacht, was de auto weer optimaal en kon de volgende dag gestart worden in de super rally.

Op de zondag was de eerste KP het industrieterrein bij de Makro. Maar al snel bleek dat de angst er goed in zat bij Gwendolyn Grootenhuis. De snelheid lag zeer laag en de angst voor het remmen was zeer groot. Gelukkig werd ze bij gestaan door haar navigator Jeroen Willems die haar er door heen heeft getrokken. Ook bij de volgende KP was de snelheid ver te zoeken. Op KP 3 van de zondag ging het al weer wat sneller en durfde Gwendolyn Grootenhuis wat later te remmen.

KP 4 was opnieuw het industrieterrein. En Gwendolyn Grootenhuis had zich er toe gezet om nu dan maar weer eens lekker te gaan rijden. De auto voelde goed aan, nu moest de angst overwonnen worden. Het was nu of nooit!

En inderdaad Gwendolyn wist het gaspedaal te vinden, en kon de remmen flink testten. Met 80% de industrieproef gereden, maar het gaf zowel Gwendolyn als Jeroen weer een goed gevoel.

Ook de volgende KP werd er weer lekker gereden, ondanks dat het flink glad was. Op de laatste KP troffen Gwendolyn en Jeroen een mede 205cup rijder aan in een sloot, dit was al na drie bochten na de start. Dus werd er rustig gereden om de finish te behalen.

De finish werd voor het eerst dit seizoen behaald in de Conrad euregio rally. Ondanks een bizarre start, toch nog een goed eind. Het 205rallyteam eindigde op de derde plek in de C3 en ging zelfs nog met een beker naar huis. Dit ziet het 205rallyteam als een beloning voor hun moed en doorzettingsvermogen. En hopelijk voor een beter seizoen volgend jaar.

Tekst: 205Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com