Het deelnemen aan een Wereldkampioenschap wedstrijd was sinds jaar en dag een grote wens van Antoine. Afgelopen weekend ging deze wens in vervulling, samen met navigator Johan Findhammer en ondersteunt door zijn vertrouwde serviceteam heeft hij de ADAC Rallye Deutschland gerreden. Een zware wedstrijd die uiteindelijk bekroond mocht worden met een kers op de taart, de overwinning in de standaard groep N klasse.
Anders dan in Nederland begon deze rally al op maandagavond met het controleren van alle documenten. Tijdens de verkenningen op dinsdag en woensdag mocht het duo de proeven tweemaal rijden om op “notes” te zetten. Het bleek niet makkelijk om op terrein waar je nog nooit geweest bent in twee doortochten de tricky points op papier te zetten.
De technische keuring op woensdagavond bracht geen verrassingen en de rally kon beginnen met op donderdagmiddag de shakedown. De shakedown werd door het team vooral gebruikt om de auto af te stellen op de voor het team nieuwe banden. In het WK mag men maar op twee soorten banden rijden, harde of zachte compounds, beide niet bekend voor het team. Na vier testruns hadden ze de juiste afstelling te pakken en was Antoine tevreden over de balans in de auto.
Donderdagavond was er de startceremonie in het centrum van Trier. “Dit was een belevenis op zich,onvoorstelbaar hoeveel mensen er op af waren gekomen, het was echt een compleet feest” glundert Antoine.
Vrijdagmorgen begon de wedstrijd dan echt, gekozen werd om rustig van start te gaan en eerst eens te kijken of de notes voor zo’n soort landschap redelijk op papier stond. Dit bleek allemaal dik in orde en langzaam werd het tempo opgevoerd en werd er gekeken naar de tijden van de andere N4 auto’s. Boven verwachting bleek dat ze goed partij aan het bieden waren aan hun collega’s en groeide het vertrouwen. Op de laaste klassementsproef van vrijdag werd in een gladde situatie een muurtje geschampt waardoor het wiel een beetje schuin onder de auto kwam te staan maar de auto nog wel rijbaar was. Helaas bleek dat door de klap de totale remschijf verdwenen was en de onderdelen ervan verspreid op straat lagen. Daardoor was er geen remdruk meer en met nog een steile afdaling voor de boeg werd er gekozen voor veiligheid, dus stoppen! Daarmee was de rally niet ten einde want als de auto gemaakt kon worden mochten ze de volgende dag gewoon weer starten, wel met straftijd. Werk aan de winkel voor het serviceteam, die de schade aan ophanging en remmen weer keurig in orde maakten.
Vol goede moed kon zaterdag de strijd, die nog zeker aanwezig was doordat andere groep N rijders ook problemen hadden gekregen, weer opgepakt worden. Deze dag herbergde ook de tweede wens van Antoine in zich, het rijden van klassementsproeven op de Panzerplatte. Dit is een militair oefenterrein waar tankbanen, rangeerterreinen, kleine smalle bosweggetjes, hoge toppen en een jump, scherpe onoverzichtelijke bochten en de beroemde hinkelsteinen te vinden zijn. Op dit terrein is een klassementsproef uitgezet van maar liefst 42 kilometer, een echte uitdaging voor mens en machine. De eerste keer dat deze proef afgelegd werd was deze bedolven onder een deken van water waardoor drogere gripvolle situaties afgewisseld werden met zeer gladde en natte stukken. Doordat dit een situatie is waarin Antoine zich enorm thuis voelt kon er een mega voorsprong op de concurrentie gepakt worden. De rest van de dag bleef wisselvallig met dan weer zon dan weer regen maar dat weerhield het duo er niet van om te blijven aanvallen waardoor hun voorsprong bleef stijgen.
Zondag werd gestart met het plan om de wedstrijd gecontroleerd uit te rijden. Echter door een fout bij de start en een spin op de eerste klassementsproef van die dag kwam de concurrentie weer dichterbij. De resterende proeven werd de Mitsubishi Lancer Evo X die geen krimp meer had gegeven keurig over de proeven gestuurd. Het resultaat was uiteindelijk een 1ste plaats in de standaard groep N klasse en een 46ste plaats algemeen.
“Mijn speciale dank gaat uit naar Johan Findhammer voor het goed coachen tijdens het maken van de notes maar ook tijdens het rijden van de proeven. Zijn jarenlange ervaring zorgden er voor dat de “tricky moments” met aangepaste en veilige snelheid genomen konden worden. Daarnaast dank aan het serviceteam die er zorg voor hebben gedragen dat we een goede, veilige en vooral betrouwbare auto hadden en verder alle Nederlandse supporters die in grote getalen aanwezig waren naast de proeven, op het serviceterrein, tijdens de podiumceremonies… en een speciale dank voor de appelkruimelvlaai voor bij de koffie ;-)” sluit Antoine af.
Meer informatie over Rally Team Brabant kun U vinden op onze website www.rtbrabant.nl of bezoek onze pagina op Facebook.
Tekst: PB Rallyteam Brabant
Foto: Patrick Beelen
Voeg reactie toe