RallyNieuws

Een hoop dwarse lol in de regen

Vandaag afgereisd naar Hardenberg. De ochtend verkennen en de middag rijden. ELE ging heel goed, steeds beter, geconcentreerd, strak, weinig fouten. Vandaag liep anders.

De eerste twee proeven liepen niet lekker. Bas had zich voorgenomen later te remmen en dat deed hij ook. Ondanks het nog droge wegdek was het asfalt toch op veel plekken glad. We hadden de nodige glijders en een rechtdoorrijder, maar niets geraakt, dus geen man overboord. De auto hield ons ook uit de concentratie, hij leek in te houden. Voor proef drie hadden we eventjes de tijd om onder de motorkap te kijken, maar de motor klonk goed. Het differentieel leek wel anders te klinken dus daar het euvel maar aan toegeschreven. Voor proef drie de knop weer om en die liep lekker.

Proef vier geen bijzonders, maar op proef vijf ging het fout. Proef vijf had aan het begin een klein rondkoersje die je 2x moest rijden. Even voor het afslagpunt lagen twee auto’s in de sloot en het was daar spekglad. We waren er beide door afgeleid en Bas luisterde op dat moment niet goed naar de notes. Marieke zei rechts, Bas ging links. We hadden het te laat door om nog de andere kant op te rijden, want in tegengestelde richting rijden op de proef is op straffe van uitsluiting verboden. Gelukkig haalde een snelle auto ons meteen in en kon Bas daar even achteraan rijden totdat Marieke de notes weer had gevonden.

Als je een rondje te weinig rijdt, krijg je de normtijd voor die proef toegewezen (14 minuten in dit geval). Dit betekende impliciet een tijdstraf van dik 4,5 minuut en daarmee duikelde we van een vijfde plek in de tussenstand op dat moment naar de laatste plek. Klassement verprutst, een ervaring rijker!

Op proef 6 kon Bas de auto op het lange slechte onverharde stuk nog net rechtuit houden. We hadden goed voor de diepe kuil geremd en de eerste keer konden we daarna redelijk vol verder over het onverhard. Voor de tweede ronde was dat te hard en de auto raakte rechts van de weg in het gras. Bas wilde de weg weer opsturen, maar de auto schoot door naar links van de weg. Bas kon hem nog net rechthouden en we konden weer in het spoor komen, maar de fotografen zetten het al op een rennen. Dat is het teken dat je iets fout doet. Goed afgelopen, maar het ging aardig hard, het meest spannende moment dit jaar.   

Na ons verprutste klassement op de vorige proef begonnen we echt voor de lol te rijden. Overal dwars en glijden. Het natte weer hielp daarbij, maar het publiek werkte ook aanstekelijk. Het publiek had zo’n lol langs de kant en moedigde ons zo aan wanneer we voorbij kwamen dat Bas er nog maar een schepje bovenop deed.

Bij de finish werden we verrast met de Dwarsliggersbokaal! Deze beker krijgt de rijder van de 325i Challenge met de meest spectaculaire rijstijl, een mooie opsteker en een weerspiegeling van de lol die we met het publiek hebben gehad onderweg!

Voor een korte rally hebben we weer heel wat beleefd. Yoeri en Daniel, weer heel erg bedankt voor de ondersteuning op de service!

Tekst: Slob Motorsport
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com