RallyNieuws

Enerverende eerste dag WRC Trier

Tussen de wijngaarden van het Saarland pakte Loeb vanaf de start de leiding in handen om deze nooit meer los te laten.

Zijn teamgenoot Hirvonen staat na zes klassementsproeven op ‘slechts’ 48.9 seconden achterstand op een zesde plaats. Pas na klassementsproef 6 had Mikko het gevoel het ritme te pakken te hebben. Teambaas Yves Matton suggereert dat Hirvonen nog moet wennen aan de DS3 WRC op asfalt en zelfs zijn rijstijl moet gaan aanpassen om optimaal van de rij-eigenschappen van de DS3 gebruik te kunnen maken.

Loeb gaf ook aan moeite te hebben met het ritme maar heeft dat, gezien zijn tijden, toch gevonden. Hij staat ruimschoots op een eerste plaats.

Jari-Matti Latvala nam de gok om op twee harde en twee zachte banden te vertrekken. Deze banden waren kruislings gemonteerd. Dit omdat in de nacht voorafgaand een flinke regenbui over de proeven was getrokken. Echter, de proeven waren nagenoeg opgedroogd waardoor het zachte rubber te heet werd en de wagen alle kanten op ging. Ook had hij een te zachte setup gekozen.

Latvala wisselde in de loop van de ochtend naar de harde compound en ondanks dat hij zijn setup nog niet had omgezet naar hard wist hij toch op slechts 5.7 seconden achterstand de derde plaats te bezetten na de eerste omloop.

Voor Petter Solberg had het allemaal nog wel sneller gekund. Hij realiseerde zich echter dat de Ford Fiësta RS wrc nog niet voldoende beheerst op asfalt. Een goed gevoel vinden was op dat moment echter het belangrijkste. Na een paar narrow-escapes besloot hij het kalmer aan te doen want zaterdag wordt een lange dag waarin veel kan gebeuren.

Voor Martin Prokop was de rally over op KP3. Zijn wagen vatte vlam en brandde volledig uit.

Bij MINI is men tevreden. Sordo reed twee top drie tijden om de dag op een vijfde plaats te eindigen. Ook Sordo koos in eerste instantie voor zowel 2 harde als 2 zachte compounds maar wisselde al snel naar hard. De teambaas van Sordo, Dive Wilcock,begrijpt het echter nog niet volledig.Sorde heeft al enige tijd niet meer in de wagen gereden en toch wist hij de vijfde tijd te laten noteren.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com