RallyNieuws

FABORY rallyteam zet goed in maar moet strijd voortijdig staken

Wat een glansrijk einde van het seizoen had moeten worden werd voor rijder Johan Faes en het FABORY-rallyteam tijdens de 29e Amsterdam Short rally een ongekende deceptie.

Teamcaptain Faes die wacht op een operatieve behandeling in het ziekenhuis moet om die reden dit seizoen voortijdig afhaken en wilde tijdens de laatste wedstrijd van seizoen 2011 liefst nog even schitteren en een goed resultaat neerzetten. “Het mocht niet zo zijn,” memoreert hij daags na de wedstrijd.

Het team dat al een paar jaar verdienstelijk met een Mitsubishi Lancer Evo 9 onderweg is, heeft al veel mee gemaakt en weet keer op keer de techniek te verbeteren waardoor er net weer een streepje meer uit de wagen gehaald kan worden. Ook haar bestuurder leert continu en weet zo de gezamenlijke prestatie steeds te verbeteren. Maar rallysport is en blijft een mechanische sport en men blijft dan ook afhankelijk van het materiaal.

Zoals gebruikelijk stond men optimaal voorbereid in de startblokken. Het moest een speciale wedstrijd worden voor zowel Faes als diens gelegenheidsnavigatrice Marijke van Beek, de wederhelft van directeur Johan van Beek van SABO Boxtel. Het team heeft al jaren een hechte band met SABO en  Johan en Marijke. Beiden zijn dol op alles wat hard gaat en waar benzine in gaat.

Op de eerste van de acht geplande klassementsproeven gaat alles naar wens en zet de equipe een snelle tijd neer. Slechts 5.8 seconden achter de latere klassenwinnaar Tonnie van Deijne die overigens in een R4 rijdt, een opgewaardeerde groep N zeg maar. Dat falende techniek altijd de overhand kan nemen werd bewezen op de tweede proef toen de FABORY-EVO door een losgeslagen turboslang het zonder de zo noodzakelijke drukbeademing moest stellen.

Op KP3 vindt de equipe haar Waterloo als blijkt dat er niet te repareren schade is ontstaan aan één van de differentiëlen.  “We rijden met een ‘standaard wagen’ die weliswaar helemaal is aangepast aan het zwaardere gebruik maar desondanks kom je toch aan de limiet van wat zo’n auto kan verdragen,”  legt de FABORY–voorman uit. “Op de snelle smalle paadjes op het industrieterrein is bijna alles haaks en moet je op veel plaatsen snijden om zo snel mogelijk rond te komen. Je raakt daarbij links en recht nog wel eens een trottoirband, en er wordt erg veel gevraagd van de ophanging en de aandrijflijn . Het kabaal in de cockpit is dan ook van een hels kaliber en alles kraakt en knarst. Je weet dan opeens weer waarom WRC ‘s gebouwd worden, waarom ze zo duur zijn en waarom ze meer kunnen hebben,” aldus Faes.

De Amsterdam Short rally werd uiteindelijk een zege voor de Fordrijders Bernhard ten Brinke en Davy Thierie. Tweede werden Gert Huzink en Henk-Jan Elbert in hun Subaru WRC voor Tonnie van Deijne en Jac Gillis die met de Mitsubishi Evo X derde werden en tevens de winst in de standaard Groep N klasse mee naar huis namen.

Na z’n medische avontuur zal Faes ruim de tijd nemen om te herstellen. In die tijd zal gewerkt worden aan nieuwe plannen voor het 2012 seizoen. Tijdens overleg met alle partijen die het mogelijk maken voor het FABORY-team om actief in de rallysport te blijven zal een nieuwe strategie bepaald worden want volgend jaar wil de Reuselse equipe een serieuze gooi doen naar de groep N titel in het Nationale Kampioenschap.

Tekst: PB Fabory Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com