RallyNieuws
Gerben Brouwer & Niels Kroeze - Audi Quattro S2 - Twente Rally 2017
Gerben Brouwer & Niels Kroeze - Audi Quattro S2 - Twente Rally 2017

Gemengd resultaat voor Brouwer Rallysport in Twente Rally

De laatste ronde van het Nederlands Rallykampioenschap werd op 22 oktober jl. verreden in de omgeving van Hengelo in Overijssel. De Conrad Twente Rally is traditioneel de seizoen afsluiter in Nederland en kenmerkt zich door de verraderlijke herfstachtige omstandigheden. Zo ook de editie van 2017. Gladde modderige wegen, vele bladeren en regen waren de ingrediënten die de snelle klassementsproeven erg listig maakten. De vele uitvallers bewezen de moeilijke omstandigheden. In de Volvo 240 Turbo waren het Pierre Brouwer en Paul Helmink die de eer van Brouwer Rallysport hoog wilden houden, terwijl Gerben Brouwer en Niels Kroeze dat in de Audi Quattro S2 deden.

Pech

Waar vorig jaar nog een sublieme 3e plaats in het algemene eindklassement werd behaald, stond deze editie van de Twente Rally in het teken van pech. Op de eerste klassementsproef werd al de nodige tijd verloren, doordat de motor van de Audi in rechterbochten uitviel. Op de tweede klassementsproef viel de motor van de Audi ineens helemaal uit, en hebben Gerben en Niels 4 minuten tijd nodig gehad om de auto weer aan de praat te krijgen. Hierdoor was een goede eindklassering verloren. Uiteindelijk bleek een relais van de brandstofpomp voor het probleem te hebben gezorgd. Op de 3e en 4e proef werd een uitstekende 8e en 10e tijd algemeen genoteerd! Tijdens de service wist het team het mankement op te lossen, en kon men eens goed gaan zitten voor het vervolg van de rally.

Lek

Op de 7e klassementsproef merkte Gerben echter in het tweede rondje van de rondkoers dat de linker voorband lek was. Er werd besloten direct naar de finish te rijden, en een normtijd te pakken, aangezien een goede klassering toch al uitsloten was en men alleen maar meer defect kon maken aan de Audi. Nadat het wiel vervangen was, was het helaas nog niet gedaan met de pech…. Aan de start van de 8e klassementsproef bleek dat de intercom niet functioneerde waardoor Gerben en Niels de proef af moesten werken zonder elkaar goed te kunnen verstaan. Dat is funest om een goede tijd te kunnen neerzetten. Op de service bleek een kabelbreuk in de helm van Niels de boosdoener. De laatste boucle van 4 proeven verliep weer als vanouds er werden er uitstekende tijden gereden, waardoor het duo deze “pechrally” toch positief konden afsluiten.

Pierre Brouwer & Paul Helmink - Volvo 240 Turbo - Youngtimer Twnete Rally 2017
Pierre Brouwer & Paul Helmink – Volvo 240 Turbo – Youngtimer Twnete Rally 2017

Youngtimer

Doordat de Twente Rally in 5 verschillende “sub-rally`s” werden verreden, kwamen Pierre en Paul uit in de Twente Youngtimer Rally. Daarin kreeg het behoorlijke tegenstand van de snelste wagens tot aan bouwjaar 1998. Voor de start van de rally hoopte het duo hun startnummer (10)5 waar te kunnen maken.

Bandenkeuze

De onvoorspelbare weersomstandigheden maakten een juiste bandenkeuze bijzonder lastig. Besloten werd om voor de veilige intermediate te kiezen. Achteraf bleek dit de enige juiste keuze. Al op de eerste klassementsproeven bleek het duo er goed bij te zitten. De eerste 3 in het algemene klassement waren niet bij te benen, maar na de eerste boucle van 4 proeven stonden Pierre en Paul op een keurige 4e plaats in de tussenstand!

regen

Ondanks dat de regen wegtrok werd toch besloten om voor de 2e boucle de intermediates onder de Volvo te laten. Achteraf hadden de slicks wellicht iets beter geweest, aangezien het deze boucle droog bleef. Met een kleine 2,2 seconden voorsprong op de nummer 5 werd de aanval ingezet om de voorsprong te vergroten. Dit lukte!

<h2Geluid

Op het einde van klassementsproef 5 begon de motor van de Volvo een “vreemd” geluid te maken, waarbij direct aan een lekke uitlaat werd gedacht. Na controle bleek de turbo te zijn losgelopen, en er zelfs een bout “kwijt” was. Helaas waren er nog 3 proeven te gaan tot aan de volgende servicemogelijkheid. De warmte uit de “opening” van de turbo kwam bij de temperatuursensor, die een daarmee een hoge motortemperatuur constateerde, en de auto in het noodprogramma liet draaien. Ondanks dat er een aantal kilometer per proef met verminderd motorvermogen werd gereden werd de voorsprong op de nummer 5 naar bijna 46 seconden gebracht en stond het duo na 8 klassementsproeven stevig op plek 4! Na vakkundig werk door het serviceteam, begon het team aan de laatste klassementsproeven. Door het droge weer besloot het team om nu toch op slicks weg te gaan, wat uiteindelijk ook niet helemaal de juiste keuze bleek. Dat bevestigde de zeer moeilijke bandenkeuze van deze dag.

Uitstapje

De laatste boucle verliep uitstekend, tot aan de laatste klassementsproef. In de stromende regen, op slicks en zeer weinig zicht werd er nog een uitstapje gemaakt, gelukkig met positieve afloop. Dit koste echter 14 seconden! Desondanks bleef de 4e plek algemeen bij de Youngtimers ruimschoots behouden en kon het team terugkijken op een leerzame en succesvol verlopen rally! In de winterstop worden beide auto`s verbeterd en klaargemaakt voor rallyseizoen 2018.

Brouwer Rallysport verwacht eind januari de plannen voor komend seizoen te kunnen presenteren.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com