RallyNieuws
Gregoire Munster - Skoda Fabia R5 - East Belgian Rally 2019
Gregoire Munster - Skoda Fabia R5 - East Belgian Rally 2019

Grégoire Munster beleeft sterk Belgisch R5 debuut in East Belgian Rally

Grégoire Munster en Louis Louka zijn met hun Pirelli Skoda Fabia R5 bij hun Belgisch debuut op een knappe zesde plaats geëindigd. Het duo maakte de ganse wedstrijd progressie en reed ei zo na een snelste tijd. Patrick Snijers won met zijn vertrouwde Porsche 997 GT3 de GT klasse. Een lekke band kostte Pieter-Jan Michiel Cracco ruim vijf minuten maar de West-Vlaming eindigde toch nog net in de top 10. Dat lukte niet voor Kevin Hommes die tevreden moest zijn met de twaalfde plaats. Charles Munster eindigde met zijn Opel Adam Cup voor de tweede wedstrijd op rij op het podium bij de Juniors.

Finishen

Grégoire Munster kan terugblikken op een sterk debuut met de Skoda Fabia R5. Met een derde en een vierde tijd en drie keer de vijfde tijd liet de Junior kampioen zich in positieve zin opmerken. In de slotrit liet de stuurbekrachtiging het van zijn Pirelli Skoda Fabia R5 het nog afweten. Ondanks dat probleem stelde hij zijn zesde plaats veilig. “Ik had geen resultaat vooropgesteld. Het doel was om gaandeweg progressie te maken en om te finishen. Ik ben dan ook heel trots dat ik beide ambities heb kunnen waarmaken. In het begin van de wedstrijd was het een beetje zoeken om de juiste Pirelli’s te kiezen. Achteraf bekeken heb ik iets te lang met ‘full wets’ gereden en had ik iets sneller moeten overschakelen naar de hardere banden. Dat is ervaring. Toen ik op de harde Pirelli’s stond volgend de tijden met als climax een derde tijd op 1.3 sec van de scratch. Mijn Belgisch debuut met de R5 was een heel positieve ervaring.” Volgende week starten Grégoire Munster en Louis Louka met de Opel Adam in de Erzgebirge Rally in Duitsland waar ze hun leidersplaats in de Opel Adam Cup verdedigen.

Zoeken

Patrick Snijers (Porsche 997 GT3) maakte zijn ambitie waar, eindigde als negende en won de GT klasse. “Deze ochtend was het zoeken naar de juiste bandenkeuze. In het begin waren we te optimistisch want het regende harder dan we dachten. Gelukkig konden we om de twee ritten van banden wisselen waardoor we niet al teveel tijd verloren. Na afloop van de tweede ronde zijn we aan de leiding gekomen bij de GT’s en hebben die niet meer afgestaan. Met een plaats in de top 10 en de zege bij de GT’s hebben we onze ambities waargemaakt. Ik ben dan ook heel tevreden.”

Venijn

Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) reed lange tijd in zevende positie maar moest uiteindelijk opgeven. “Omdat het al zo lang geleden was dat ik hier nog eens aan de start had gestaan had ik toch wat tijd nodig om erin te komen. Gaandeweg groeide het vertrouwen en ging het beter en beter. Enkele keren naderde ik tot op drie seconden van de scratch, wat uiteindelijk goed was voor ‘maar’ een zesde en zevende tijd. Om je maar te zeggen hoe dicht alles bij elkaar zat. Het venijn van deze wedstrijd zat voor ons in de staart. Na afloop van de tiende rit ben ik op weg naar de elfde KP zonder benzine gevallen. Bernard heeft me dan op sleeptouw genomen tot aan de refueling waarna ik de twee laatste ritten gereden heb. De elfde was niet zo’n meevaller. We zijn lek gereden en verloren ruim vijf minuten. In de slotrit heb ik dan nog eens alles gegeven met een derde tijd tot gevolg.”

Benzine

“Ik was in de buurt toen Pieter-Jan Michiel zonder benzine viel” zegt Bernard Munster. “Wanneer je zonder benzine valt lig je uit koers. Ik heb Pieter-Jan Michiel dan tot aan de refueling getakeld waarna hij getankt heeft en opnieuw vertrokken is om de twee laatste ritten te rijden. Vervolgens heb ik de RACB en de wedstrijdleiding op de hoogte gebracht van wat zich had voorgedaan. Omdat het nachtritten waren en omdat we dat niet zo heel vaak meemaken in België wou PJ die ritten kost wat kost rijden om ervaring op te doen. Dat was ook mijn argument naar de RACB en wedstrijdleiding. Toen PJ terug in Sankt-Vith kwam is hij niet meer over het podium gereden en heeft hij opgegeven. Hoe het kan gebeuren dat hij zonder benzine is gevallen moeten we uitzoeken. Zijn opgave is bijzonder zuur omdat hij een heel sterkte wedstrijd heeft gereden. Het resultaat is er niet maar de prestatie wel. Dat moet hij onthouden en meenemen naar de Condroz.”

Rempunten

Thuisrijders Kevin Hommes (Volkswagen Polo R5) eindigde bij zijn debuut met de Volkswagen Polo R5 op de twaalfde plaats. “We beleefden een moeilijk wedstrijdbegin waarbij het zoeken was naar de juiste afstelling en de ideale rempunten. Dat in combinatie met een te voorzichtige bandenkeuze zorgde ervoor dat de tijden niet meteen volgden. In de tweede ronde ging het beter, zeker toen het parcours opdroogde. Mijn grootste probleem wat het gebrek aan ervaring met deze topwagen. Uiteindelijk was het een hele ervaring om met de Volkswagen Polo R5 te rijden en om met zo’n professioneel team als BMA samen te werken. We hebben ons goed geamuseerd en heel wat ervaring opgedaan.”

Junior

Charles Munster (Opel Adam Cup) eindigde als 27e en derde Junior. Voor Charles Munster was het na de Omloop van Vlaanderen zijn tweede opeenvolgende podium bij de Junioren. “Het is altijd fijn om op het einde van een rally op het podium te staan. In de eerste ronde waren de tijden niet al te best. De tweede en derde ronde brachten beterschap waardoor we ons vooropgestelde ambitie om progressie te maken hebben kunnen inlossen. Ook de ritten in het donker verliepen heel goed. Het is alleen jammer van de lekke band in de zevende KP die ons bijna vijf minuten heeft gekost.”

bron: BMA

Plaats reactie

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com