RallyNieuws

Halverwege de winterstop

De winterstop in de Nederlandse rallysport duurt nog een paar weken voort maar in menig werkplaats wordt al weer flink gesleuteld aan de wagens. Ook wordt er naarstig gezocht naar de broodnodige sponsoren om de diverse plannen voor 2014 te kunnen realiseren.

Ook op organisatorisch vlak wordt hard gewerkt. De ELE Rally viert dit jaar zijn 50e verjaardag en wil daarbij flink uitpakken. Niet alleen tijdens de rally zelf maar ook in de aanloop naar dit jubileum.

In de omgeving van Putten wordt hard gewerkt om een nieuwe wedstrijd in het leven te roepen. In de omgeving van Putten werden in het verleden al eens rally’s georganiseerd maar de organisatie wil benadrukken dat de Rally van Putten een op zichzelf staande wedstrijd is op nieuw uitgezette proeven. Het streven is om voor iedere tweede zaterdag in mei een vaste plek op de KNAF/BSR kalender te reserveren. Een kalender die tot op heden nog niet vrij gegeven is.

Ook binnen de diverse cup’s zijn er veranderingen opgetreden. Zo nam Bjorn Scherff  in 2013 afscheid van de rallysport en verkocht zijn BMW 325i aan de Italiaan Ralph Orengo. Deze reed al eens in een BMW 325i van Bas Koeten Racing tijdens de Amsterdam Short Rally. Dat beviel hem zo goed dat Orengo besloot in de 325i Challenge in te stappen in 2014.

Sjef Meerschaert heeft zijn kampioensauto verkocht aan Mark Jansma. Mark navigeerde al negen jaar bij oa. Marc van er Heide en besloot zijn rijders licentie tegaan halen en zelf te gaan rijden. Met de ex 325i van Meerschaert Motorsport treedt hij in het strijdperk in 2014. Over zijn plannen voor 2014 hult Sjef zich in stilzwijgen.

Bij Bjorn Scherff is toch weer wat gaan kriebelen en het vinden van een sponsor maakte een terugkeer mogelijk. Na wat zoekwerk konden ze de oude auto van Sjef Meerschaert kopen en ook een extra body werd aangeschaft. Er wordt hard gewerkt aan het schoonmaken en opbouwen van het nieuwe rally wapen. Op de agenda staan de ELE rally en de GTC rally.

In de BioMCN 350Z Challenge zijn er ook diverse verschuivingen wat betreft de deelnemers. Een aantal Nissan’s staat te koop zoals die van Antoine Biesheuvel. Hij beschikt inmiddels wel over een nieuw opgebouwd exemplaar. Ook Arjan Heijstek heeft zijn 350Z in de verkoop staan. Zijn plannen voor de toekomst zijn nog onzeker. Een aantal rijders zullen geen volledig seizoen rijden, zoals de gebroeders Klippel en Anton van Limpt.

Naast uitstappers als Mats van den Brand en Leo van der Eijk, beide gaan met een Ford Fiësta R2 rijden, zijn er ook instappers. Het team KG Rallysport is druk bezig een Nissan 350Z op te bouwen. Diter Toprek blijft gewoon met de Nissan rijden maar is wel op zoek naar een nieuwe navigator.

Binnen de Challenge is besloten om het seizoen uit zes wedstrijden te laten bestaan. Dat is één minder dan de zeven die in het verleden voor het kampioenschap golden. Het kampioenschap van de 350Z Challenge lijkt te gaan bestaan uit de volgende zes wedstrijden: TankS Rally, TAC Rally, ELE Rally, GTC Rally, Omloop van Vlaanderen en de Hellendoorn Rally.

Een aantal rijders rijdt een select aantal wedstrijden. Zoals Bob de Jong, kersvers Nederlands Kampioen van 2013. Hij rijdt met zijn Lancer WRC een voornamelijk Belgisch programma. Op zijn lijstje staan de TAC Rally, Rallye de Wallonie, ELE Rally, GTC Rally, Omloop van Vlaanderen, East Belgium Rally en de Rallye du Condroz. Zoals het er naar uit ziet zien we hem in Nederland slechts twee keer.

Ferdi Biesheuvel zal ook in 2014 beperkt gaan rijden. Tijdens de Circuit Shortrally en de Sezoensrally zullen hij en zijn vaste navigator Marco Schillemans de Impreza WRC de sporen geven. Marco zal daarnaast nog een viertal wedstrijden de navigator zijn van Stijn van Bree. Zij zullen in de BMW M3 de Shortrally in Ede, de ELE Rally, de GTC Rally en de Hellendoorn Rally afwerken.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com