RallyNieuws

Haverkate geniet ondanks Superrally met volle teugen in Hengelo

Hengelo en omgeving stond afgelopen weekend volledig in het teken van ronkende rallywagens en driftgeweld. Op 3 en 4 november werd daar namelijk de Euregio Rally verreden. Een van de deelnemers was Ger Haverkate uit Ambt Delden. Samen met navigator Aaldert Aaltink bracht hij zijn prachtige BMW E30 M3 aan de start. Het duo viel op zaterdag uit door technische problemen, maar herstartte op zondag. Uiteindelijk finishte de equipe als 36ste algemeen.

Ger Haverkate keek vol genoegen uit naar zijn thuiswedstrijd. “De Euregio Rally is heel speciaal voor mij. Het is niet alleen een thuiswedstrijd, een van de proeven loopt zelfs letterlijk langs mijn voordeur!” Het duo ging zaterdag enthousiast van start. “Iets te enthousiast wellicht. Het was spekglad door de natte omstandigheden, waardoor we op de eerste proef twee keer rechtdoor schoten.” Daarna kwam het pechduiveltje weer om de hoek kijken. “Op de tweede proef, Rutbeek, ging het heel goed, tot de auto aan het eind af en toe op drie cilinders begon te lopen. De derde proef liep de BMW volledig op drie cilinders. Gelukkig hadden we daarna service. Daar constateerden we dat er een penbobine was losgeschoten. We dachten dus dat we het euvel gevonden hadden.” Op proef vier bleek het tegendeel echter het geval. “De motor trok minder goed en tijdens de vijfde proef liep hij vervolgens weer op drie cilinders. Hij liep zelfs nog slechter dan daarvoor, waardoor we bang waren dat we de hele motor aan gort zouden rijden. We zijn dan ook gestopt.” Uiteindelijk bleek een bobine kapot. Gelukkig kon het team via Bert Jan Prins – van Pritech – vier penbobines lenen. “Met wat draai- en slijpwerk op de zaak hebben we een steun gemaakt, waardoor de penbobines er niet meer uit konden schieten. We waren wel onaangenaam verrast. We hebben inmiddels 15 wedstrijden met deze auto gereden en nooit problemen gehad met de penbobines!”

Toen het probleem verholpen was, kon het team zich klaarmaken voor de Superrally op zondag. Door middel van dit systeem wordt het uitgevallen deelnemers mogelijk gemaakt te herstarten, met een tijdstraf van 5 minuten per gemiste proef. “We konden als 18de van start op zondag, maar lagen 53ste algemeen door alle problemen en de tijdstraf van de Superrally. Hoe dan ook wilden we weer starten, ook voor de vele fans en supporters.” De zevende proef verliep super, tot de BMW rondging in een gladde haakse bocht. Daarbij verloor de equipe 14 seconden, maar werd nog wel een nette 13de proef genoteerd. Daarna kwam de proef waar het ‘Havi’ allemaal om ging: HSP Development, vernoemd naar zijn bedrijf. “We reden een 10de tijd en ik had op de proef echt een brok in mijn keel. Er stonden allemaal supporters aan de kant met spandoeken, dat was echt supergaaf,” glundert Ger na. De proeven erna verliepen ook prima. Er werden geen risico’s meer genomen en nette tijden waren het resultaat. “Op kp 10 trakteerde ik met Jan Nijhof, die bij de start gelijk achter me zat, het publiek op superspektakel. Hartstikke leuk.” Proef 12 mag nog even apart vermeld worden: de equipe noteerde in volle regen een 7de tijd algemeen en was daarmee de snelste tweewielaangedreven wagen op die proef.

“Al met al was het jammer van de zaterdagavond, maar we hebben enorm veel plezier gehad, mede door de talloze fans langs de proeven. Echt helemaal super! De Divisie 5 heeft nu wel aangetoond dè klasse te zijn voor de toekomst. Met de mooie, snelle, schreeuwende spektakelauto’s kunnen we het publiek uitstekend vermaken. Graag wil ik sponsor Bosch Tuning bedanken voor het onderhoud van de BMW-motor en het standby staan op de service tijdens de wedstrijden. Verder veel dank aan het complete serviceteam: Erwin, Bjorn, Dries, Maike, Kees en Leon. Tijdens de winterstop krijgt  de BMW een complete rebuild. Volgend jaar staan we weer aan de start,” besluit Haverkate.

Tekst: PB Gert Haverkate
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com