RallyNieuws

Henk Vossen en Johan Findhammer maken zich op voor de WK Rallye Deutschland

Komend weekend wordt in de omgeving van Trier de Deutschland Rallye gereden, de negende ronde van het Wereld Rallykampioenschap. Voor de Limburgse rallycrack Henk Vossen is die wedstrijd ieder jaar weer een ijkpunt. Dit keer zelfs voor de 36e keer.

De hoeveelheid rallyervaring die Henk Vossen en Johan Findhammer in Trier aan de start brengen zal zeker een plaatsje in het Guiness Book of Records opleveren en vermoedelijk nooit worden geëvenaard. Voor Vossen wordt het de 36e keer terwijl Findhammer toch ook rond de 20 deelnames achter zijn naam heeft staan. “Precies weet ik het niet want vroeger bestond dit evenement uit twee delen, de Hunsrück en de Deutschland. Hoe het ook zij, het is voor mij bekend terrein. Toch is dit jaar alles anders voor ons. Doorgaans kan ik mijn rallynotities van een jaar eerder erbij pakken en wat kleine wijzigingen doorvoeren. Nu laten ze alle proeven tegengesteld rijden. Dat betekent dus helemaal opnieuw beginnen te schrijven. Ik heb acht dikke notitieboeken bij me om alle aanwijzingen voor Henk op te kunnen schrijven. We mogen elke klassementsproef maar tweemaal rijden dus het moet meteen met de grootste precisie worden gedaan”, schetst Findhammer de hoge moeilijkheidsgraad van de rally, die maar liefst 1.113 km lang is, waarvan 369 voor het klassement tellend.

Vossen en Findhammer scoorden er in 2008 nog een fraaie tweede plaats in de Productie Toerwagenklasse maar die stunt zal dit jaar waarschijnlijk wel uitblijven, zo verwacht Henk Vossen: “De rally telt ook mee voor het Productie wereldkampioenschap en er komen maar liefst achttien equipes in onze klasse aan de start. Waaronder de beste van de wereld. Dat gaan we niet trekken, ook al heb ik zo’n goede en ervaren navigator naast me zitten. Maar we rijden daar echt niet alleen maar voor de gezelligheid. Het moet wel ergens om gaan”. Een normaal mens zou met de huidige buitentemperaturen niet in een hete auto willen zitten maar Vossen zit daar absoluut niet mee. Ook niet met de 46 km (!) lange KP Panzerplatte, waar menig rallydroom voortijdig, soms letterlijk, in rook is opgegaan. “Die hitte kan ik goed verdragen. Maar het is wel maf als je vol voor een haakse bocht in de remmen gaat en de zweetdruppels dan van onder je helm op het dashboard spatten”.

Inmiddels heeft het Helichem Rallyteam de Mitsubishi Evo 10 een jaar in beheer en is de stemming in het serviceteam prima. “We hebben toch een tijd geworsteld met de elektronica van de differentiëlen maar die problemen zijn nu uit de lucht. Bovendien zit Henks favoriete eindoverbrenging er ook weer in. Ik denk dat we optimaal geprepareerd naar Trier gaan”,  oordeelt chef techniek Lou Ambaum.

De ADAC Rallye Deutschland begint op vrijdag 24 augustus om 10.00 uur in Trier. Die dag worden 6 KP’s gereden. Op zaterdag volgen er weer 6, waarna op zondag de laatste 3 op het menu staan. Om 14.00 uur wordt de finish verwacht.

Tekst: PB Henk Vossen
Foto: Edwin Hengelman – archief

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com