RallyNieuws

Henk Vossen verrast met toptijd op besneeuwde rallyproef

Op de twaalfde klassementsproef van de Rallye Monte Carlo werden de deelnemers voor het eerst serieus met sneeuw geconfronteerd. Voor de Limburgse rallyequipe Henk Vossen/Johan Findhammer was dat een uitgelezen kans om het blazoen flink op te poetsen. De 21e tijd algemeen en 2e in de klasse mocht er wezen!

De ‘Monte’ dankt zijn faam voor een deel aan zijn lange geschiedenis met besneeuwde wegen door de Franse Alpen. Maar de laatste jaren werd de wedstrijd, die altijd half januari wordt gereden, meestentijds onder droge en soms zonnige omstandigheden afgewerkt. En ook dit jaar waren de eerste 12 KP’s droog, dan wel vochtig met hier en daar wat stukken ijs. Maar op de eerste KP van deze vrijdag ging het serieus sneeuwen en de volgende proef was wit. Wie de juiste banden onder de auto had gestoken bleek spekkoper. Althans op de tweede KP. Een aantal coureurs was voor de eerste proef op profielloze slicks gestart en kwam op de tweede prompt in de problemen. Henk Vossen koos voor zekerheid, moest op zijn sneeuwbanden met nagels op de eerste proef daardoor wat toegeven, om op de tweede toe te slaan. Het draaide na 24 uitdagende kilometers uit op een schitterende 21e tijd, slechts 16 seconden langzamer dan de vaste WK-coureur Henning Solberg met zijn Ford Fiesta World Rally Car en bovendien ook maar 22 seconden langzamer dan de tot nu toe zo sterk rijdende Nederlander Kevin Abbring met zijn Skoda S2000. “Het ging geweldig. Ik voelde me met die spijkerbanden zo safe op die proef dat je vanzelf steeds meer naar de grens toe werkt. Zonder overigens risico’s aan te gaan. Dat we de tweede tijd in de Groep N (standaard showroommodellen) hebben gereden is helemaal mooi. Dit geeft een geweldige kick”, aldus de Tegelse rallyrijder, voor wie de pret op de derde proef helaas alweer over was. Geen sneeuw, hier en daar wat natte plekken en hobbels en vooral heel snel. Vossen realiseerde daar de 41e tijd. “Het was niet van gevaar ontbloot want er zaten twee cols in en de afdalingen waren link door het vele grid dat er op lag. Dan gaat je auto tijdens het remmen wel erg glijden over die rollende steentjes. Maar ook daar geen probleem hoor. Het was ook een hele uitdagende proef”. Toch verliep niet alles probleemloos want in de laatste fase begon het stuurhuis olie te verliezen. Maar er is in Monaco gelukkig genoeg servicetijd.

Vandaag [zaterdag] gaat het ten noorden van Monaco weer de bergen in voor 2 KP’s die elk tweemaal worden gereden. Daaronder de beroemde proef Moulinet – La Bollène Vésubie, met de fameuze Col Turini. En als daar sneeuw ligt wordt het een groot rallyfeest voor de rijders en de fans.

Tekst: Helichem Rallyteam
Foto: Bas ter Haar Romeny

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com