RallyNieuws

Hirvonen wint eerste wedstrijd voor Citroën

Tijdens de Rally van Italië, de twaalfde wedstrijd, in het kader van het Wereldkampioenschap rally, ofwel het WRC, is de nummer twee van het Citroën Total Word Rally Team als eerste over het finish podium gekomen.

Negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb viel tijdens de tweede dag uit. Op klassementsproef drie ging het fout en raakte wat stenen waardoor zijn stuurinrichting beschadigd en blokkeerde uiteindelijk volledig. Er bleef niets anders over dan de DS3 WRC aan de kant te zetten. Loeb legde de schuld bij zichzelf neer door an te geven dat hij té hard wilde gaan en niet helemaal gecontrentreerd was op de pace notes. Aangezien er voor Loeb niets meer op het spel stond werd besloten om definitief de handdoek in de ring te gooien.

Ook bij Ford moest men concluderen dat het niet hun wedstrijd was. Zowel Latavala als Solberg vielen met hun Fiësta WRC’s uit. Solberg lag op een tweede plaats algemeen nadat een steen hen uit de wedstrijd gooide. Latvala raakte een muurtje  van een hekwerk. Beiden startten via Superrally maar wel met flinke tijdstraffen. Solberg kreeg 10 minuten tijd toebedeeld en 25 minuten maar liefst voor Latvala. Daarmee waren beiden kansloos voor een podiumfinish.

Solberg weet zijn problemen aan de onverwacht hoge slijtage van de banden waardoor hij niet genoeg grip had. Daarvoor had hij voorzichting achter de nummer één Hirvonen gereden om zijn tweede plaats in het klassement veilig te stellen. Hij eindigde uiteindelijk op een negende plaats en wist zo toch, inclusief de punten voor de Powerstage, 5 punten te verdienen.

Latvala was op een harde gladde weg afgeleid door stoom uit de radiator veroorzaakt door een steen en keek naar het waarschuwingslampje op zijn dashboard. Toen hij opkeek was hij te laat om te remmen. Hij zocht de schuld bij zichzelf door te zeggen dat hij zich op de weg had moeten blijven concentreren en zijn navigator Miikka Anttila naar het dashboard had moeten laten kijken.

Voor Hirvonen ging heyt op de derde dag ook niet van een leien dakje. Op de eerste dagen was de ondergrond vochtig genoeg om op de Michelin Latitude Cross S1 banden te rijden. Op de derde dag was hij echter door deze banden heen. Hem bleef niets anders over dan twee zachte, reeds gebruikte banden, te monteren en twee nieuwe harde banden.

Evgeny Novikov had nog vier S1 banden over en dus moest hij alert blijven. Hij volgde de tussentijden op het dashboard van zijn DS3 WRC. Desondanks wist hij zijn voorsprong verder te vergroten. Zodra de ondergrond zwaarder werd reed hij wat rustiger en op de gladdere ondergronden gaf hij wat meer gas zonder extra grote risico’s te nemen.

Tijdens de afsluitende Powerstage, waar extra kampioenschapspunten kunnen worden vergaard, waren het de beide Ford rijders die de dienst uit maakten. Solberg en Latvala hadden hadden hun zinnen op deze proef gezet om zo de nodige extra punten te kunnen scoren. Solberg won deze proef met 0.2 seconden vóór Latvala die tweede werd. Een kleine opsteker na een teleurstellende wedstrijd. Hirvonen werd vijfde en moest Neuvillen en Novikov nog voor zich dulden.

Bij Ford Racing was men teleurgesteld dat zowel Solberg als Latvala zo vroeg al uit de wedstrijd waren. Zeker gezien in het licht van het aangekondigde vertrek van Ford uit het WRC eeerder deze week. Positief was hij dat de Fiësta WRC in handen van privateers als Novikov (2e) en Tänak (3e) toch het podium wisten te halen.

Citroen wilde Hirvonen graag laten willen vanwege zijn verdiensten tijdens de Rally van Portugal. Het was één van de doelen aan het eind van het seizoen. Het teammanagement vond dat men hem dit verschuldigd was. Ook dit verklaart waarom Loeb niet meer herstartte terwijl zijn wagen toch opgeknapt kon worden.

Hirvonen raakte de afgelopen periode geïrriteerd dat hij steeds net niet het bovenste treedje van het erepodium kon behalen. Sinds februari stond hij menigmaal op het podium maar steeds maar niet op het bovenste. Uiteindelijk betaalde zijn geduld hem uit. Hij kijkt er naar uit om in Spanje het seizoen, na veel en hard werken met zijn monteurs en engineers, in stijl af te sluiten.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Citroën / Ford

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com