RallyNieuws
Troela
Troela

Houston, we have a problem

Ze waren al uren onderweg en wisten wat hun doel was. Maar dat doel zouden ze nooit bereiken. Ergens tussen de aarde en de maan begon een rood lampje te knipperen en er volgden er meer. ‘Houston, we have a problem’. De landing op de maan zou er nooit komen. Maar zat dat al niet in de naam van de missie Apollo 13 besloten? In de rallysport ontbreekt het startnummer 13 vaak. Zou dat komen omdat triscaidecafobie of de angst voor het getal 13 heerst bij de opstellers van de startlijsten of is het gewoon de schuld van de mislukte reis naar de maan? Of is er een andere reden?

Eigenlijk is het rijden van een rally te vergelijken met een reis naar de maan. Voor de reis naar de finish van de laatste proef, moet er heel veel worden gedaan. De rallyauto moet worden voorbereid op de reis. De bemanning moet fysiek en mentaal klaargestoomd worden. De plek van de lancering moet worden bepaald in overleg met overheden van verschillende niveaus. De dag van de lancering wordt gepland en er moet ervoor worden gezorgd dat nieuwsgierige toeschouwers op veilige afstand worden gehouden. Daarvoor zijn veel mensen nodig. Op de dag van de lancering loopt de spanning snel op. De rallyauto wordt nog een laatste keer gecontroleerd en de bemanning neemt plaats. Het geheel wordt verplaatst naar de lanceerinrichting waar de bemanning nerveus wacht tot het aftellen begint.  Dan is het zo ver. Nog een minuut. Nog dertig seconden. Tien, negen, acht, zeven, zes, vijf, vier, drie, twee, een, lift off! Met behulp van launch control (een toepasselijke naam voor deze column) gaat het vol gas richting het doel. Aan het eind van de proef wordt de landing ingezet. De bemanning arriveert veilig bij hun doel. En dan begint een rallyauto af te wijken van een echt ruimteschip. Na de start zeilt een ruimteschip richting het doel om daar rustig rondjes te gaan draaien. De landing volgt pas dagen later. En daarna is er een rebuild en heel veel nieuwe voorbereidingstijd. Een rallyauto wordt tijdens de reis regelmatig hard afgeremd waarna er steeds weer een bijna-lancering plaatsvindt. Na de landing wordt een rallyauto verplaatst naar een andere plek en wordt opnieuw gelanceerd. Dat gebeurt meerdere keren per dag en soms dagen achter elkaar. En dat terwijl er amper tijd is voor onderhoud of een eventuele reparatie.

De mannen van Apollo 13 hadden te maken met problemen. Ze wisten er mee om te gaan maar haalden nooit hun doel. Na slechts één lancering was de boel niet meer in orde. Rallyauto’s zijn wat dat betreft veel sterker. Zij overleven regelmatig meerdere lanceringen. Natuurlijk raakt er wel eens eentje in de problemen. Soms kan de bemanning het euvel verhelpen, soms betekent het dat het doel niet gehaald wordt. Maar als je ziet hoeveel er nog aan de finish verschijnen na soms meer dan 20 lanceringen in twee dagen dan kun je niets dan bewondering hebben voor het concept rallyauto.

De mens wil(de) naar de maan. De mens wil naar Mars. De mens wil ruimtereizen maken. Dat is alleen voor de aller-allerrijksten van de wereld weggelegd. Ik denk dat de lezers van deze column nooit een ruimtereis zullen maken. Ik begrijp waarom ruimtereizen momenteel zo duur is. De ruimteschepen zijn groot en onbetaalbaar. En ze zijn niet te vinden op Marktplaats dus je moet altijd de nieuwprijs betalen. Maar toch denk ik dat het veel goedkoper kan. Als je in plaats van een ruimteschip een rallyauto gebruikt. Deze hebben de betrouwbaarheid bij talloze lanceringen meer dan bewezen. Je kunt dan kiezen voor een state of the art WRC als er sprake is van enig budget. Maar als het budget niet zo ruim bemeten is, dan kies je gewoon voor een rally-Astra met levenservaring. Het gaat tenslotte maar om één lancering. Ik zal zo Marktplaats eens even opstarten en de agenda erbij pakken om een datum te prikken voor een uitje naar Mars.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com