Onze laatste rally is alweer even geleden. Dit was de ELE rally. Ons eerste tweedaags evenement waarin we erg veel hebben geleerd. Zo kregen we te maken met afwisselende natte en droge proeven. En we kregen te maken met een stevige uitglijder die eindigde met onze eerste echte schade aan de Delta. We konden verder en haalden netjes de finish.
Na de ELE was de schade met behulp van ons team snel hersteld. Daarna volgde een reguliere check aan de Delta ter voorbereiding op de GTC rally. Een van de zaken die na elke rally wordt gedaan is het aflaten van de olie en een check door het loshalen van de carterpan. Aangezien in de olie ook koelvloeistof en metaaldeeltjes zaten, wisten we dat er iets niet goed zat. Uiteindelijk is zelfs de kop gedemonteerd en bleek dat er veel schade aan het blok was. De cilinderwanden waren diep waren diep ingesleten. Kortom dit was niet meer te reviseren.
Een enorme domper. Zowel voor de planning (kunnen we dit jaar nog wel rijden…?!), maar natuurlijk was het ook een flinke financiële aderlating. Hier hadden we niet op gerekend. Echter wilden we dit jaar nog rijden, dan moesten we snel tot actie overgaan. Gelukkig heeft ons team de afgelopen jaren al veel onderdelen bijeen gesprokkeld. Maar ook veel nieuwe delen waren nodig om een volwaardig nieuw rallyblok op te bouwen.
Verder hadden we eigenlijk voor de winterperiode enkele klussen gepland die we nu naar voren hebben gehaald. Dit waren het vernieuwen van de remleidingen en een overstap naar twee losse rembekrachtigers voor een gescheiden remsysteem. Daarnaast hadden we al langer de wens voor een versnellingsbak met korte verhoudingen. Vooral bij het uitkomen van langzame bochten moesten we vaak terug naar zijn één. Met een korte bak kunnen we deze in zijn twee nemen en valt de motor niet te ver terug in toeren.
Dit betekende wel een race tegen de klok. Er is met man en macht gewerkt om de Delta op tijd klaar krijgen voor de rally op 1 november. Dit is toch wel een erg groot project geworden. Uiteindelijk is de Lancia Delta pas deze week weer op zijn wielen gezet. Afgelopen dinsdag zijn er kilometers met de Delta gemaakt en ’s avonds is de mapping ingelezen. Verder is de servicebus geladen en zullen we zaterdag naar Hengelo afreizen. Jef en Richard zullen de verkenningen doen en Jos en John zullen de auto bij de technische keuring aanbieden.
Aankomende zondag start de eerste deelnemer om 10:05. Het is op dit moment nog onbekend wat ons startnummer is. Maar houdt onze facebookpagina in de gaten voor alle updates. (https://www.facebook.com/Deltonarallysport) . We hebben er erg veel zin in!
Daarom willen we ook nogmaals onze sponsors en Club van 100 leden bedanken. Mede daarmee is het voor ons mogelijk om dit jaar met een leuke rally af te sluiten. Hopelijk zien we jullie zondag op de service of langs de proeven.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe