RallyNieuws

Jeroen kampioen in Altena maar feest stopt abrupt

Zaterdag 13 oktober werd rondom Werkendam een nieuwe wedstrijd op de rallykalender verreden. De Veka Eurol Auto Altena Rally zoals de volledige naam luidt.

Initiatiefnemer Nico Biesheuvel van Biesheuvel Motorsport uit Nieuwendijk heeft deze nieuwe wedstrijd weten te realiseren. Daarbij zijn de proeven van de BAC Rally van weleer weer nieuw leven ingeblazen. Twaalf klassementsproeven lagen klaar voor de deelnemers. Vier verschillende proeven die elk drie keer werden verreden. In totaal werden 301 kilometers afgelegd waarvan 156 kilometer op snelheid.

De weersomstandigheden waren abominabel.  Reeds bij de verkenningen op vrijdagavond waren grote delen van de proeven al spekglad van de regen en de modder. Op zaterdag was zo mogelijk nog erger geworden. Het ging dus vooral om beheersing en het zoeken naar enige grip.

Jeroen Swaanen van Imex Racing, met naast zich navigator Robin Buysmans, konden dit het beste.  Zij zetten zeven maal de snelste tijd tijd neer op de proeven en trokken de eindoverwinning naar zich toe.  Ze waren wel in een gevecht gewikkeld met Bernhard ten Brinke en zijn navigator Davy Thierie in hun Ford Fiësta RS WRC. Na KP4 lag Jeroen ruim 24 seconden voor op Bernhard maar maakte een foutje op KP5. Bernhard kon de leiding in het algemeen klassement op dat moment overnemen met een voorsprong van iets meer dan 2 seconden. Op KP7 echter moest Bernhard de strijd met de nodige schade opgeven en was het weer Jeroen die aan de leiding ging en hij wist deze vast te houden tot het einde. Daarmee schreef hij niet alleen deze wedstrijd op zijn naam maar door het uitvallen van Bernhard ten Brink ook het Open Nederlands Rally Kampioenschap 2012. Een prolongatie van de titel uit 2011.

Dat het onder de gegeven weersomstandigheden moeilijk zou worden bleek wel uit de lijst van uitvallers. Een groot deel van deze uitvallers hadden toch problemen met grip en gleden van de weg. Het uitvallen van Bob de Jong  had niets met materiaalpech of te weinig grip te maken.  een voetstuk van een afbakeningsbord bleef midden op de weg staan nadat Swaanen deze had geraakt.  Bob de Jong kon het voetstuk niet zien in de modder en reed er vol overheen wat de onderkant van de wagen beschadigde. Zodanig dat hij moest opgeven.

Peter Versluis, normaliter op het circuit in een Ferrari F430 GT2 te vinden, bracht een Citroën C4 WRC aan de start. Genavigeerd door Timo van der Marel bracht hij uiteindelijk de wagen over de finish op een vierde plaats. Voor Peter was het een eerste kennismaking met de rallysport waarin hij in de toekomst misschien wel deel gaat nemen.

De tweede plaats was voor Hermen Kobus in de Ford Fiësta S2000.  Een hele mooie prestatie gezien het WRC geweld dat aan de start verscheen. Hij wist Eric Bolhaar achter zich te houden die daardoor de derde plaats algemeen bezette.

Terug op het servicepark was het groot feest op de serviceplaats van Imex Racing. De kampioenen werden feestelijk onthaald. Ondanks de natte en koude omstandigheden vierde met uitbundig feest. Dit feest werd later in de grote tent op het terrein voortgezet. Daarbij vloeide de drank rijkelijk en bij de uitreiking van de prijzen aan Swaanen en Buysmans werden deze twee op een bierdouche getracteerd.

Abrupt kwam aan het feest in de tent een einde omdat steeds meer bier naar Jeroen en Robin werd gegooid. Zoveel dat de mannen van de muziek het genoeg vonden. Zij accepteerden niet dat er zoveel bier over hun apparatuur zoals een krachtstroomverdeler en eindversterkers werden gegooid. Prompt nadat ze in de gaten hadden wat er gebeurde op het podium schakelden ze het licht en de muziek uit en was het feest plotsklaps over.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com