RallyNieuws

Kevin van Deijne sluit seizoen sterk af in Frankrijk

Kevin van Deijne heeft afgelopen weekend op gepaste wijze het rallyseizoen afgesloten. Samen met navigatrice Annemieke Hulzebos stond van Deijne met de Hontec-Motorsport Fiësta R2 aan de start van de 59ste Rallye du Var en behaalde daar een mooie 6de plaats in het sterk bezette R2 klassement. Een nieuw systeem voor de notes en een meer aanvallende rijstijl zorgde voor een prima resultaat in Frankrijk.

De 12 proeven van de Rallye du Var waren uitdagend en de vele bochten zorgden ervoor dat het nieuwe notes systeem meteen in praktijk gebracht kon worden. Van Deijne en Hulzebos nestelden zich al snel bij de eerste 40 algemeen in het startveld van 193 deelnemers en wisten zich goed staande te houden tussen de vaak snellere R2 equipes. Voorafgaand aan de rally was het spannend wat voor weer het zou gaan worden. Er werd regen voorspeld, maar een sneeuwbui was ook niet uitgesloten. Het natte asfalt in de bergen droogde erg snel op en dat maakte het lastig om de juiste bandenkeuze te maken. Na de eerste 2 proeven onder natte omstandigheden gereden te hebben was het tijdens de service droog. Het team twijfelde of ze slicks moesten monteren voor de laatste proef van de dag, maar besloten toch op safe te gaan en de full wets te monteren vanwege de slechte omstandigheden op de laatste proef. De Hontec-Motorsport equipe sloot de eerste dag dan ook af als 39ste algemeen en in de top 10 in de R2 klasse, vlak achter de 205 pk sterke Renaults en Peugeots 208 R2.

Op zaterdag stonden er 5 proeven op het programma en ook nu wist van Deijne zich goed staande te houden tussen het Franse R2 geweld. Ondanks de miezerige regen gingen van Deijne en Hulzebos op slicks van start en vanwege het snel opdrogende asfalt pakte dat goed uit. De 1ste proef op zaterdag ging erg goed en de equipe finishte de proef op een 35ste plaats algemeen en ging zelfs hun voorganger op de proef voorbij. Het vertrouwen in de nieuwe notes en de aangepaste rijstijl werd steeds groter en dat betaalde zich uit in de tijden. Kevin verteld: “Op zaterdag stond er een serieuze proef van ruim 32 kilometer op het programma en je moest meteen wakker zijn. Het was een leuke proef met veel bochten, maar er gebeurde genoeg onderweg. In Nederland wordt een proef vrij snel stilgelegd als er iemand naast de weg, in een greppel of op de proef stilstaat, maar in Frankrijk denkt men daar anders over. Daar wordt gewoon een gevarendriehoek neergezet en rijdt iedereen door. Dit zorgde voor veel minder oponthoud, maar ook voor soms tricky situaties op de proef.” Ondanks de lastige proeven wist van Deijne zich na dag twee op een 40ste plaats algemeen te nestelen en reden ze de top 5 in de R2 klasse binnen.

Voor de laatste dag van de rally stonden er nog 4 proeven op het programma. Op zondag werd eenzelfde proef verreden als op zaterdag alleen was het nu droog. Dit gaf nogmaals duidelijk aan dat de omstandigheden op het wegdek snel konden veranderen in de bergen. Op zaterdag was de proef lastig door de vele modder buiten de lijnen, maar op zondag was het droog en goed te rijden op slicks. De strijd in het R2 klassement zat op de laatste dag een beetje op slot, maar van Deijne maakte geen fouten en bleef top 5 tijden noteren. Het verschil met de Renaults en de Peugeots R2 zat hem vooral in het vermogen. De Renault Twingo en de Peugeot 208 R2 hebben bijna 35 pk meer dan de Fiësta R2 en dat scheelt in de bergen aardig wat. Toch wist van Deijne dit te compenseren met zijn rijstijl en van de 30 gestarte R2’s kwam de Hontec-Motorsport equipe uiteindelijk als 6de over de finish. Een prima prestatie gezien de omstandigheden en het verschil in vermogen. In het algemeen klassement finishte de equipe op een keurige 39ste plaats en zo werd het seizoen op een goede manier afgesloten.

Kevin van Deijne: “We hebben tijdens de Rallye du Var weer erg veel geleerd en een schat aan ervaring opgedaan. We zijn dit weekend begonnen met een nieuw systeem voor de notes waarmee we weer stappen kunnen gaan maken. Het was in het begin even wennen, maar naarmate de rally vorderde ging het steeds beter. Ook mijn rijstijl heb ik iets aangepast waardoor het meer aanvallender geworden is. Het rijden van de lijnen is verbeterd en hierdoor kan ik meer snelheid uit de bocht meenemen en dat scheelt zeker wat tijd. Gezien de omstandigheden denk ik dat we een goed weekend hebben gehad en ons goed staande hebben weten te houden tussen de lokale rijders. Het was een mooie en uitdagende rally en een mooie afsluiting van het seizoen. Ik denk dat we verder terug kunnen kijken op een mooi seizoen waarin we veel progressie hebben gemaakt. Vooral van de buitenlandse wedstrijden heb ik veel geleerd en ik denk dat je wel kan zeggen dat dit mijn eerste echte rallyseizoen is. Ik heb vooral op het technische vlak grote stappen gemaakt. Tijdens de Tank S Rally was het nog lastig om de afstelling van de auto aan te voelen en te verbeteren, maar lopende het seizoen kreeg ik daar steeds meer gevoel bij. Vooral de bandenkeuze en het afstellen van de vering gaat nu steeds beter en ook daardoor maak je uiteindelijk het verschil op een proef. Wat we volgend jaar gaan doen is nog niet helemaal duidelijk, maar daar gaan we in de winterstop goed over nadenken. Ik hoop op net zo’n uitdagend seizoen als dit jaar waarin ik nog meer stappen kan maken.”

Uitslag Rally du Var 2013 (F) klasse R2
1. E. Guigou / K. Millet          Renault Twingo RS R2
2. J. Serieyes / J. Quillet       Renault Twingo RS R2
3. N. Romiguiere / A. Negre       Renault Twingo RS R2
6. K. van Deijne / A. Hulzebos    Ford Fiësta R2

Bron: PB Kevin van Deijne

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com