RallyNieuws

Laatste ronde BioMCN 350Z Challenge door achtertuin Biesheuvel

Dat initiatiefnemer Nico Biesheuvel een ondernemend baasje is weet iedereen wel eigenlijk. Na zijn actieve rally carrière stortte hij zich via Biesheuvel Autosport op het ondernemerschap waardoor die naam nu synoniem staat voor snelheid en kwaliteit. Maar Biesheuvel’s naam prijkt ook nog steeds boven menig plan, idee of zelfs evenement. Vroeger wat vaker dan tegenwoordig maar dat komt wellicht omdat ook bij hem de jaren gaan tellen. Noem ze maar op: Rallysprint Tilburg, Valkenburg Rallysprint, Fiat 500 Cup, Fiat 600 Cup, Informatique Rallysprint Rotterdam, Chevrolet Kalos Challenge, Waalhaven Rallysprint, RAM-Festival, Zoetermeer Rallysprint, 350Z Challenge of Masters Of Green Racing allen ontsproten uit het brein van de ondernemende Nico Biesheuvel.

Vaak kreeg hij het verwijt waarom hij het niet dichter bij huis ging zoeken, een opmerking die hij de laatste drie jaar gebruikt heeft om het woord bij de daad te voegen. Na veel vijven en zessen zette hij het plan voor een wedstrijd door het land van Heusden en Altena op papier, een wedstrijd die zo serieus geworden is dat hij op de kalender van het Nederlandse Rally Kampioenschap staat.
Tijdens de wat nu bekend staat als Veka-Eurol-Auto Altena Rally – en Short-rally, krijgt Biesheuvel tevens de kans twee van zijn troetelkinderen samen te zien bloeien want naast het organiseren van z’n thuiswedstrijd verschijnt de door hem bedachte en opgezette 350Z Challenge aan de start. Deze uitermate populair gebleken cup heeft in het derde jaar van haar bestaat inmiddels 10 rijdende equipes voortgebracht, allen bewapend met de Nissan 350Z, een nog altijd potente en tijdloos gestileerde Japanner die dwarsgaan al in de eerste brochure had staan.

2012 werd voor de Challenge een belangrijk jaar, een jaar dat onmogelijk tot stand had kunnen komen zonder de medewerking van alle sponsoren waaronder BioMCN  dat de Challenge opnieuw voorzag van biobrandstof en daarmee van de cup qua uitstoot in CO2 de schoonste maakte binnen de autosport in Nederland. Ook kreeg de Challenge een onuitwisbaar gezicht doordat meer dan tien teams in dit seizoen de strijd met elkaar aan zouden gaan. Niet alleen besloten getrouwen als de voormalige kampioenen Theo van den Berg en Antoine Biesheuvel, alsmede Dirk Garvelink, Anton van Limpt, het Deltion College, René Walraven en de gebroeders Klippel om zich opnieuw te conformeren aan de cup. Ook was er aanwas met talenten als Timo van der Marel en Mats van den Brand alsmede Arjan Heijstek, Diter Toprek en Jurian van Ruiten die besloten vanuit hun oude wagen over te stappen naar de BioMCN 350Z Challenge.

Qua strijd betekende dit seizoen de doorbraa+k van Deltion-rijder Kevin Kooijman die samen met coach en navigator Hans van Goor liet zien hoe er met een 350Z gereden kan worden, mits men de juiste talenten aan boord heeft. Die talenten bij hem waren al eerder opgemerkt door autosportbond KNAF die hem binnen haalde bij haar KNAF Talent First programma. De daarop volgende stijgende lijn op Kooijman’s palmares eindigde voorlopig in het binnenhalen van het kampioenschap.

De strijd om de titel mag dan voortijdig door Kevin Kooijman beslist zijn, er kan en zal tijdens de laatste ronde in het land van Heusden en Altena nog gestreden gaan worden om de plaatsen twee en drie. Erwin en Robin Klippel staan nu op plaats twee maar die kan hen nog afgenomen worden door een goede score van Theo van den Berg, Dirk Garvelink en/of Antoine Biesheuvel. De personen kennende zal er zeker gevochten gaan worden om ook de laatste ontmoeting van het seizoen een bijzonder karakter te geven.

Antoine Biesheuvel/ Astrid de Geus
“Het is eindelijk zover: de Altena Rally, onze eigen rally rondom Nieuwendijk,” glimt Antoine. “We zijn nog druk aan de sleutel om de auto extra goed aan de start te krijgen.” Samen met Astrid wil hij er vooral een leuke en gezellige rally van maken. “Het is gewoon heerlijk dat je eigenlijk zonder routeboek kunt gaan rijden, alles is bekend en je weet het zo te vinden.” Maar daar ligt juist het gevaar op de loer, weet hij. “Het zijn snelle maar mooie proeven waar alle 350Z’s zich onmiddellijk thuis zullen voelen. Laten we hopen dat het weer beetje mee zit dan kan de wedstrijd niet meer stuk.”

René en Martine Walraven
Eindelijk is ons in Ter Apel woonachtige duo weer van de partij. “Dat moest ook wel want het is eigenlijk mijn thuis rally,” grapt rijder René. “Door de voorloper van deze rally ben ik ooit besmet geraakt met het rallyvirus. We woonden vroeger op nog geen 50 meter van de proef,” legt hij snel uit. “We gaan ons stinkende best doen om hier een goed resultaat neer te zetten. Het word zaak snel een  goed ritme te vinden dat is van cruciaal belang,” weet hij. De laatste rally waar de equipe aantrad was de ELE en dus heeft men zin in dit avontuur. Wat de het tweetal volgend jaar gaat doen is nog onduidelijk. De auto staat te koop, dus het kan alle kanten op.

Arjan Heijstek/Rebecca Smart
“Laatste ronde, nieuwe kansen,” grapt Arjan over wat we ook zijn thuiswedstrijd kunnen noemen. “Na de zeer leerzame les tijdens de Omloop van Vlaanderen willen we niets liever dan dat de stijgende lijn in onze prestaties door zet.” Nieuwe kansen zijn er zeker: de samenwerking tussen Rebecca en mij is zeer goed, eindelijk heb ik vertrouwen in de auto en de proeven waar op gereden gaat worden liggen bijna letterlijk in m’n achtertuin, en dat terwijl ze voor iedereen helemaal nieuw zijn.” Ook Heijstek neemt enig voorzicht in acht. “Dat je de wegen kent in Altena kan ook een nadeel zijn: je denkt ze te kennen maar als je er in race-kostuum met de helm op hard overheen dendert zien er toch heel anders uit.” Heijstek en z’n Australische navi zijn voornemens een geweldig einde aan het seizoen te maken en hopen derhalve op een kleine verrassing tijdens de thuis wedstrijd. “Daar moeten de anderen dan ook aan meewerken,” rekent Heijstek. “We gaan het zien. Zaterdagavond weten we wat er allemaal in een nieuw evenement kan gebeuren……….”

Erwin Klippel/Robin Klippel
Het rallyjaar 2012 is aan het Klippel Rallyteam voorbij gevlogen. “Zo zit je bij elkaar voor het opmaken van de kalender, voor je het weet staat de laatste wedstrijd voor de deur,” concludeert de rijdende helft van het duo. Nogmaals Erwin; “Voor ons is 2012 nu al bijna geslaagd. We zijn deelnemer van het eerste uur en weer is het gelukt om de auto optimaal te prepareren.” En vanwege de positieve prestaties hangt er een echte win-sfeer rond het team. Het is ook niet niks, vier jaar rijden in de 350Z cup en dan nimmer uitvallen door technische redenen, dat zegt wel wat over het team!” Er lijkt inmiddels een patent te zijn op het foutloos prepareren van de auto, ook dit jaar staan Erwin en Robin Klippel weer hoog in het klassement. Kooijman en Van Goor waren dit jaar duidelijk een maatje te groot, maar met nog een wedstrijd te gaan is de strijd om de overige ereplaatsen nog open. Erwin: “Op dit moment staan we nog op een keurige 2e plaats algemeen. Vorige jaren scoorden we tweemaal een tweede en eenmaal een derde plaats algemeen in het kampioenschap, nu hopen we op evenaren van die prestatie.” Het kan echter nog alle kanten op: het kan plaats 2 worden maar ook plaats 5. “We gooien tijdens de finale volgend weekeinde zogezegd nog één keer alles in de strijd,” laat Erwin tot slot weten.

Theo van den Berg/Dennis Goossens
Voor Theo is de Altena Rally een rally die terug gaat tot de tijd dat één der KP’s nog voor zijn deur eindigde. “Een bekende omgeving dus,” concludeert navi Dennis. “Voor zover ons bekend is het een rally met veel hele snelle stukken, waar het verschil gemaakt gaat worden door laat remmen en immens hoge bocht snelheden. Volgens Theo is het een ‘echte mannenrally’. Hoe dan ook, dit is een waardige afsluiter van het seizoen. Dennis resumeert: “Waar we spijtig door twee keer uit te vallen al vroeg in het seizoen kansloos zijn voor de titel, ziet het er nu naar uit dat de top drie toch zeker haalbaar is. Als alles heel blijft!” Zelfs de tweede plaats is nog haalbaar voor ze. “We gaan er alles aan doen om die in de wacht te slepen. Dat zou het seizoen wel mooi afronden voor Dennis en mij,” merkt Theo tot slot op. “We gaan de strijd vol vertrouwen aan en met veel zin maken we ons op voor de laatste ontmoeting van het seizoen.”

Kevin Kooijman/Hans van Goor
De kersverse kampioen Kevin Kooijman is nog aan het nagenieten van de roes die hij in Hellendoorn opgedrongen kreeg terwijl aan de horizon de laatste wedstrijd zich alweer laat zien. ”Gelukkig zijn er de kundige jongens van het Deltion die druk zijn om de auto weer in top conditie terug te brengen. Als het aan hen ligt staat de auto er weer zo goed bij dat we hier ook weer kunnen winnen,” aldus een nog in feeststemming verkerende Kooijman. Hij moet er samen met navi Van Goor alleen wel nog even voor gaan zitten. “Het zal niet makkelijk zijn om op de super snelle en bij regen gladde proeven bijvoorbeeld Theo bij te houden. Ook Antoine wil graag zijn eigen wedstrijd winnen, net als Dirk die veel te veel technische problemen had maar het rijden nog niet verleerd is. Wij gaan er in ieder geval weer voor en we hebben er onwijs veel zin in. Gaaf dat er weer een initiatief is voor een nieuw evenement en we een nieuwe rally kunnen rijden,” laat hij achter richting initiator Nico Biesheuvel.

Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen
“Op naar de laatste wedstrijd van de 350Z Challenge,” lacht Dirk Garvelink. Aangezien het tweetal veel pech heeft gehad hoopt men het jaar toch zonder kleerscheuren af te kunnen sluiten. Voor de equipe valt er niets meer te winnen of te verliezen dus zullen er in de Altena Rally geen onnodige risico’s worden genomen. “Wel hopen we op een mooie wedstrijd met prachtige klassementsproeven die ook nog eens in een prachtige omgeving liggen,” hoopt Dirk. “Voor het volgend jaar zijn er nog geen concrete plannen gemaakt,” laat Dirk voorbarig horen.

Diter Toprek/Jur van Ruiten
Na de geslaagde test ten tijde van de Amsterdam Short Rally heeft Jur van Ruiten Diter Toprek ook in Hellendoorn naar de finish genavigeerd. Jur: “Het leerproces is alleen nog niet klaar, vandaar dat ik ook tijdens de Altena Rally Diter weer zal begeleiden en coachen. Voordeel is dat ik dan de rally toch rijd: mijn auto is nog altijd ‘motorloos’ na de problemen in België (drijfstanglager kapot). Mocht de rally volgend seizoen weer op de kalender staan, heb ik alvast de nodige voorkennis,” aldus Jur die onlangs met de crew van Bas Koeten Racing succesvol mee streed tijdens een voorronde van de Gymkhana GRID. Met dat op Zandvoort behaalde resultaat verzekerde het team zich van een ticket naar de Europese finale op 27 en 28 oktober in London.

Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers
In Hellendoorn ondervond het duo Anton van Limpt en Godfried Kerssemakers problemen met een differentieel dat steeds olie op de uitlaat lekte wat overmatige rookvorming tot gevolg had. In Altena hoopt men opnieuw voor een plek in de top 20 te kunnen gaan. Anton heel kort: “Vertrouwen in de auto groeit en de hoop om weer aansluiting te vinden bij de andere 350Z rijders is groot. Hoewel er een aantal streekrijders rondrijden die erg gebrand zijn op een goed resultaat in Altena, zullen we alles in de strijd gooien om ondanks die wetenschap toch een goed resultaat te scoren.”

Startnummers BioMCN 350Z Challenge:
28. Kevin Kooijman/Hans van Goor
29. Antoine Biesheuvel/Astrid de Geus
30. Theo van den Berg/Dennis Goossens
31. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen
32. Erwin Klippel/Robin Klippel
33. Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers
34. René Walraven/Martine Walraven
35. Arjan Heijstek/Rebecca Smart
36. Diter Toprek/Jurian van Ruiten

Tekst: PB BioMCN 305Z challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com