In het weekend van 16 en 17 september vond rondom Hellendoorn en omstreken de Eurol Hellendoornrally plaats. De wedstrijd was het strijdtoneel voor de vijfde en laatste krachtmeting in de Motul Clio Rally Trophy. Met maar liefst elf deelnemers beloofde het een competitief weekend te worden voor rijder Nard Ippen en navigator Mark Bierbooms.
De oranje Renault Clio Rally5 is in de aanloop naar de rally goed onder handen genomen door Orfys Rally Rents en stond ‘on point’ klaar voor de start op vrijdagavond. Om extra goed voor de dag te komen heeft Nard vooraf diverse onboard videos bekeken van eerdere jaargangen. Na de verkenningen heeft hij de eigen gemaakte beelden. Deze voorbereiding bleek zich direct uit te betalen. Na de eerste boucle van drie proeven op vrijdagavond stonden Nard en Mark op de eerste plek met slechts 9,4 seconden voorsprong op de kampioensleiders Wouter Overbeek en Christiaan van de Rijsen. In de tweede boucle, waarin dezelfde drie proeven werden verreden, groeide de voorsprong naar 20,4 seconden, waarna de heren van hun welverdiende nachtrust konden genieten.
Zaterdagochtend werd er gestart met twee proeven, welke beide twee keer verreden moesten worden. Aan het einde van de ochtend was de voorsprong vergroot naar ruim 31 seconden. “De bandenkeus pakte goed uit en de auto werd tijdens de service goed geprepareerd door Orfys Rally Rent” aldus Mark. “In de middag zijn we iets voorzichtiger gaan rijden, al gaf Nard aan dit de hele rally al te doen” vervolgt Mark.
Ook de middag boucle werd de voorsprong op de nummer twee in het klassement vergroot, naar in totaal 39 seconden. Uiteindelijk rijden Nard en Mark naar 13 snelste tijden van de 15 verreden proeven, een unieke prestatie voor het duo.
Uiteindelijk winnen Nard en Mark met een voorsprong van 1 minuut en 13 seconden op de uiteindelijke kampioen van 2023, Willem Wouter Overbeek en Christiaan van der Rijsen. Mark over hun allereerste gezamenlijke winst: “Vooraf hadden we dit nooit verwacht, uiteraard hadden we ons extra goed voorbereid, maar dat doet de rest ook. Uiteindelijk hebben we geen enkele fout gemaakt en hebben we met het hoofd gereden. Belangrijkste is dat we samen weer een mooi weekend hebben beleefd en herinneringen voor het leven hebben gemaakt.”
Aankomend weekend mogen de auto en Nard weer aan de slag. Dan starten ze met Stèphan van de Peppel op de hotseat in de East Belgium Rally in Sankt Vith. Het is nog onbekend welke rally er dit jaar verder nog op het programma staat voor het team.
De auto zal binnenkort in de verkoop worden gezet om de plannen voor komend jaar meer invulling te kunnen geven. Het plan is om een dubbel programma te gaan rijden met de auto in zowel de Nederlandse en de Belgische Clio Rally Trophy om mee te strijden om de prijzen.
Uitslag Hellendoornrally
Nard Ippen / Mark Bierbooms | Renault Clio Rally5 | 1:37.09,7 |
Willem Wouter Overbeek / Christiaan van der Rijsen | Renault Clio Rally5 | +1.11,8 |
Henri Kamphuis / Arjan Reefhuis | Renault Clio Rally5 | +3.14,4 |
Elbert Deij / Nadia Muilwijk | Renault Clio Rally5 | +4.05,4 |
John Coumans / Renaldo Lier | Renault Clio Rally5 | +4.17,4 |
Ard Pierik / Sietse Hendriks | Renault Clio Rally5 | +5.44,6 |
Jasper Cuppens / Miranda Cuppens | Renault Clio Rally5 | +6.55,4 |
Willem Taale / Marcel Piepers | Renault Clio Rally5 | +10.16,9 |
Ingmar Kobes / Britt Kobes | Renault Clio Rally5 | +12.05,1 |
Esmee den Hartigh / René Bril | Renault Clio Rally5 | +48.28,2 |
bron: M&N Rallysport
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie